PRAHA (foj) - Čistý zisk společnosti Pražská energetika za loňský rok dosáhl historické úrovně. Firma vydělala po zdanění 1,245 miliardy korun, což je proti roku 2004 o čtyřiadvacet procent více. Čistý zisk na jednu akcii činil 321,8 koruny. Razantně rostly i tržby, meziročně o deset procent, a investice o 176 milionů korun. Na modernizaci a opravy sítí a dalších zařízení včetně elektroměrů společnost vynaložila loni přes 1,6 miliardy korun. Tržby z prodeje elektřiny, které představovaly téměř 98 procent ze všech výnosů, stouply oproti roku 2004 o deset procent na celkových 12,141 miliardy korun. Zveřejněné údaje jsou neauditované.
„Původně jsme plánovali o sedm procent nižší zisk,“ komentoval čísla generální ředitel firmy Drahomír Ruta. Firmě se loni dařilo na liberalizovaném trhu s elektřinou nalákat nové zákazníky a o žádné významné naopak nepřišla. „Nové klienty jsme získávali po celé České republice, nejvíce ve středních Čechách, což se projevilo i na nárůstu čistého zisku,“ konstatoval mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.
Takřka beze změn zůstala kategorie nejmenších odběratelů, tedy domácností, pro které se od ledna otevřel trh s konkurencí. „Ztráty v této kategorii jsou minimální, nových zákazníků je kolem 250. Většinou jsou to zaměstnanci společnosti, kteří bydlí mimo Prahu,“ uvedl Holubec. Lákat větší počet nových odběratelů elektřiny z řad domácností třeba rozsáhlou reklamní kampaní se elektroenergetickým firmám nevyplatí. Náklady na kampaň jsou vysoké, odběry elektřiny domácnostmi naopak malé.
Pražská energetika prodala loni 5505,7 gigawattu elektřiny, což je v porovnání s rokem 2004 zhruba o 170 gigawattů více. Firma vykázala větší zisk i kvůli lepšímu nastavení diagramu spotřeby. „Podařilo se lépe sladit nákup a následný prodej elektřiny,“ dodal Holubec.
Vedení firmy, která zaměstnává zhruba 1200 lidí, předpokládá, že čistý zisk za letošní rok by měl odpovídat zhruba jeho loňské úrovni. „Samozřejmě že takové úrovně chceme dosáhnout, ale bude to těžké,“ uzavřel Holubec. Vše záleží především na tom, jak se firmě podaří získávat nové klienty a udržet ty dosavadní.