Šéf Olympusu: Zájemci o místo se ptají hlavně po penězích, práce je tolik nezajímá Ocenění pro manažera firmy je zároveň oceněním všech jejích zaměstnanců. Podnik si musí umět kvalitní lidi vychovat. Prvním Vynikajícím manažerem střední firmy se stal šéf společnosti Olympus C&S Petr Hanzlík.
Šéf Olympusu: Zájemci o místo se ptají hlavně po penězích, práce je tolik nezajímá
Ocenění pro manažera firmy je zároveň oceněním všech jejích zaměstnanců. Podnik si musí umět kvalitní lidi vychovat.
Prvním Vynikajícím manažerem střední firmy se stal šéf společnosti Olympus C&S Petr Hanzlík. Firma je pobočkou hamburské centrály japonské společnosti Olympus. V České republice funguje od roku 1991 a japonskou firmu zastupuje i na Slovensku. Olympus velkou část svého výrobního programu věnuje zdravotní technice, hlavně endoskopii, chirurgickým a diagnostickým technikám. Druhou část tvoří známější výrobky jako fotoaparáty, diktafony a podobně.
* Letos poprvé se oceňovala kategorie manažerů středních firem. Dřív neměly menší firmy v podstatě téměř žádnou šanci ocenění získat. Jak to vnímáte?
Jsem velmi překvapený. Jsme firma, která má 111 zaměstnanců a děláme obrat 1,612 miliardy korun. Znamená to, že jsme se v rámci koncernu Olympus zařadili v Evropě na zhruba čtvrté až páté místo. Efektivita našich pracovníků je natolik přesvědčivá, že umožnila i tento výsledek.
* Myslíte, že ocenění Vynikající manažer střední firmy bude něco znamenat i pro vaši mateřskou společnost?
Nevím, jestli pro Japonce a pro Němce, ale rozhodně bude znamenat dost pro mne a pro naše zaměstnance, protože je to vlastně jejich ocenění.
* Co byste v současnosti označil za nejhorší překážku vašeho podnikání?
Byrokracii v tomto státě. Je natolik rozdílná v různých úrovních, že je nepřehledná a neprůhledná. Byrokracie je to, co obchod a služby brzdí. Jsme často vystavováni naprosto nepředstavitelným poptávkám, otázkám a výzkumům různých organizací, které se k nám přijdou ukázat, že existují a ptají se nás: Proč jste certifikovaní, my jsme to po vás nechtěli? Proč máte takovou strukturu, když my chceme mít jinou? Myslím, že každý má umět to své. Státní správa bohužel za učením někde pokulhává. Druhý problém je naprosto výjimečný nedostatek dopravní infrastruktury. Musíme být ve všech špitálech a být tam nejpozději do 24 hodin, protože máme techniku, která může zachránit pacienta. Technika tedy musí být k dispozici tehdy, když ji lékař potřebuje. Helikoptéru jsme ještě našim technikům nepořídili. Umíte si jistě představit, kolik času tráví na cestách a jak je nesmyslně brzdí rozbité vozovky. Ale to není problém manažerský. Pokud jde o problémy manažerské, tak je to velmi jednoduché - najít pro expanzi firmy kvalitní spolupracovníky.
* A to je problém?
Od svých kolegů jsem zvyklý, že přebírají odpovědnost a jsou součástí řídícího procesu. Chci najít člověka, který neřekne Kolik mi dáte?, ale Kolik toho mám udělat? To by měla být první otázka. Mladí lidé se ptají hlavně na plat, starší zase na zaměstnanecké výhody. Když přijdu hledat práci, tak to podle mne musí vypadat jinak. Je to také otázka školství a vůbec přípravy lidí do pracovního procesu.Teď třeba hledáme lidi do řídících funkcí. Pokud takového člověka nenajdeme „hotového“, tak si ho musíme vychovat. U nás není žádný zaměstnanec, který by neprocházel nějakou formou školení a zvyšování své kvalifikace.