Menu Zavřít

Nejvíce lidí si z burgeru vyndá zeleninu

18. 11. 2019
Autor: Euro.cz

Podle šéfa sítě Burger King Daniela Ryšky fanoušci burgerů moc nemusejí rajčata a okurky. Přesto si řetězec věří, že jako první z velkých hráčů prorazí u Čechů s bezmasým Whopperem

Na stanici I. P. Pavlova v centru Prahy se v jednom místě odehrává konkurenční boj fastfoodových gigantů. Restauraci tu má lídr branže McDonald’s, KFC, Bageterie Boulevard a také Burger King. A právě zde představil minulý týden teprve osmadvacetiletý šéf pro Česko a další tři země Daniel Ryška rostlinný burger.

Burger King, který v Česku spíše zaostával za výše zmíněnou konkurencí, tentokrát ostatní řetězce předběhl a s novinkou na bázi sojových a pšeničných proteinů vyrukoval jako první. A šlo jen 0 první předzvěst dalších velkých změn a rozsáhlé expanze za 800 milionů korun. V následujících čtyřech letech má v Česku vzniknout na pět desítek poboček americké sítě, mimo jiné na nádražích a kolem dálnic.

* > Co očekáváte od bezmasých burgerů? Kolik procent prodejů by mohly tvořit?

Krátkodobě v rámci jednoho roku věříme, že budeme prodávat kolem pěti až sedmi procent. Dlouhodobě v porovnání s jinými trhy v západní a především severní Evropě vidíme, že bychom se mohli pohybovat 1 kolem 15 procent. Švédsko s Norskem jsou dvě země, kde se prodává absolutně nejvíce bezmasých variant. V některých restauracích dosahují i 50 procent prodejů. Tedy ne na celém trhu, ale v jednotlivých lokalitách a restauracích, kde je poptávka zákazníků obrovská.

* > Bezmasé burgery smažíte na stejném grilu jako maso, a nelze je proto označit za vegetariánské. Kdo si tedy podle vás bude Rebel Whopper objednávat?

Je takový trend a vidím to i sám na sobě, že se snažím nejíst každý den maso. Ne proto, že bych byl vegetarián, ale myslím si, že tělo není potřeba přetěžovat masem každý den. Kolem sebe vidím spoustu takových lidí, kteří nikdy moc neřešili, co jedí, v průběhu posledního půl až tři čtvrtě roku je ale vidět, že se začínají intenzivně zajímat. Pro podobný typ zákazníků je to ideální produkt. Můžou si dát něco, co je rychlé, na co jsou zvyklí, ulevit organismu a sami sobě. Myslí přitom i na ekologické aspekty spojené s konzumací masa, na udržitelnost.

* > Je pravda, že bezmasé stravování není jediný podobný trend v rychlém občerstvení v poslední době. Lokálnost, boj proti plastům a podobně jsou žhavá témata. Plánuje Burger King v Česku ještě další podobné kroky?

Vize je mít restaurace co nejvíce udržitelné, ať už jde o spotřebu energií, LED světla, nebo používání zařízení s nejlepší energetickou třídou. Pak to jsou samozřejmě brčka a víčka a omezování plastů.

* > Zavedete papírová nebo jiná brčka?

Zatím ne, brčka a víčka ale už dnes nabízíme jen na požádání a za první měsíc jsme zaznamenali obrovský pokles spotřeby o 70 procent. Do dvou let chceme mít restaurace úplně bezplastové. S výjimkou vody jsme zrušili PET lahve a používáme plechovky. Bezedný nápoj je určitě také ekologičtější.

* > Co tuzemský původ potravin? Kde nakupuje suroviny?

Podle dat za loňský rok je 65 procent zahraničních a 35 procent lokálních. V tom je ale i pepsi, která se vyrábí v Česku. Místní jsou tedy veškeré nápoje a zelenina.

* > Chtěli byste ten poměr zvyšovat?

Určitě budeme chtít uvádět prémiovější produkty složené z lokálních surovin. Ta tendence tady je, na druhé straně to nevidím jako zásadní téma. Jde o dodavatele z regionu střední Evropy, není to tak, že bychom něco dováželi z Ameriky nebo Asie.

* > Kdy se v Burger Kingu objeví samoobslužné kiosky?

Spuštění na prvních sedmi restauracích plánujeme na první polovinu prosince. Ambiciózní cíl je mít vybaveny všechny restaurace do poloviny příštího roku. Spolu s nimi uvedeme i další e-commerce aplikace. Vedle samoobslužného kiosku si budete moci objednat třeba i na vlastním telefonu.

* > As jejich pomocí si bude možné objednat bezmasý burger nejen jako Whooper, ale i v jiné verzi?

Přesně tak. Umožní to velkou flexibilitu. Ta už v podstatě funguje, protože už dneska si můžete v Burger Kingu objednat suroviny podle vlastní chuti a přidat, cokoliv vás napadne. Jenže i když to je spoustu let hlavní motto Burger Kingu, tak se nám jej úplně nedařilo dostat k zákazníkům. Díky samoobslužným kioskům to bude mnohem jednodušší.

* > Kolik lidí si podle vás objedná burger podle vlastní chuti?

Počítáme, že to bude kolem deseti procent, což potvrzují zkušenosti z jiných trhů. Nejčastěji jde o přidání sýru, slaniny a papriček. Lidé mají rádi čím dál tím více pálivé chutě. Naopak bude docházet k odebírání neoblíbené zeleniny, tedy rajčete, okurky, salátu. Když během obědové špičky procházím restaurací, tak na tácech vidím vytažené rajčata a okurky.

* > Znamená to, že navzdory novinkám, jako je bezmasá alternativa, je zde stále velká zákaznická skupina, která požaduje „nezdravý“ tučný burger?

Jeden z produktů se jmenuje Bacon King a není v něm žádná zelenina. Pouze hodně masa, slaniny, sýr, kečup a majonéza. Když jsme ho měli loni poprvé v promoakci, tak šlo o jeden z nejprodávanějších produktů vůbec. Je tedy vidět, že i poptávka po naprostém opaku je extrémně silná.

* > Aktuálně má Burger King v Česku 27 restaurací. Nedávno jste oznámili, že plánujete v regionu Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko otevřít až 200 nových poboček. Dokdy to bude a kolik z nich připadne na Česko?

Mělo by to být do konce roku 2023. Pro Česko je to kolem padesátky, měla by to být jedna z největších částí. Pak Rumunsko, Slovensko a Bulharsko. K tomu je potřeba připočítat Polsko, což je náš klíčový trh s největším počtem restaurací, a tedy i největším počtem plánovaných otevření. To je ale mimo uváděná čísla.

* > Kolik plánujete do expanze investovat?

Bavíme se zhruba o 800 milionech.

* > Budete si nové pobočky provozovat přímo, nebo se poohlížíte po partnerech?

Jako AmRest jsme velký nadnárodní franšízant a na třech z těchto pěti trhů máme exkluzivitu, takže je budeme otevírat jenom my a budeme je tedy i provozovat. Vybíráme si lokalitu, investujeme. To má výhodu, že kontrolujeme provoz a marketing.

* > Cílem tedy je mít v Česku až 80 restaurací, to už není daleko od konkurenčního McDonald‘s, který letos otevřel stou provozovnu, ale ani sesterského KFC. Neobáváte se, že se budete vzájemně kanibalizovat?

Na trhu je určitě potenciál pro růst, minimálně u našich značek.

* > Kde konkrétně?

V Praze můžeme zdvoj- až ztrojnásobit počet současných restaurací. Vidíme potenciál ve všech krajských městech, v některých už jsme, v jiných ne. Tam, kde už jsme, chceme posílit naši přítomnost a nemít tam jen jednu restauraci. Apak také v menších městech typu Kladno nebo Kolín a v cestovním segmentu, jako jsou dálnice a nádraží.

* > Na dálnice se chce zaměřit například i Bageterie Boulevard. Znamená to, že jde o oblast, která je dnes rychlým občerstvením nepokrytá?

Přesně tak. Máme expanzní strategie, a tedy vytipované zóny, kde chceme být. V případě dálnic je to v podstatě na všech. Jediné, co se liší, je počet provozoven na konkrétní dálnici. Na D1 aD5 je jich více, jinde méně.

* > A nádraží? Máte restauraci na hlavním nádraží v Praze, ale vyplatí se otevřít provozovnu, třeba někde v Olomouci?

Právě Olomouc je jedno z nádraží, které by nás zajímalo. Je to typické město, kam dnes většina lidí pro cestu volí vlak. Pendolino tam z Prahy jede dvě hodiny a tři minuty, to je rychleji než autem. Dále to jsou Ostrava, Pardubice, to jsou přesně ty typy nádraží, kde je potenciál dlouhodobě udržitelný.

* > Proč je zatím nikdo neobsadil? Nejen Burger King, ale třeba někdo z konkurence?

Je to projekt na několik let. Nádraží jsou vlastněná státem a to je vždy dlouhý proces.

* > Tipl bych si, že Burger King na pražském hlavním nádraží je ze všech nejvýnosnější provozovna.

To souhlasí, druhá je tady na I. P. Pavlova, i když rozdíl není zase tak veliký. Na hlavním nádraží aktuálně připravujeme rekonstrukci, která by měla v brzké době proběhnout. Restaurace je historicky provozována jiným provozovatelem, který funguje jako franšízant. Takové provozovny jsou v Česku dvě a jsou historicky ještě z doby, než AmRest podepsal smlouvy o exkluzivitě pro český trh. Dodáváme jim materiály, řídíme kampaně, ale provozovny si řídí sami. •

Daniel Ryška (28)

bitcoin_skoleni

• Pochází z Havlíčkova Brodu, ale velkou většinu života prožil v Praze. • Vystudoval česko-německá studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. • Zkušenosti s prací v rychlém občerstvení začal sbírat velmi brzy. Po studentských brigádách u konkurence nastoupil před sedmi lety do společnosti AmRest, která v regionu střední Evropy provozuje značky KFC, Burger King a Pizza Hut. • Původně vedl jednu z restaurací KFC, po dvou letech se přesunul do pozice regionálního manažera Burger Kingu. Dnes vede značku na českém, slovenském, rumunském a bulharském trhu.

  • Našli jste v článku chybu?