Trh práce za poslední rok a půl prošel několika pořádnými kotrmelci. Vláda postavila firmy před hotovou věc a to, co by se jinak vyvíjelo desítky let, se muselo zvládnout během pár týdnů. Zaměstnanci se ze dne na den přestěhovali na home office, mnoho z nich úplně změnilo obor a nové situaci se přizpůsobily i zaměstnanecké benefity.
Pandemie především donutila firmy šetřit, což vedlo k okleštění odměn. Výhody však v žádném případě nezmizely, naopak se ukázalo, které z nich mají doopravdy smysl. Ostatně jejich transformace ještě není u konce. Spolu s flexibilní pracovní dobou přicházejí ze strany zaměstnanců požadavky na rozšíření možnosti home office, mění se pohled na volný čas nebo třeba na frekvenci vyplácení mzdy.
Nejvíc odměn podle serveru Platy.cz dostávají zaměstnanci v bankovnictví a pojišťovnictví. „Podle našich informací je dokonce bankovnictví segment s nejnižším percentuálním podílem zaměstnanců, kteří benefity nemají – v loňském roce jich bylo pouze 7 %. Letos se tento podíl ale navýšil, a to na 9,7 %. Pojišťovnictví bylo vloni v tomto ohledu v těsném závěsu, bez benefitů bylo jen 7,1 % zaměstnanců, letos tento podíl dokonce ještě klesl,“ popisuje ekonom Michal Novák.
Spokojenost na prvním místě
Příspěvky na stravování jsou pro tyto profese téměř samozřejmostí. Druhou nejčastější výhodu představují placené sick days, které nabízí v obou oblastech přibližně 70 % firem, a následuje dovolená navíc, již si může užít přes 40 % pracovníků z těchto sektorů. Většina z nich má nárok na částečný home-office, byť pandemie tuto skutečnost plynule mění z odměny na trest. „Našim zaměstnancům nabízíme různé formy benefitů, které se mění v čase na základě jejich zájmu. Velmi žádané benefity jsou tradičně příspěvky na stravování a týden dovolené navíc,“ shrnuje Kateřina Krist, HR manažerka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.
TIP: Aktuální výpočet nároku na dovolenou.
Na množství výhod se mohou těšit i lidé s prací ve farmaceutickém a chemickém průmyslu, protože společnosti z obou odvětví poskytují svým lidem nadstandardní odměny v 90 % případů. S tím, jak výrobní firmy hledají výkonné zaměstnance, roste i množství benefitů pro dělníky ve výrobě, zejména v automobilovém průmyslu, kde čerpá v současné době nějaký typ benefitu 83 % zaměstnanců.
„Spokojenost zaměstnanců klíčová. Vedle tradičních finančních benefitů nebo příspěvků na sport či vzdělávání klademe důraz na moderní a příjemné pracovní prostředí. A to jak ve výrobním závodě v Červeném Kostelci, tak v naší pražské pobočce, kde sídlí obchod, distribuce a administrativa,“ říká Tomáš Mertlík ze společnosti Batist Medical, která se specializuje na výrobu zdravotnických pomůcek.
Firma nedávno uzavřela kontrakt o pronájmu kanceláří o rozloze 1 000 metrů čtverečních v moderní administrativní budově Missouri Park v Karlíně. Na navržení jejich vybavení spolupracuje vedení společnosti s architekty a designéry. Účel nových prostor je jasný – zaměstnanci se musí cítit maximálně komfortně. V ideálním případě by měli chodit do práce rádi a pobyt v kanceláři vnímat i jako možnost socializace. „Klademe také důraz na udržitelnost. Odměny navíc dostávají zaměstnanci, kteří docházejí na pracoviště pěšky či dojíždějí na kole,“ dodává Merlík ohledně snahy společnosti se připojit k ekologickému trendu.
Nejvíc výhod získávají lidé na manažerských (93 %) nebo HR (92 %) pozicích, což není nijak překvapivý výsledek. Stěžovat si nemohou ani vývojáři, naopak nejméně odměn mají pomocné síly či lidé v dřevozpracujícím průmyslu a v sektoru služeb.
Nadstandardní služby zaměstnancům se nejčastěji točí okolo možnosti home office (30 %) a u profesí, kde je možné toto přání splnit, i kolem flexibility pracovní doby (42 %). Další známé výhody představuje dovolená navíc (30 %), prémie či stravenky (46 %). Popularitu si získává i možnost častějšího vyplácení peněz a zálohy ze mzdy.
Týdenní zálohy oceňují především lidé vykonávající nekvalifikovanou práci na dočasný úvazek či brigádníci. Častější finanční odměny sice přidělávají účetním práci, ale firmy je nabízejí, aby přilákaly personál, kterého se na trhu žalostně nedostává. Pro zaměstnance je to atraktivní, protože některé z nich zálohy zbaví nutnosti si brát před výplatou půjčku. „Pro určitou část zaměstnanců to je určitě velmi pozitivně vnímaný krok, který jim umí ulehčit situaci,“ říká Alžběta Honsová z personální společnosti Randstad.
Pandemie však ukázala i další možnost, jak zaměstnancům přilepšit. Mnoho odměn se začalo orientovat na zdraví. „Poslední dobou vidíme velký zájem zaměstnanců o benefity ve zdravotní péči – v rámci Dnů zdraví poskytujeme specifické zdravotní prohlídky přímo na pracovišti, které jsou velmi populární. Dále je zájem o příspěvek na penzijní spoření,“ říká Kateřina Krist.
Ve zdravém těle zdravý duch
„Jednou z oblastí, na kterou pandemie poukázala, je péče o duševní zdraví zaměstnanců. Mnoho lidí se nyní potýká s psychickými problémy, vyrovnávají se s dopady koronavirové krize, se ztrátou blízkých a známých, problematický je pro mnohé i návrat po dlouhodobé práci z domova. To vše zvyšuje stresovou zátěž a je žádoucí, aby se firmy zabývaly i těmito problémy,“ dodává HR manažerka společnosti Accenture Šárka Vránová. Další firmy nabízejí třeba poukázky na cvičení či terapeutické konzultace.
V současné době se navíc objevuje úplně nový druh benefitů – odměna za dobrovolné očkování proti koronaviru. Zatímco v zahraniční jsou zaměstavatelé nekompromisní a vakcinaci ve firmách často vynucují represivními kroky, české firmy slibují svým zaměstnancům za očkování finanční odměnu, jako je tomu v případě řetězce Lidl, nebo dva dny placeného volna, které nabízí Škoda Auto.