SLAVNÍ PODNIKATELÉ - JOSEF SODOMKA Autobusy značky Karosa jsou v současnosti známé nejen u nás, ale i v zahraničí. Jenom málokdo však ví, že tato značka vznikla roku 1948 znárodněním vysokomýtské továrny na karoserie, kterou proslavil východočeský karosář Josef Sodomka.
První autobus na podvozku Škoda 125 postavený v roce 1928.
SLAVNÍ PODNIKATELÉ - JOSEF SODOMKA Autobusy značky Karosa jsou v současnosti známé nejen u nás, ale i v zahraničí. Jenom málokdo však ví, že tato značka vznikla roku 1948 znárodněním vysokomýtské továrny na karoserie, kterou proslavil východočeský karosář Josef Sodomka. První dílna na výrobu kočárů a užitkových vozů vznikla ve Vysokém Mýtě již v roce 1895. Jejím zakladatelem byl vyučený kolář Josef Sodomka, který své zkušenosti získal u různých českých i zahraničních firem. Zpočátku vozy spíše opravoval, postupně však přešel na výrobu vlastních kočárů, bryček a saní. V roce 1905 si pořídil parní stroj, přibral na pomoc pět řemeslníků a zavedl tovární výrobu. Firma dostala název „První východočeská parostrojní výroba kočárů“ a do první světové války byla známá po celém Rakousku-Uhersku. Válka však znamenala velký útlum a bylo nutné hledat nový výrobní program. V roce 1925 se jím stala výroba karoserií. OBLÉKÁNÍ AUTOMOBILŮ S nápadem vyrábět automobilové karoserie přišel Josef Sodomka mladší, který předtím dva roky pracoval u firmy Laurin & Klement. V roce 1925 nastoupil do otcovy továrny a ihned začal s novou výrobou. První zakázku, otevřený vůz na podvozku Praga Mignon, si u něj objednal místní podnikatel Šplíchal a následovali mnozí další. Jen za první dva roky vyrobil Sodomka 25 karoserií pro vozy Praga a stejné množství pro vozy Laurin & Klement. V roce 1926 navrhl pro obuvnického magnáta Tomáše Baťu první karoserii s variabilním interiérem na podvozku Praga Grand a o rok později pro majitele firmy Prokop první limuzínu s podvozkem L&K Škoda. Technická úroveň byla přitom na tehdejší dobu velmi vysoká - dřevěná karoserie se potahovala vedle koženky také plechem. Sodomka proto brzy začal karosovat nejen výrobky českých automobilek, ale postavil i řadu karoserií na podvozcích Fiat, Citroen, Ford, Lincoln a Chevrolet.
Tatraplan z roku 1949. KAPKOVITÉ BLATNÍKY Nová firma Carrosserie Sodomka však zpočátku produkovala pouze desítky kusů ročně a měla spíše regionální charakter. Vše se změnilo až na přelomu let 1930-31, kdy vedení podniku zcela převzal Josef Sodomka mladší. Vzhled automobilů se tou dobou začal rychle měnit a zájem byl především o karoserie oblých a ladných tvarů. Sodomkova továrna v konkurenci obstála a zanedlouho se zařadila mezi přední výrobce karoserií ve střední Evropě. Pravidelně se také účastnila soutěží elegance u nás i v zahraničí a její modely získaly mnohá ocenění. V roce 1936 začal Sodomka úzce spolupracovat s automobilkou Aero, nevyhýbal se však ani kusovým zakázkám. Jeho rukopis neslo Bugatti knížete Schwarzenberga, Tatra Jana Wericha či kabriolet La Salle pro britský královský dvůr. K vrcholům karosářské tvorby však patřilo zejména několik luxusních automobilů značky Aero z roku 1939 s kapkovitě tvarovanými blatníky, které jsou dodnes považovány za vrchol československého předválečného designu. Továrna z 30. let dvacátého století. NÁSTUP AUTOBUSŮ Po zkušenostech s výrobou osobních a nákladních automobilů se Sodomka roku 1928 rozhodl vyrábět také autobusové karoserie. První autobus postavený na podvozku Škoda byl určen pro přepravu čtrnácti cestujících a jeho karoserie měla dřevěnou kostru, jejíž jednotlivé díly byly čepované, klížené a spojené kováním. Zájem o autobusy byl veliký a Sodomka, známý kusovou a individuální výrobou, jich v následujících letech musel vyrobit desítky. Karoserie stavěl především pro české značky, ale díky zručnosti svých konstruktérů mohl karosovat téměř všechny druhy podvozků. Z Vysokého Mýta proto odjížděly také autobusy Saurer, Henschel či Man. Všechny modely vyráběla firma na přání zákazníků, což se projevovalo na tvarech karoserií i na vybavení interiérů. Pod značkou Carrosserie Sodomka tak vznikaly jednoduché a strohé konstrukce i náročná elegantní díla. Výroba se neustále zvyšovala, razantní nárůst produkce však přišel až počátkem čtyřicátých let, kdy Sodomkova továrna vyráběla již přes sto čtyřicet autobusů ročně. KAROSÁŘ POD PLACHTOU
Za druhé světové války byla firma zapojena do vojenské výroby a stavěla karoserie pro užitková vozidla, pojízdné dílny či ambulance. Po válce se Sodomka pokusil navázat na své dřívější úspěchy, povedlo se mu to však jen zčásti.
Než se výroba stačila naplno rozběhnout, přišel rok 1948 a znárodnění. Firma byla přejmenována na národní podnik Karosa, jejím ředitelem však Sodomka zpočátku zůstal. Mohl se tak podílet ještě na výrobě karoserie pro Tatraplan T 600, který měl obrovský úspěch na výstavě v Ženevě a byl později slavnostně předán Stalinovi k jeho sedmdesátinám.
Ani Sodomka se však nevyhnul politickým čistkám. V roce 1950 byl na základě vykonstruovaného procesu zatčen a uvězněn. Po dvou letech byl sice pro nedostatek důkazů propuštěn, do své továrny se však již vrátit nesměl. Od roku 1953 proto pracoval jako pouhý konstruktér a zkušební technik u firmy Liaz v Mnichově Hradišti. Ironií osudu neměl tento uznávaný tvůrce karoserií peníze na pořádné auto a do práce jezdil plátěným velorexem. Zemřel roku 1965 v naprosté bídě a zapomnění. Karosa se mezitím stala největším českým výrobcem autobusů, karoserie pro osobní automobily dělala už jen výjimečně. Po roce 1989 musela výrazně změnit svou vnitřní strukturu a roku 1994 se spojila s francouzskou firmou Renault. Současným majitelem Karosy je společnost Irisbus Holding, jejímž majoritním vlastníkem je italské Iveco.
JOSEF SODOMKA (1865-1939) Český průmyslník a zakladatel vysokomýtské výrobny kočárů Josef Sodomka se narodil 2. listopadu 1865 ve východočeské obci Krouna. Roku 1882 se v Cholticích u Chrudimi vyučil kolářem a odešel na zkušenou do Prahy, Trutnova a Jihlavy. Po třinácti letech se vrátil do východních Čech a ve Vysokém Mýtě si otevřel vlastní dílnu na výrobu kočárů a užitkových vozů, kterou roku 1905 přeměnil na továrnu. Rodinný podnik poté citelně zasáhla zákeřná tuberkulóza, které podlehla nejen Sodomkova manželka,ale i jeho dvě dcery. Přesto v letech 1906-1913 prožívala firma velký rozmach a zakázek stále přibývalo. Výroba se zastavila až za první světové války, kdy mnozí dělníci odešli na frontu a Sodomka nějaký čas pracoval jen jako dělník u firmy Laurin & Klement. Po roce 1918 již o kočáry nebyl takový zájem a firma se postupně přeorientovala na výrobu a úpravu automobilových karoserií. Nový výrobní program dále rozvíjel Josef Sodomka ml., který vedení podniku na přelomu let 1930-31 převzal. Josef Sodomka senior zemřel o osm let později, 8. června 1939. JOSEF SODOMKA ML. (1904-1965)**
Český karosář a průmyslník Josef Sodomka ml. se narodil 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě. Roku 1921 se u svého otce vyučil kolářem a následující rok absolvoval odbornou karosářskou školu v Kašperských Horách. V letech 1923-25 pracoval jako dělník u mladoboleslavské firmy Laurin & Klement, kde získal potřebnou praxi. Roku 1925 nastoupil do firmy svého otce a začal ihned s výrobou karoserií. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu. Vyráběl karoserie pro české i zahraniční značky a na mezinárodních autosalonech získal mnohá ocenění.
Po druhé světové válce se snažil navázat na předchozí úspěchy, nástup komunistů k moci však jeho plány zmařil. Roku 1948 byla firma „J. Sodomka, továrna karoserií a vozovka ve Vysokém Mýtě“ znárodněna a přejmenována na národní podnik Karosa. Sodomka ještě dva roky působil ve funkci ředitele, v roce 1950 byl však na základě vykonstruovaného obvinění zatčen a uvězněn. Po propuštění nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Předchozí pobyt ve vězení však podlomil jeho zdraví a přispěl k jeho předčasné smrti 9. února 1965.
Aero 30 Cabriolet z roku 1935.
Aero 50 Cabriolet z roku 1938.
Model roku 1937.
foto: Karosa - Vysoké Mýto