Ford Focus RS je nejrychlejší auto kategorie hatchback na trhu, což je třeba zdůraznit ještě předtím, než rozebereme jeho silné a slabé stránky. Hodnocení by totiž mohlo vyznít tak, že Focus RS vlastně není nic moc. Opak je pravdou. Pokud si však chce automobilka udržet vůdčí pozici v dané kategorii, musí nabídnout odpovídající kvalitu. Obzvláště, pokud chce za auto rozměrově blízké Škodě Fabii milion korun.
Testovaný vůz dorazil v bílé barvě, jejíž zažitý charakter nevinnosti se skvěle popasoval s osobitým a dravým designem. Focus RS je určený pro sport, což dává najevo olepením spojlery všeho druhu, stejně jako nejrůznějšími průduchy a výdechy. Většina z nich jsou čistě optické designové prvky, které třeba u blatníků, kde se imituje odvětrání brzd, vůbec nevadí. Jeden z těchto optických „tuningů“ by však fungovat měl a nefunguje. Což je zároveň největší vada celého vozu, která se ale projeví až za jízdy.
Nejprve je nutné třem stovkám koní pod kapotou prokázat patřičnou úctu pečlivým seřízením sedaček a volantu do optimální polohy pro ostrou jízdu. Naprosto skvělá křesla Recaro, v nichž si jezdec připadá, jako by si navlékl druhou kůži, však nejdou výškově nastavit. Stejně tak poloha volantu je stavitelná jen velmi omezeně. Výsledkem je, že postavy do přibližně stopětasedmdesáti centimetrů výšky si korektní polohu za volantem najdou snadno, dalších pět centimetrů urostlosti navíc si vynutí kompromisy. A na vlastní oči bych rád viděl, jak budou tohle auto řídit ti ještě vyšší. Letmý pohled po kabině potěší oči karbonovým outfitem palubní desky, který se po hlubším zkoumání projeví coby imitace, byť zdařilá. Škoda, automobilka by kvůli pár decimetrům čtverečním originálu v autě za milion určitě na buben nepřišla. Ke sportovnímu naturelu kabiny přispívají hliníkové pedály, skvěle provedený volant s tlustým věncem, a měřiče tlaku turba a tlaku a teploty oleje. Stisknutím startovacího tlačítka se ozve zadunění oživšího pětiválce o objemu 2,5 litru a výkonu 305 koní. Jeho temné mručení perfektně dolaďuje image RS coby vzteklé bestie. Poklidný rozjezd a jízda do zahřátí na provozní teplotu ukazuje, že s autem jde jezdit i slušně. Turbo ležérně spočívá na nule, motor v klidu a plynule plní pokyny plynového pedálu. Absence cukání a trhání a podobných projevů jiných ostrých hochů pod kapotou je veskrze příjemná. Do čtyř tisíc otáček o sobě dává motor vědět jen plynulým nárůstem síly, který naznačuje potenciál výkonu. Jakmile se auto zahřeje, je čas provětrat koně. Prudká akcelerace zvedá přední nápravu a kola okamžitě ztrácejí trakci. Co je pochopitelné na první a druhou rychlost, už je ale hodně nepříjemné na čtyřku v rychlosti kolem 160 kilometrů za hodinu. Tam se projevuje absence onoho v úvodu zmiňovaného aerodynamického prvku. Přední spojler totiž ani v takových rychlostech nedokáže nápravu uzemnit a udržet kola v patřičném kontaktu s vozovkou. Jakmile se však člověk naučí vystihnout vhodnou dávku síly, kterou dokáže přední náprava přenést, a vlétne do zatáček, RS ukáže to nejlepší, co v něm je. Diferenciál se zvýšenou svorností způsobuje, že Focus RS díky přenosu kroutícího momentu na vnější kolo zatáčí jako o život. S minimálními náklony se rve do zatáček a jen prudké ubrání plynu přesvědčí záď vozu, aby auto vystrčila do zatáčky dveřmi napřed. Při opravdu sportovní jízdě není problém dosáhnout spotřeby sedmadvaceti litrů na sto kilometrů, při běžném stylu s občasným předjížděním se spotřeba pohybuje kolem patnácti až šestnácti litrů. Focus RS je supersportovní nástroj, který má pár drobných vad na kráse. Ty se však dají snadno odstranit a i s nimi je tohle auto pořád tím nejrychlejším v kategorii.
klady
Výkon
Jízdní vlastnosti na technických tratích
Image
Vynikající sedadla
Účinné brzdy
Přesné řazení
zápory
Špatná aerodynamika
Vysoký posaz
Malý rozsah nastavení volantu
Vysoká cena
Tabulka:
Ford Focus RS
Motor: zážehový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2522c cm
Výkon: 224 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 263
Zrychlení 0-100 km/h (s): 5,9
Spotřeba: 13,5/7/9,4
Převodovka: šestistupňová manuální
Cena: 990 000,- Kč