Jihočeská mlékárna je nejznámějším českým výrobcem potravin. Vitanu na druhé pozici vystřídala Olma.
Nenajdete na světě, sýry jako v Madetě!“ Všudypřítomná reklama mlékárenského impéria Milana Teplého se evidentně vyplácí. Podle tradičního průzkumu o nákupních zvyklostech Čechů poradenské společnosti KPMG potvrdila jihočeská mlékárna status nejznámějšího českého potravinového výrobce.
Ze skupiny tisícovky respondentů jmenovalo Madetu jako první 19 procent. Oproti loňskému roku si tak polepšila o tři procentní body, ovšem předloni si na společnost vzpomněla rovná pětina dotázaných.
Upřednostňujete při nákupu potravin české výrobky?
Rozšiřovat povědomí o své existenci se dařilo i společnostem z holdingu Agrofert, který patří do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše. Známost mlékárny Olma vzrostla o jeden procentní bod na osm procent a díky propadu Vitany se tak stala druhou nejznámější potravinovou značkou. Olma se však spíše snaží dobýt zpět ztracené pozice, ještě předloni byla na 11 procentech.
To se povedlo Kosteleckým uzeninám, které se po loňském propadu vrátily na tři procenta z roku 2017. Výrazně si polepšily pekárny Penam. Největší tuzemský výrobce pečiva zdvojnásobil svou známost na šest procent. Z firem Agrofertu se pak jako poslední do první desítky probojovalo ještě Vodňanské kuře s 1,4procentní známostí.
Přečtěte si:
Proč se radovat z drahého piva
Pokles známosti naopak nastal u výrobce balených potravin Hamé. Přesto se mu se sedmi procenty podařilo obhájit třetí pozici. Výrazně si naopak pohoršila loni druhá Vitana, která stejně jako Hamé spadá pod norskou skupinu Orkla. Ta se propadla z 11 na 4 procenta a spolu Mlékárnou Kunín se tak dělí o páté až šesté místo.
Do desítky nejznámějších tuzemských potravinářů patří ještě Opavia (1,9%), která je součástí koncernu Mondelez, a český výrobce cereálií Emco (1,5%). Jisté specifikum představuje značka Klasa, kterou spontánně jmenovalo pět procent dotázaných a která také v minulých letech vykazovala poměrně vysokou známost. V případě Klasy však nejde o konkrétního producenta, ale značku kvality podporovanou státem, o kterou se mohou výrobci ucházet.
Dále čtěte:
Komentář: Agrofert ukázal, že má co skrývat
Zadlužení Agrofertu u bank prudce narostlo, dosahuje už 44 miliard