Menu Zavřít

Někdy je lepší být sám

9. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Nevydařená integrace s AutoContem růst firmy nezastavila

Dobrý byznys se dá dělat i na „zastrčené“ adrese. Najít technologickou firmu Logos není nic snadného. Její kanceláře leží v průmyslové části Prahy v Hloubětíně, navíc zastrčené v jednom z domů areálu společnosti AutoCont. Logos je ale vidět jinde. V každoročním žebříčku, sestavovaném na základě nejrychleji rostoucího obratu za poslední tři roky společností Deloitte & Touche, se umístil z českých společností po Internet Info, Aliatelu a Solution style na čtvrtém místě s nárůstem 527 procent. Celkově byla společnost v regionu střední a východní Evropy osmnáctá. V trendu zatím pokračuje, když za první pololetí letošního roku vzrostl její obrat na 42,7 milionu korun, což v meziročním porovnání znamená nárůst o 132 procent. „Takové tempo samozřejmě nejde dlouhodobě udržet, na to ani nejsou na trhu možnosti,“ říká ředitel firmy Pavel Šťovíček.

Vytvořit si dobrou referenci.

Devětadvacetiletý Pavel Šťovíček vystudoval Fakultu elektrotechniky na Českém vysokém učení technickém v Praze v roce 1996. Již během studií pracoval jako novinář v časopisech Chip a PC Magazín, kde se seznámil se dvěma lidmi, kteří měli pro budoucnost firmy klíčový význam - s Michalem Hanusem a Pavlem Enderlem. S těmi v roce 1994 založil společnost Logos. Firmička se zhruba deseti zaměstnanci se zpočátku zabývala hlavně správou počítačových sítí a její majitelé si trápili hlavu s tím, jak proniknout do povědomí zákazníků. „V této oblasti jsou nejdůležitější reference spokojených klientů,“ říká Šťovíček, „jenže ty získáte pouze tak, že pro významného zákazníka odvedete dobrou práci.“
Kruh se podařilo prolomit v roce 1998, kdy byl Logos pověřen vytvořit server pro společnost Patria Finance. Tak důležitou první referenci si však softwarová firma zajistila sama. V témže roce totiž vytvořila a zahájila provoz vlastního serveru www.profese.cz, na němž zprostředkovávala zaměstnání. Server se firma po získání zakázky snažila prodat, až se jí to v roce 2000 úspěšně podařilo. Koupila jej za cenu v řádech jednotek milionů korun společnost CV Online.

S partnery se nesoupeří.

Logos má v současnosti čtyři strategické obchodní partnery a zhruba dvě desítky stálých zákazníků. Mezi ty první patří AutoCont, Accenture a Microsoft (Logos je držitelem certifikátu Microsoft Gold Certified Partner). Do druhé skupiny se řadí podniky, převážně z oboru telekomunikací a bankovnictví, pro něž společnost vytvořila software na míru a s nimiž nadále spolupracuje. Jsou jimi například Komerční banka, Czech Trade, Škoda Auto, Fischer – cestovní kancelář, Siemens (ICN), Wincor Nixdorf či Contactel.
Vytváření softwaru na zakázku ale znamená, že u mnoha projektů firma spolupracuje i se společnostmi, které jsou jejími konkurenty. „Vznikají tak zvláštní situace, když třeba s Compaqem jednou stojíme na stejné straně, ale o měsíc později o jinou zakázku tvrdě soupeříme. Se strategickými partnery ovšem nikdy nejdeme proti sobě,“ vysvětluje Pavel Šťovíček. „Neútočení“ se rozhodně vyplácí. Jenom podíl společných projektů s jedním z partnerů, AutoContem, tvořil podle obchodního ředitele Logosu Davida Dvořáka kolem čtyřiceti procent obratu firmy za minulý rok.

Fokus.

Hlavní náplní činnosti Logosu je vytváření komplexních softwarových řešení. Projekty se pohybují především ve třech oblastech – internety a intranety, bankovní řešení a integrace aplikací – přičemž ve většině případů jde o nástroje, které by měly sloužit ke zlepšování komunikace uvnitř firem, a tím pádem vyšší efektivitě. Příkladem z internetu a intranetu je zmiňovaný server Patria Finance, z něhož se postupem času stal Patria Online, nebo www.businessinfo.cz, vytvořený pro agenturu Czech Trade. Z bankovních řešení je to třeba Profibanka, kterou Logos vytvořil pro Komerční banku, a do sféry integrace aplikací spadá například zakázka pro Contactel - integrační hub, propojující různé systémy a umožňující jejich plynulou komunikaci.
Získávání nových klientů je založeno jednak na spolupráci se strategickými partnery, jednak na účasti v tendrech a jednak na aktivním vyhledávání. „Počítáme s tím, že zákazník nemusí vždy přesně vědět, co chce a co je v našich možnostech mu poskytnout. Proto zaměstnáváme obchodníky-konzultanty, kteří se přímo nemusí vyznat v technickém řešení problému, ale velmi dobře vědí, co jsme schopni vyřešit a s čím můžeme pomoci,“ uvádí Pavel Šťovíček.
Specializace Logosu pouze na software vytvářený na zakázku je, co se týče expanze na trhu, jistým omezením. Na produktech distribuovaných v obchodech se dá vydělat mnohem více peněz. „Vyrobit software, který by se prodával v obchodech, je lákavá myšlenka. Tu a tam v nás zahlodá červíček, zda bychom se neměli do nějakého pustit a neomezovat se pouze na zakázky. Zatím jsme ho ale vždycky úspěšně potlačili,“ říká šéf Logosu s vysvětlením, že nejdůležitější je pro jeho firmu soustředit se na to, co umí, a netříštit pozornost do více směrů.

FIN25

Nepodařená integrace.

Strategické partnerství se společností AutoCont došlo v minulém roce tak daleko, že se firmy rozhodly vyměnit si částečně podíly. AutoCont tak získal 51 procent Logosu. Přestože ještě v únoru tohoto roku Logos v tiskové zprávě k finančním výsledkům z minulého roku uvedl, že „předběžné hospodářské výsledky za rok 2001 ukazují na úspěšně zvládnutý proces integrace mezi společností Logos a AutoCont“, atmosféra uvnitř obou společností se ukázala odlišná a vzájemnou komunikaci spojení spíše ztížilo. Proto si letos Logos s AutoContem podíly v tichosti vrátily zpět (Pavel Šťovíček, Michal Hanus a Pavel Endrle mají každý třetinu). „Ukázalo se, že firemní kultura je v obou případech odlišná,“ komentuje proces ředitel Logosu, „Při různých projektech nám propojení spíše překáželo. Řeklo se, vždyť nemusíme podepisovat smlouvy, když jsme jako jedna firma, a kontrola projektů se tím ztížila.“

Tři sta nás asi nikdy nebude.

Růst obratu znamená růst počtu pracovníků malé firmy se řídí jinak než středně velké. Zlomem v organizaci Logosu, který v současnosti zaměstnává asi 110 lidí, byl rok 2001. Loni byla společnost nucena změnit vnitřní strukturu a soustředit se na vytvoření vrstvy středního managementu. Důležitým prvkem byla projektová metodika a oddělení, které se zabývá počítáním návratnosti investic. „Dlouho jsme vytvářeli projekty, o nichž jsme netušili, kolik peněz vlastně firmě přinášejí,“ říká Šťovíček. Projektové řízení se ukázalo při zakázkách, na nichž se pracuje zhruba od tří do šesti měsíců, jako potřebné. Každý projekt tak má od té doby svého projektového manažera a řídící komisi, jež rozhoduje o významných změnách, díky nimž se lépe a hlavně efektivněji kontroluje. „Chtěli jsme strukturu Logosu nastavit na konečný počet zhruba tří set zaměstnanců, i když toho počtu asi ani nedosáhneme,“ svěřuje se šéf Logosu se svými plány na další rozšiřování.
Pavel Šťovíček však lecjaké mezery ve vnitřním fungování firmy vidí. „Obecně se říká, že efektivní společnost by měla mít obrat na zaměstnance 1,5 milionu korun na člověka ročně, my jsme se dostali asi na 1,3 milionu. Máme ještě rezervu.“

  • Našli jste v článku chybu?