PETR LUKEŠ, PREZIDENTA SOCIACE VIZÁŽISTŮ A STYLISTŮ ČR:„Působivá vizáž je důležitá i pro podnikatele,“ říká Petr Lukeš. Pomůže při obchodním jednání, podpoří sebevědomí. Pohlední lidé vydělávají podle průzkumů víc peněz a jsou úspěšnější v podnikání. Jak se k nim připojit?* Úvodem trochu provokativní otázku.
PETR LUKEŠ, PREZIDENTA SOCIACE VIZÁŽISTŮ A STYLISTŮ ČR:
„Působivá vizáž je důležitá i pro podnikatele,“ říká Petr Lukeš. Pomůže při obchodním jednání, podpoří sebevědomí. Pohlední lidé vydělávají podle průzkumů víc peněz a jsou úspěšnější v podnikání. Jak se k nim připojit?
Úvodem trochu provokativní otázku. Který známý byznysmen podle vás vystupuje dobře upraven? A který má naopak ve vizáži rezervy? Jako dobrý příklad bych uvedl člověka, který stojí na pomezí byznysu a politiky -Karla Schwarzenberga. Ten alespoň dodržuje určitá základní pravidla dobrého oblékání. Z politiků bych vyzvedl ještě třeba Václava Klause. Velmi dobrý a navíc osobitý styl má poslední roky Václav Havel. A kdo má rezervy? Naprostá většina českých podnikatelů. Zejména muži mají stále ještě pocit, že vizáž je pro úspěch v jejich podnikání nedůležitá. Ale to je omyl. Tak si představme podnikatele, který se rozhodne svou image vylepšit. Čím má začít? Musí zvážit, v jakém oboru podniká. Z toho mu vyplyne určitá kategorie oděvů, které by měl nosit. Také by se měl soustředit na sladění detailů. Když si k dokonalému obleku vezmete masivní sportovní hodinky pro potápěče, celé kouzlo je pryč. Buďme konkrétní. Jaké detaily vzít v úvahu třeba při výběru brýlí? Jde především o jejich tvar. Zvolíte-li například hranaté brýle, umocní se hranatost tváře, která je tradičně spojována s klasickým pojetím mužské krásy. Zároveň navozují dojem razance, energičnosti, dominance. Pokud chcete působit takto, pak jsou hranaté brýle dobrou volbou. Pro ženy budou ale naopak vhodnější brýle oblých tvarů, které lépe korespondují s ženským prvkem. U mužů někdy panuje nejistota, zda nosit vousy a případně jak je zarovnávat.
Pokud jste majitel firmy, která spravuje les, velký plnovous se hodí. Naopak u obchodníků působí někdy i knírek podezřele. Negativně vnímá vousy mladá generace, takže pokud nabízíte své zboží mladým lidem, raději se oholte. Záleží i na barvě vousů. Prošedivělé asociují konzervativní přístup, takže nejsou na škodu třeba v právním poradenství.
A co vlasy?
Dlouhé vlasy symbolizují nespoutanost, hodí se ke kreativnějším, uměleckým živnostem. Na opačném konci spektra jsou vojenské, krátce a uniformně střižené vlasy. Ty vidíme na mnoha hlavách armády manažerů. Takový sestřih signalizuje, že dotyčný člověk nevědomě přijímá kontrolu a řízení někým jiným. Což asi očekáváme například od obchodníků.
Jakou radu máte pro výběr saka? Pozor na nejtypičtější chybu, kterou dělá naprostá většina Čechů. Rukáv saka nesmí být delší než ten od košile! Manžeta košile by měla být alespoň o centimetr delší a musí být vidět. Bohatší byznysmen si může pořídit sako s rozepínacími knoflíky na rukávu. Dá tak najevo, že si může dovolit více než jen konfekci, protože podobné výrobky stojí řádově desítky tisíc korun. Takových drahých detailů je celá řada. A doporučení pro celkovou vizáž? Znovu zdůrazňuji, jde o detail. V Česku panuje mylná představa, že to nejdůležitější je oblek. Kupodivu je to přesně naopak. Rozhodující jsou nakonec boty nebo drobnosti jako správně vybraný kapesníček v kapse u saka. Na ulici často vidím muže, kteří mají docela pěkný komplet, ale k tomu naprosto nevhodnou obuv. Nejde ani tak o to, mít lakýrky za padesát tisíc. Klidně si vezměte boty za 1500 korun, ale ať se k příslušnému obleku hodí. Dokonce mohou být starší a opotřebované. Ať váš obchodní partner vidí, že máte boty z kvalitního materiálu a vydrží vám proto dva roky. …nebo že nemáte na nové. Není vždycky nutné ohromovat luxusem. Záleží, jak chcete na schůzce zapůsobit. Někdy hodláte být na stejné úrovni jako druhá strana, takže se dokonce záměrně „podupravíte“. Někdy naopak potřebujete být o dvě třídy výš a dívat se na protějšek suverénně. Takže to vyjádříte i tím, že se předtím precizně ustrojíte. Vzpomenete si na případ, kdy vás „vyloupnutí“ krásy klienta obzvláště potěšilo?**
Ano, šlo o ženu, která celý život pracovala na vysokém postu v armádě. Vždycky tudíž chodila v zeleném. Jednoho dne se ovšem rozhodla, že zkusí získat prestižní místo v jisté renomované firmě. Několikrát tam zašla. Ale pokaždé ztratila sebevědomí už u vchodu, když viděla, jak dobře jsou tam upraveny už jen pouhé recepční. Tak přišla za námi, abychom jí pomohli. Tragickou okolností je, že tehdy dotyčné shořel dům i s veškerým šatníkem. To jí ale v otázce vizáže paradoxně pomohlo. Většina žen se totiž nedokáže rozloučit byť třeba s mimořádně nevhodným oblečením, takže jim musíte šatník měnit velmi pozvolna. Tady jsme ale začínali od nuly stavět rychle jinou image. A výsledek? Ta nově upravená žena pak dostala vysněné místo hned po prvním pohovoru.