Menu Zavřít

Nekončící penězovod do Rakous

21. 10. 2013
Autor: Euro.cz

Výběr mýta Kolik ve skutečnosti Česko získá výběrem mýta, které na dálnicích, rychlostních silnicích a některých komunikacích I. tříd funguje od roku 2007, je stále nejasné. Iniciativa Mýto CZ, což je společný projekt Ředitelství silnic a dálnic a rakouské firmy Kapsch, jež mikrovlnný systém mýtného technicky spravuje, minulý týden zveřejnila, že se do konce letošního září na poplatcích za průjezd kamionů vybralo 47 miliard korun. Náklady ovšem zůstávají skryty.

bitcoin_skoleni

Podle údajů Mýta CZ stát zaplatil konsorciu v čele s Kapschem 9,9 miliardy korun bez DPH. Reálné náklady na výběr mýta, které plynuly z eráru, jsou ovšem ve skutečnosti takřka dvojnásobné. Z tabulek Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyplývá, že jen na investičních a neinvestičních nákladech pro dodavatele a běžný provoz stát do konce loňského roku zaplatil 18,6 miliardy korun. To je shodou okolností stejná suma, kterou měl Kapsch podle původní smlouvy dostat za celou desetiletou obsluhu systému. Letos erár podle schváleného rozpočtu SFDI za mýto zaplatí dalších 3,05 miliardy korun, a to v nákladech není započítána příprava zpoplatnění dalších úseků silnic, kterou si Kapsch účtuje, ani telematické aplikace.

Také celková nákladovost současného mýtného systému, který Kapsch smluvně spravuje do roku 2016, je mnohem vyšší než „v Evropě obvyklých 21 procent“, jak Mýto CZ tvrdí ve své tiskové zprávě. Ke konci letošního roku dosáhne výběr mýta 49 miliard, z čehož na jeho celkovou obsluhu připadne 44 procent. Horší bilanci, než je zmíněných 21 procent, které vycházejí z původních odhadů, připouští ostatně i sám Kapsch. Ten loni pro týdeník Euro vyčíslil celkové náklady na dodávku a provoz elektronického mýtného systému do roku 2016 na 24,8 miliardy korun s DPH, což po započítání aktuálního odhadu desetiletého výnosu z mýta znamená zhruba třetinovou nákladovost.

  • Našli jste v článku chybu?