Menu Zavřít

Nekonečná bitva o mýto: Kapsch napadl smlouvu státu s vítězem tendru

25. 9. 2018
Autor: Martin Pinkas/Euro

Společnost Kapsch podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému po roce 2019, kterou ve čtvrtek podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s konsorciem firem CzechToll/SkyToll. Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem. Ministerstvo i CzechToll budou i přes zpochybnění smlouvy Kapschem v přípravách mýta pokračovat.

„Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo totiž předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti,“ řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Předběžné opatření podle něj platí až do doby, dokud ÚOHS pravomocně nerozhodne o námitkách společnosti.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že návrh Kapsche byl dnes na úřad doručen. „V současné době je ve věci systému elektronického mýtného uzavřena smlouva, zadávací řízení skončilo a úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy,“ uvedl Švanda. Návrh úřad prověří v zákonné lhůtě 60 dní.

Firma očekává, že jí dá ÚOHS za pravdu, opak by byl podle Feixe destrukcí právního státu. „Bude rovněž zajímavé sledovat, jak se k ministrově postupu postaví ostatní členové koaliční vlády,“ dodal. Kapsch je ochoten podat stížnost i k Evropské komisi.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen o tom, že Kapsch s návrhem na zákaz plnění smlouvy neuspěje. „ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Feix uvedl, jsou prázdné a falešné,“ napsal Ťok na twitteru.

CzechToll současné kroky konkurenční firmy nekomentoval. „Plně se soustředíme na přípravu nového mýtného systému, který bude řádově levnější než dosavadní systém provozovaný společností Kapsch. Přesně tak, jak nám to ukládá podepsaná smlouva,“ uvedl mluvčí firmy Miroslav Beneš. Pokračování příprav potvrdil i Ťok.

Současný provozovatel mýta navíc kritizuje i postup Antimonopolního úřadu. Podle Feixe úřad podlehl nátlaku ministra dopravy a premiéra Andreje Babiše. Kapsch proto podá rozklad proti rozhodnutí ÚOHS.

Mluvčí antimonopolního úřadu odmítl, že by úřad pracoval na politickou objednávku. „Řízení proběhlo zcela v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, správním řádem, dalšími právními předpisy a judikaturou správních soudů, jimiž se ůřad musí ve své rozhodovací praxi řídit,“ uvedl Švanda.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Ve čtvrtek pak úřad rozhodl, že tendr zákon neporušil.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší

 Šéf firmy Kapsch Georg Kapsch


Podle šéfa Kapsche se tak událo za podezřelých okolností a ÚOHS změnil své rozhodnutí, aniž by se ve věci objevila nová fakta. Firma už v srpnu podala trestní oznámení na člena rozkladové komise ÚOHS advokáta Jana Hrazdiru, který podle firmy ovlivňoval rozhodování komise ve prospěch ministerstva a navíc resort dopravy nedovoleně informoval o průběhu jednání. Hrazdira i Ťok označili tvrzení Kapsche jako nesmysl.

Rychlý postup ministerstva, které ohlásilo podpis smlouvy s CzechTollem necelé tři hodiny po zveřejnění rozhodnutí ÚOHS, podle Kapsche svědčí o předem připraveném scénáři. „Už několik dní před rozhodnutí ÚOHS jsme zaznamenali zprávy, že CzechToll začal na úřadech podávat žádosti o stavební povolení k výstavbě mýta,“ podotkl mluvčí firmy David Šimoník.

Ministr dopravy už dříve rychlý podpis smlouvy s CzechTollem hájil s tím, že smlouva byla připravena dopředu, což je podle něj standardní postup.

FIN25

V soutěži na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsoricum CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. Nabídka současného provozovatele rakouského Kapsche byla o více než 2,7 miliardy korun vyšší. V létě Kapsch zaslal ministerstvu vylepšenou nabídku na 10,5 miliardy korun.

Dále čtěte:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas

  • Našli jste v článku chybu?