Menu Zavřít

Nekonečný příběh

4. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Souboj o mobilní komunikaci železničářů stále není dořešen

Děčín – Praha – Kolín. Železniční trať dlouhá zhruba dvě stovky kilometrů, kterou vlak průměrně zvládne za tři hodiny, je už bezmála tři roky v centru dění kvůli GSM-R, technologii pro mobilní komunikaci na železnici. První výběrové řízení na dodavatele GSM-R pro zmiňovaný úsek, který poslouží jako pilotní projekt, vyhlásily České dráhy (ČD) v červnu roku 2001. Od té doby byla společnost Kapsch Telecom čtyřikrát potvrzena vedením drah jako vítěz tendru, ještě vícekrát se poražený Siemens odvolal. Ačkoliv nestojí ani kilometr GSM-R sítě, stát musí platit úroky z dosud nečerpaného, zhruba 250milionového úvěru, jejž si dráhy na pilotní projekt vzaly.

Dokolečka.

Technologie GSM-R byla v polovině 90. let zvolena jako komunikační standard na evropských železnicích, Česká republika k této normě přistoupila a zavázala se spustit do roku 2003 pilotní projekt. První tendr na dodavatele vyhrála v roce 2001 rakouská firma Kapsch Telecom s technologií kanadské společnosti Nortel Networks a českou montážní firmou AŽD. Německá společnost Siemens se však odvolala a antimonopolní úřad výběr zrušil. O půl roku později, na jaře 2002, se stejná situace opakovala. Vítězství Kapsche, odvolání Siemensu, zrušení soutěže ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Do konce loňského roku to samé kolečko proběhlo ještě dvakrát a poslední odvolání Siemensu k ÚOHS se datuje na začátek letošního roku. Celkem dráhy v tendrech na GSM-R učinily sedm rozhodnutí, jež byla antimonopolním úřadem zrušena. Jádro prodlužování kauzy je třeba hledat především v Českých drahách. Nabídky obou firem totiž hodnotily dvě různé komise – odborná, obsazená zástupci ČD, a meziresortní, kde zasedali zástupci ministerstev dopravy, průmyslu, financí a místního rozvoje. Obě komise hodnotily nabídky pomocí pěti kritérií a jim přidělených vah a obě doporučily jako vítěze společnost Siemens.

bitcoin školení listopad 24

Tvrdohlaví.

Statutární orgány Českých drah ale nakonec vybraly nabídku Kapsche. Ten za pilotní projekt žádá 255 milionů korun, Simens navrhl cenu o čtyři a půl milionu korun vyšší. „Komise plní roli poradního orgánu, konečný výběr jim však nenáleží,“ vysvětluje Pavel Tesař z tiskového odboru ČD. Jedním z důvodů, proč Siemens odešel poražen, byl podle informací týdeníku EURO nedovyvinutý software pro základnové stanice sítě. „O tom neustále a nepochopitelně hovoří České dráhy. Tento software byl dávno vývojově dokončen a již v loňském roce nasazen v pěti evropských zemích,“ řekl týdeníku EURO mlučí české pobočky Siemensu Petr Sedláček.
České dráhy si na pilotní projekt vzaly účelově vázaný, zhruba 250milionový, úvěr, který je již dva roky otevřený. Vzhledem k tomu, že na něj byla vydána státní záruka, úroky z dosud nečerpaného úvěru platí stát. Podle vedoucího tiskového oddělení ČD Zbyňka Honyse nemohou dráhy komentovat jakékoliv informace o úvěru, protože tato oblast spadá do kompetencí státní organizace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Brzda od Siemensu?

Samotný pilotní projekt je jen zlomkem budoucích zakázek na GSM-R v Česku. V nejbližších letech se totiž počítá s pokrytím všech železničních koridorů, tedy pokračování z Kolína do Břeclavi, z Ostravy do Brna, z Plzně do Prahy a výhledově i s úsekem Praha–České Budějovice–Linec. V konečné fázi by mohlo být pokryto tři tisíce kilometrů tratí s hlavní důležitostí a stejné množství tratí s menší důležitostí. To dohromady dělá přibližně dvě třetiny domácí železniční sítě.
Zatímco Sedláček odhaduje celkový objem zakázky kolem pěti až šesti miliard korun, generální ředitel české pobočky Kapsch Telecom Karel Feix považuje tuto sumu za nadnesenou. „Reálná cena zakázky je nižší,“ uvedl Feix. Prý je možné, že se Siemens snaží celou kauzu zdržovat a protáhnout spor do doby po 1. květnu, vstupu Česka do Evropské unie. „Jedna z hypotéz je, že se pokusí přenést spor z prostředí českého právního řádu do unie,“ řekl Feix týdeníku EURO. „Jsme přesvědčeni, že tendr na GSM-R bude nakonec tak průhledný, že vstup do EU nebude mít na České dráhy v této věci absolutně žádný dopad,“ dodává Sedláček. Bezpečnost především Pod pojmem GSM-R si lze zjednodušeně představit mobilní telefon bez klávesnice a displeje, zato s datovým modemem. Je to digitální vlaková rádiová technologie, která umožňuje hlasovou komunikaci a přenos dat, především komunikaci strojvedoucích s výpravčími, ale i posádkou vlaků včetně možnosti dálkového ovládání vlaku. Díky sledování parametrů vlakových souprav a posílání informací do centrály, například o poloze vlaku či výskytu poruch, je možné v kritických situacích strojvedoucího varovat, případně vlak zastavit. Technologie by měla umožňovat přeshraniční tísňové volání. Vzhledem k tomu, že GSM-R pracuje v podobném frekvenčním pásmu jako naprostá většina mobilních telefonů používaných v Česku, budou moci datové přenosy výhledově využívat cestující na železnici. Formou SMS zpráv bude možné například distribuovat informace o zpožděných vlacích, jízdních řádech nebo zajímavosti o místech, jimiž vlak projíždí. V budoucnu se počítá i s možností, že GSM-R budou využívat mobilní operátoři, díky čemu by se měla zvýšit kvalita telefonátů během cestování.

  • Našli jste v článku chybu?