TRADIČNÍ ZNAČKYZ tuzemského trhu mizí každý rok některá tradiční značka výrobků. Řada dalších se netěší takové přízni jako dříve a jiné čekají na znovuzrození.Jako nejúspěšnější tradiční české obchodní značky současnosti vidí manažeři automobily Škoda, limonádu Kofola, piva Pilsner Urquell a Budweiser Budvar či obuv Baťa.
TRADIČNÍ ZNAČKY Z tuzemského trhu mizí každý rok některá tradiční značka výrobků. Řada dalších se netěší takové přízni jako dříve a jiné čekají na znovuzrození.
Jako nejúspěšnější tradiční české obchodní značky současnosti vidí manažeři automobily Škoda, limonádu Kofola, piva Pilsner Urquell a Budweiser Budvar či obuv Baťa. Z dřívějších českých značek si návrat na trh zaslouží nejen Tatra a Jawa, ale také obuv Botas, žvýkačky Pedro nebo francovka Alpa. Vyplývá to z průzkumu mezi zástupci zhruba 250 velkých českých společností, který uskutečnila agentura Mater Communications.
„Neúspěch některých značek se povětšinou přičítá neblahému českému neduhu - neumíme je náležitě prodat. Potvrzuje to i tento průzkum, ve kterém většina respondentů jako rozhodující faktor pro úspěch značky uvedla dobrý marketing,“ píše ve studii manažer Mather Communications Ondřej Obluk.
V souvislosti s tím rovněž manažeři v průzkumu zmiňují kompletní restrukturalizaci firmy a rychlou adaptaci na nové podmínky. Naopak nostalgii jako prvek ovlivňující opětovné uchycení značky na trhu jmenovala pouhá čtyři procenta lidí.
Významnou roli ve srovnání s jinými značkami dříve u českého zboží sehrávala cena výrobků. Nyní se ale podle marketingových odborníků vliv tohoto faktoru podílí pouze z necelé jedné čtvrtiny. Stejnou váhu má také zájem spotřebitelů podporovat domácí značky.
Nástup zahraniční konkurence a nových vlastníků většiny českých podniků po roce 1989 znamenal také zánik či ztrátu pozic pro řadu tradičních značek českých průmyslových výrobků. Mnohé populární značky si však své pozice udržely, jiné noví vlastníci po letech oprášili. A nyní, v modernějším kabátě a třeba i v jiné podobě, úspěšně prodávají dodnes. Některým, jako například automobilům Škoda, přineslo tržní hospodářství renomé, o jakém se jejich výrobcům v dobách socialismu ani nesnilo.
Mezi nejznámější značky, které v posledních letech zanikly, patří paradoxně mnohé ze zavedených až po roce 1989. Jsou to především značky telekomunikačních operátorů Český Telecom, Eurotel, Paegas a Oskar či některých bankovních domů - IPB, Agrobanka či Union banka.
KDO ZMIZEL Z TRHU
Artis - bývalý státní podnik se rozpadl na menší firmy
Eska - chebský podnik na výrobu jízdních kol definitivně zanikl v roce 2000
Favorit - rokycanský výrobce jízdních kol ukončil výrobu v květnu 2004
Karosa - úspěšný výrobce autobusů se přejmenuje na Iveco Czech Republic a přestane vyrábět pod značkou Karosa Léčiva - prosperující výrobce generických léčiv změnil název na Zentiva
Liaz - poslední automobil se značkou Liaz vyrobili dělníci v srpnu 2003 doprovodný vůz pro soutěž Paříž - Dakar. Společnost Tedom Truck nově oznámila, že začne vyrábět nákladní automobily, které konstrukčně vychází právě ze známé „liazky“, avšak s novým jménem Fox
Poldi - kladenský hutní gigant doplatil na neúspěšnou privatizaci a zkrachoval
Praga - práva k užívání značky koupila britská firma International Truck Alliance, která začala vozy Praga vyrábět v polském Lublině
Svit - obuvnický kolos skončil v konkurzu