Menu Zavřít

Nelichotivá fakta: české firmy málo chválí zaměstnance

21. 9. 2016
Autor: a.i.m. Agentur s.r.o.

Firmy v České republice neumějí systematicky chválit své zaměstnance za dobrou práci. Téměř 40 procent společností zaměstnance nechválí vůbec. Plných 61 procent manažerů nedostalo za odvedenou práci za poslední měsíc pochvalu, o které by se dozvěděli kolegové nebo další zaměstnanci.

Pro firmy nelichotivá data vyplývají z nejnovějšího průzkumu společností Edenred a Conectio mezi stovkou tuzemských společností ze všech hlavních oborů podnikání.

Firmy přitom deklarují, že jednou z klíčových otázek je pro ně v poslední době získání nových a udržení kvalitních pracovníků. Nábor nových zaměstnanců je největší prioritou personální politiky pro plné dvě třetiny českých firem, hned na druhém místě je pak rozvoj stávajících pracovníků, vyplývá z průzkumu.

„Je proto paradoxem, že české firmy své zaměstnance systematicky nechválí, jak je tomu zvykem v cizině. Aby lidé byli v práci spokojení, potřebují vědět, že si jejich práce váží nejen nadřízený, ale uznává je pokud možno co největší počet dalších kolegů v celé firmě. Tím získají pocit, že jsou pro společnost důležití,“ říká personální ředitelka společnosti Edenred Petra Hubálková.

Jen třetina má systém

Systematicky chválit a oceňovat zaměstnance umí jen malá část firem. Ve většině funguje systém, kdy daného pracovníka sleduje jen jeho přímý nadřízený a je na něm, zda jej pochválí, poděkuje nebo jinak ocení.

„Podle výsledků průzkumu se pouze v necelé třetině společností do hodnocení zapojují i další zaměstnanci či vedoucí projektových týmů,“ doplňuje Hubálková.

České firmy chválí hlavně za výkon, ne za odbornost

Většinou se upřednostňuje jednorázová forma ocenění, například vyhlášení zaměstnance roku. Naopak se velmi málo užívá průběžné systematické hodnocení.

„České firmy chválí hlavně za výkon, ale ne za naplňování hodnot, nebo prokázání kompetencí a odbornosti lidí,“ doplňuje Hubálková.

Moderna s malým využitím

Mezi moderní nástroje oceňování, které umožňují zapojení více hodnotitelů a zpětnou vazbu od samotných pracovníků, patří firemní sociální sítě nebo vybrané moduly on-line cafeterií.

Ty má sice dnes již nadpoloviční většina dotazovaných tuzemských společností. Zdaleka ne všichni je ale využívají.

Analýza prokázala, že s těmito moderními nástroji systematicky v rámci oceňování a rozvoje pracovníků pracuje pouze 17 procent společností.

Jak se nejčastěji oceňují zaměstnanci  Jak se nejčastěji oceňují zaměstnanci Zdroj: Edenred a Conectio


Čtěte také:

MM25_AI

Co frčí v kanceláři? Komunita!

Vláda přidá od listopadu úředníkům, vojákům, policistům i hasičům


  • Našli jste v článku chybu?