Test
Nedávné zkrášlení Daewoo Matiz prospělo. Jeho facelift nebyl v žádném případě dramatický. Kulaté tvary blinkrů mu ale dodaly na přívětivosti, a o tu především ve třídě minivozů jde. Čtvero dveří je navíc v Česku stále ještě nahlíženo jako atraktivní a praktické, takže co by mu mělo chybět. Potíž je v tom, že pro Matiz nastaly krušnější časy. Ve třídě se koncem loňského roku objevil konkurenční Fiat Panda, který se mu výhodnou cenou vyrovná, ale kvalitou zpracování předčí. Předstihl jej v České republice i v prodejích. Daewoo Matiz se přesto ve svém segmentu nadále drží na druhém místě stejně jako loni.
Stálost, s jakou zákazníci tento automobil kupují, není překvapivá. Všechny součásti vozu totiž přesně definují, za jakým účelem vznikl. Praktičnost skloubená s neurážejícím designem interiéru a zpracováním může vypadat extrémně třeba při pohledu na plastové výplně dveří, ale aspoň je kuřáci nepropálí. Palubní deska nepůsobí ani zdaleka tak laciným dojmem, jak tomu skutečně je. A náklady je potřeba při ceně kolem dvou set tisíc držet hodně nízko.
Rovněž při jízdě je v Matizu nejdůležitější, že svou posádku přesune na určené místo. Uvnitř jí poskytuje dostatek prostoru, dokud jsou ve voze dva cestující. Dokonce se do něj v tom případě vměstná po sklopení dělené zadní lavice přes 600 litrů nákladu, což stačí i na dovolenou. Přednosti ale spočívají v jízdě ve městě. Obratné řízení a dobrá manévrovatelnost spolu s počátečním zátahem živého motoru (asi do 70kilometrové rychlosti) jsou pro kličkování v ulicích ty pravé vlastnosti.
Bude-li majitel Matizu chtít, aby jej vůz udivoval i mimo městské aglomerace, bude zklamán. V rychlých zatáčkách se naklání a při hodně ostrém zatočení se mu zvedá vnitřní zadní kolo, spotřeba agregátu patří mezi průměrné až horší a motor je nad stokilometrovou hranicí poměrně hlučný. Zato brzdy fungují výborně a řidiči většinou nehrozí, že by jej na dálnicích pokutovali policisté za překročení povolené rychlosti.
Přestože je veskrze průměrný, těžko ho nemít rád. Při testování týdeníkem EURO jsme na silnicích potkali spoustu matizů. Ani jeden z nich se neřítil svou maximální rychlostí ani se mu nekouřilo od pneumatik. Všechny ale ve své poklidné jízdě vypadaly mile.
Daewoo Matiz 1,0 SE
Motor zážehový čtyřválec
Objem 995 cm3
Max. výkon 47 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 150 km/h
Průměrná spotřeba 6,6 litru na 100 km
Základní cena 222 900Kč
Klady
- dobrá ovladatelnost
- živý motor
- design
Zápory
- průměrná spotřeba
- špatný podvozek
- ve vyšších rychlostech hlučný agregát