Menu Zavřít

Nemáme a mít nebudem

17. 9. 2018
Autor: Euro.cz

Pamětníci front na banány nyní zažívají silné déja vu při postávání ve stavebninách, ale i leckde jinde. Hlavní téma tohoto vydání týdeníku Euro vypadá trochu jako noviny v dobách perestrojky.

Když ale budeme pátrat po tom, čeho se nedostává zdaleka nejvíce, není to ani avokádo, cihly či písek. Největší trable jsou s nenápadným grafitem. Čínské ocelářství přechází na obloukové pece, v nichž se používají grafitové elektrody, což je zase důsledek zásahu státu, tentokrát zcela zřetelně toho čínského, který se pustil do ekologie. Ještě loni stála tuna grafitu dva a půl tisíce dolarů, letos je to čtrnáct a půl tisíce. Akcie producenta grafitu HEG od začátku loňského roku narostly na 26násobek.

Za situaci, v níž se potácíme, nemůže Státní plánovací komise, ale ekonomický boom, který dříve nebo později skončí, a my zákazníci zase budeme pány trhu.

Do té doby to ale bude asi dost nepříjemné i pro ty, kteří zrovna nic nestavějí nebo nejsou posedlí avokádem.

Takový nedostatek sladu zabolí každého milovníka piva. Však také Prazdroj už ohlásil zdražení o korunu padesát na půllitru.

Za slad může počasí, ale za cihly vedle vysoké poptávky i potíže s pracovní silou. Je povzbudivé, že to odbory viditelně chápou a zrovna v této chvíli přicházejí s požadavkem na zkrácení pracovní doby o půl hodiny denně. To je zhruba jeden a půl šichty za měsíc.

Zřejmě aby odboráři měli čas stát v těch frontách. Že cihelna pak vyrobí místo sto cihel jen 93, jim zřejmě není dopřáno pochopit.

Ale pořád jsme na tom o dost lépe než v dobách, kdy chyběly rakve a nedostávali se hrobníci. Stoleté výročí začátku epidemie španělské chřipky připomínáme na jiném místě našeho týdeníků pár týdnů před letošní chřipkovou sezónou. Strach z vražedné epidemie, která na našem území připravila o život až 75 tisíc lidí, stále žije a nejen u nás nechává vydělat farmaceutickým firmám na nafouklých ptačích a prasečích hrozbách. Nakonec, co kdyby to přišlo zase.

Marketéři to prostě s námi umějí.

A bude hůře. Že se obchodníci naučili pracovat s našimi osobními informacemi, které sdílíme bezstarostně na sítích, už víme dlouho. Stejně jako to, že nás pak loví jako kapry na podle našich chutí uvařený knedlík. Teď však přibrali na pomoc i umělou inteligenci, a to je pak takový lov s echolotem. Prostě pokrok nezastavíš, ani kdyby tě měl zabít. •

ebf - tip - debata

O autorovi| Pavel Páral, paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).