Jak dlouho jste toto
rozsáhlé sloučení dříve akvírovaných firem připravovali?
Fúze se připravovala rok a
půl. Bylo třeba domluvit a nastavit obrovské množství věcí. A díky rozdílným
legislativám máme sice v Česku i na Slovensku stejný rozhodný den fúze (1.
červenec 2020), ale zatímco v Česku tímto dnem fúze končí, tak
na Slovensku v tento den celý proces začíná. A je hodně věcí, které můžeme
dokončovat až po fúzí, takže počítám, že se jí budeme zabývat ještě celý další
rok.
Co vás
k tomu vedlo?
Těch důvodů je celá
řada. Pokud chcete efektivně řídit třicet společností, musíte některé věci
konsolidovat. Potřebujete zefektivnit a
zjednodušit procesy, které mezi těmi společnostmi probíhají. Například místo
třiceti účetních agend povedeme jen dvě a měsíčně tak budeme dávat pouze dvě
přiznání k DPH.
Slibujete si od toho i víc než jen zefektivnění fungování holdingu?
Chceme být čitelnějším partnerem pro naše zákazníky a na trhu mít silnější brand. Jako celek dokážeme nabídnout více zajímavých benefitů našim zaměstnancům a lépe sdílet interní know-how. Při akvizicích se nám bude nová společnost jednodušeji zařazovat do vnitřních struktur. Přínos to má i pro vlastníky, protože konsolidovaná společnost má vyšší hodnotu. Pokud chce Solitea naplnit svůj cíl patřit mezi největší evropské dodavatele IT technologií, nemáme jinou volbu.
Proč jste zvolili dvě
národní společnosti? Jak bude nově vypadat organizační struktura firmy?
Dvě společnosti nám usnadní
legislativní fungování, ale vnitřně Solitea v Česku a na Slovensku funguje
jako jeden subjekt, členěný na čtyři divize podle typu zákazníka. Divize Small
se stará s produkty iDoklad, Money S3 a Profiúčtenka o živnostníky a malé
společnosti. Divize Medium má na starosti všechny naše vlastní ERP systémy –
Byznys, Money S4, Money S5 a Vario.
Divize Enterprise &
Public zastřešuje všechny naše aktivity s produkty Microsoftu (Dynamics,
Sharepoint, Power BI), implementuje výrobní systémy Infor, řeší infrastrukturu
a velké projekty na klíč pro korporátní zákazníky i government. A konečně
HR&Payroll divize má na starosti mzdové systémy Vema. POS segment
reprezentovaný společností Dotykačka Holding (produkty Dotykačka, Markeeta,
Smart Pos a Solitea Pay) zatím předmětem fúze není.
Kolik zaměstnanců bude
nově holding mít?
Meziročně se počet zaměstnanců zvýšil o 39 procent, v sedmi zemích dnes zaměstnáváme 1 200 lidí. Ti v rámci evropského regionu obsluhují přes 260 tisíc zákazníků v 15 zemích. Ve fiskálním roce 2020, který končí 30. 6. 2020, holding očekává výnosy blízké dvou miliard korun a dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v CEE regionu. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) se mezi fiskálními roky 2020 a 2021 (který končí 30.6.2020) zvýšil ze 134,202 na 178 milionů korun, tedy o 32 procent.
Mění se něco na majetkové
struktuře společnosti?
Fúze nemá na majetkovou
strukturu žádný vliv. 72 procent vlastní investiční fond Sandberg Capital, 20 procent
vlastním já jako Martin Cígler, zakladatel Solitea. Zbytek je v rukou dvou
minoritních akcionářů.
Během oznamování sloučení
jste zmínil i výrazný rebranding. Můžete být konkrétnější?
Rebranding bude postupný proces, který bude zahájen 1. července. Netýká se přitom jen českých a slovenských společností, ale třeba i celé skupiny firem, kterou dnes vlastníme na Balkáně. Mírně redesignujeme logo Solitea a mění se i způsob, jakým budeme zacházet s jednotlivými značkami. Cílem je, aby značka Solitea patřila v segmentu IT mezi nejznámější, abychom patřili mezi respektované dodavatele, abychom měli jednodušší cestu při uvádění nových produktů na trh.
Plánujete letos či v
blízké budoucnosti nějaké další významné akvizice?
Za poslední dva roky jsme
měli celkem rychlé tempo nových akvizic a počítáme, že to tempo se možná ještě
zvýší. Aktuálně jsme se dvěma subjekty v procesu due diligence, jednáme
s asi deseti dalšími.
Jak se na vašem byznysu
projevila nedávná karanténa?
Paradoxně se nám projevila
nejvíce interně, naučili jsme se pořádně a efektivně pracovat z domu.
Z pohledu čísel jedeme na očekávaný byznys plán, s některými produkty
jsme i výrazně nad. Hodně nám pomohlo, že máme velké procento produktů
v cloudu, a právě ty rostly nejvíce. Třeba iDoklad měl v dubnu
největší počet platících předplatitelů za celou dobu svojí existence.
Čekali jsme velký propad u
EET pokladen, protože v druhé dekádě dubna bylo v provozu jen asi 18 procent
restaurací a následně bylo EET odloženo. Ale opak byl pravdou, vypadá to, že
největší přínos tohoto zákona spočívá v digitalizaci tohoto byznysu –
majitelé EET pokladen se už nechtějí vracet k nepohodlným papírovým
účtenkám a pokladny dále používají i bez EET.