Poskytování exportních služeb je dobrá podnikatelská příležitost
Proexportní politika přestala být důležitým tématem politických diskusí. Jednak proto, že se strukturální změny pozitivně podepsaly na exportní výkonnosti české ekonomiky, jednak proto, že byl vytvořen standardní systém podpory vývozu. Není to ale jen zásluha státu, nýbrž i soukromých podnikatelů. Nejdéle fungující proexportní portál na českém internetu provozuje od podzimu 2000 firma WebTrade CZ. Je zaměřen na obchod s Německem. Jednatel firmy Petr Král na základě téměř šestiletých zkušeností tvrdí, že poskytování exportních služeb může být dobrá podnikatelská příležitost.
EURO: Co znamenají exportní služby? KRÁL: V našem případě jsou to nejrůznější informace o Německu, tamní obchodní legislativě a trhu, na jejichž základě si může zájemce najít odběratele a vůbec připravit svůj obchodní případ. Druhou možností je, že mu poskytneme komplexní exportní služby. To znamená, že zajistíme marketingovou přípravu, najdeme odběratele, pomůžeme při jednáních, poskytneme právní služby při přípravě smlouvy, zajistíme formality při vyřízení dodávek, případně poskytneme i právní služby v případě obchodního sporu. Tehdy působíme vlastně jako jakýsi externí exportní útvar.
EURO: To vás živí? KRÁL: Za takové služby si účtujeme dle objemu a složitosti obchodu tři až deset procent obratu. Pokud jde o dvojjazyčné informace na našem portálu, ty jsou dostupné zdarma. Musím ale říct, že využíváme toho, že naší mateřskou společností je firma Dr. Molnár + Partners Consulting. To je poradenská kancelář tvořená dvěma německými a jedním českým právníkem, která se od počátku devadesátých let specializuje na právní služby v česko-německém obchodním styku. Můžeme tedy využívat jejích zkušeností a kontaktů. To je efektivní nejen při řešení obchodních sporů, ale například i při zakládání poboček českých firem v Německu. Jak se rozvíjí vzájemný obchod, roste poptávka. Založit pobočku v zahraničí dokáže koneckonců každý, ale nezná-li tamní předpisy a nemá-li kontakty, může mu to trvat týdny. My to v případě potřeby dokážeme za den nebo dva.
EURO: Je to lehčí, nebo těžší než v České republice? KRÁL: V Česku se hodně mluví o tom, že přístup k podnikání je zbyrokratizovaný. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že i v Německu je v tomto směru řada úskalí.
EURO: Jak se liší vaše činnost od agentury CzechTrade, což je vlastně také firma zaměřená na podporu exportu, ale vlastněná státem? KRÁL: Především se liší samozřejmě velikostí, protože CzechTrade se orientuje na celý svět, my na Německo. V poskytování informací, zprostředkování kontaktů a některých dalších službách se shodujeme. CzechTrade ale nepůsobí, a ani nemůže působit jako externí exportní útvar. Nemá také kapacitu na to, aby mohl ke každému zákazníkovi přistupovat individuálně, pracovat s ním dle jeho potřeb a možností. To je naše přidaná hodnota.
EURO: A pokud si zákazník tuto přidanou hodnotu po čase sám osvojí a uvědomí si, že si export dokáže řídit sám? KRÁL: To je riziko našeho podnikání. My mu potom zůstaneme třeba jako poskytovatel některých specifických, například právních služeb a samozřejmě musíme usilovat o další kontrakty. Ty zatím nejsou problém a objektivně musím říct, že je to i důsledek pozitivního vývoje exportu nejen do Německa a Evropské unie.
EURO: Jaké firmy jsou vašimi zákazníky? KRÁL: Typově jsou to střední a menší firmy. Velké firmy zřídka. Ty mívají dostatek možností, aby si exportní služby zajišťovaly samy, ale u menších firem by bylo neefektivní držet si početný útvar specialistů. Pokud jde o odvětví, v současné době jsou našimi zákazníky nejčastěji firmy vyrábějící spotřební zboží a potraviny.
EURO: Specializujete na některé komodity? KRÁL: Ne. Ale jsou firmy v oboru, které to dělají.
EURO: Společnost DHL nedávno ve spolupráci s agenturou GfK připravila průzkum, z něhož vyplynulo, že přes enormní podíl Německa na českém vývozu považují naše firmy tamní trh nadále za velmi atraktivní a slibující další možnosti. Souhlasíte s tím? KRÁL: Samozřejmě, a nejen kvůli tomu, že je na tom naše firma existenčně závislá. Také německá ekonomika roste, i když ne tak, jak by si Němci sami představovali, takže poskytuje i nové možnosti. Na druhé straně čeští podnikatelé se také hodně naučili a řekl bych, že dnes už se řada z nich ve znalosti byznysu německým partnerům vyrovná. Dříve, když tu začínala tržní ekonomika, chyběly českým průkopníkům vzájemného obchodu s Německem až na výjimky znalosti, zkušenosti i sebevědomí. Dnes mají Němci z Čechů respekt, protože sami jsou už trošku rozmazlení, pohodlní, mají zažitý způsob práce, který by neradi zásadně měnili. V Česku ale zatím vyrostli draví, chytří, jazykově vybavení byznysmeni, kteří nemohou nic ztratit, ale dost získat.