I když tento rok odchází z Deutsche Bahn 16 tisíc lidí do důchodu, daří se státní společnosti odchody zvládat. Ba co víc, celkově firma posílila o 8 tisíc nových pracovníků. Jedním z opatření byl nábor nových lidí přímo na ulici, v karavanech ve 28 německých městech, kde se konalo 8 tisíc pracovních pohovorů. Další úspěšnou metodou je přidělování firemních bytů.
Německé dráhy tento rok přijaly 24 tisíc lidí, což je o osm tisíc lidí více, než odešlo do důchodu. Do vzdělávání zaměstnanců chce v roce 2020 státní železniční dopravce investovat přes půl miliardy eur (12,8 miliardy korun). Celkem v Německu zaměstnává 205 tisíc lidí. Mezi státními firmami je Deutsche Bahn výjimečná i tím, že individuálně vyškolila 400 uprchlíků.
Na pracovním trhu jsou dráhy považovány za výborně promazaný stroj, na který si, na rozdíl od zákazníků, zaměstnanci nemohou stěžovat, napsal německý deník Die Welt.
Pozitivně hodnotí přístup firmy, kterou ze sta procent vlastní německý stát, i profesor Wolfgang Jäger, odborník na lidské zdroje na univerzitě ve Wiesbadenu, jenž je také šéfem firmy DJM Consulting. V oblasti personální politiky jsou Deutsche Bahn průkopníkem, i když na provoz musí dostávat z německého rozpočtu miliardy eur dotací.
Jednou z novinek byl letní nábor v 28 německých městech ve speciálních karavanech, ve kterých se konalo 8 tisíc pracovních pohovorů a přímo na místě byla přijata řada uchazečů. Letos dopravce přijal o tisícovku lidí víc, než původně plánoval. O tom si firmy z bankovního sektoru nebo chemického a automobilového průmyslu mohou nechat pouze zdát, vysvětlil Jäger.
Maglev v Číně má jezdit až 1000 km/h. O využití německého vynálezu se znovu uvažuje i v Evropě
Další výhodou je to, že mohou dráhy svým zaměstnancům nabídnout služební byt. Na ubytování spolupracují s firmou Vonovia, jež je v Německu největším developerem a vlastníkem bytů. Pokud jednání dopadnou podle předpokladů, budou mít k dipozici až 400 tisíc bytů, tvrdí personální ředitel Deutsche Bahn Martin Seiler.
Bonusem pro zaměstnance železnice je to, že se do bytů mohou nastěhovat bez placení kauce, která je běžná při uzavření komerčního nájmu. Užívání bytu je samozřejmě vázáno na trvání pracovní smlouvy. Společnost navíc jedná s místními samosprávami, aby na svých pozemcích mohla postavit vlastní bytové domy. Některé projekty už běží v Mnichově a Stuttgartu, potvrdil Seiler.
Šli byste pracovat pro státní firmu, pokud byste dostali služební byt?
Společnost nabízí také široké možnosti pro rekvalifikaci a změnu profese v rámci firmy. Řeší tak i nedostatek strojvůdců, se kterými se potýkají ostatní železniční dopravci. Rekvalifikační kurz pro strojvedoucího trvá osm až devět měsíců. Tedy pro jeden typ lokomotivy a jednu trasu. V případě nového typu stroje nebo změny trasy, musí jezdit nováček se zkušenějším kolegou. Na tyto pozice ale přetahuje i strojvedoucí z ostatních zemí EU, například ze Španělska, Řecka a Itálie.
Dále čtěte:
Německé dráhy brojí na zimu. Vlastní meteostanice mají zajistit bezpečnost milionů cestujících
Železnici v Německu čekají největší změny za 180 let. Jízdné výrazně zlevní
Drážní gigant se pere i o silnice. Zákazníky Deutsche Bahn vozí elektrotaxíky
Berlínské martýrium. Byznysu dochází trpělivost s nekonečnou stavbou letiště
Německo na cestě do vesmíru: hledá místo pro vlastní kosmodrom