Menu Zavřít

Německé mýtné je podle odborníků proti unijním pravidlům

17. 2. 2017
Autor: čtk

V rozporu s pravidly Evropské unie je i nová podoba mýtného, které prosazuje německá vláda. Vyplývá to z právního posudku vědecké služby německého Spolkového sněmu. Proti dálničním poplatkům, které by podle nich diskriminovalo zahraniční řidiče, se ohradily především země sousedící s Německem včetně Česka.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt před časem uzavřel s Evropskou komisí kompromisní dohodu o podobě mýtného. V lednu pak německá vláda schválila pozměněný návrh, podle kterého si dálniční známku budou muset koupit všichni majitelé aut, kteří budou chtít použít německé dálnice, avšak některým německým řidičům se poplatky vrátí formou slevy na dani.

Diskriminace je nepřímá

Sama o sobě není podle posudku právníků německého parlamentu úleva poskytovaná německým řidičům při placení daní z motorových vozidel diskriminační. V celkovém pohledu a v kombinaci s dalšími opatřeními ale podle právníků lze hovořit o „nepřímé diskriminaci na základě státní příslušnosti“, která je v Evropské unii zakázaná. Tuto diskriminaci přitom podle nich nelze ospravedlnit žádným přípustným důvodem.


Přečtěte si o peripetiích kolem mýta v Česku:

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem

O české mýto a výběr drážního regulátora se začal zajímat Brusel

Mýtná brána


Vědecká služba Spolkového sněmu je nezávislá skupina expertů z různých oblastí, kteří jsou zaměstnanci parlamentu a pro poslance vypracovávají odborné posudky k různým tématům, nejčastěji právní povahy.

Evropská komise dnes nechtěla informace komentovat s tím, že nová pravidla zatím nebyla definitivně schválena. „Zákonem se můžeme zabývat teprve tehdy, až bude v konečné podobě přijat německým parlamentem, teprve pak můžeme posuzovat, zda odpovídá evropskému právu,“ řekla dnes novinářům mluvčí komise Anna-Kaisa Itkonenová.

Ministr problém odmítá

Spolkový ministr dopravy Dobrindt dlouhodobě odmítá, že by připravované mýtné bylo v rozporu s evropskými pravidly. Opírá se mimo jiné o nedávno dosažený kompromis v jednání s Evropskou komisí, na základě kterého by například za mýtné kompenzaci nedostávali všichni němečtí řidiči, ale především ti, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty.

Také dnes Dobrindt zopakoval, že mýtné je „spravedlivé a v souladu s evropským právem“. „Mýtné bude,“ řekl. Posudek parlamentních právníků dnes napadl generální tajemník bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) Andreas Scheuer. Obsahuje podle něj vykonstruovaná obvinění a byl vypracovaný „na zakázku“. O posouzení souladu mýtného s evropským právem parlamentní právníky požádala strana Zelených. Vědecká služba Spolkového sněmu je ale apolitickým právním poradním orgánem parlamentu, uvedla agentura DPA.

Nejtvrdším kritikem připravovaného mýta je Rakousko. Jeho ministr dopravy Jörg Leichtfried dnes parlamentní posudek přivítal jako potvrzení svých výhrad vůči mýtu, které je podle něj „mýtem čistě pro cizince“. Leichtfried zdůraznil, že není proti mýtnému jako takovému, které se platí i v Rakousku, ale proti tomu, aby ho platili pouze cizinci. Vídeň uvažuje, že proti němu podá žalobu k Soudnímu dvoru EU. Po důkladné analýze by se k ní mohlo připojit i Česko.

FIN25


Přečtěte si exkluzivní rozhovor s šéfem českého Kapsche:

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Výkonný ředitel Kapsch Telematic Services CZ Karel Feix.


  • Našli jste v článku chybu?