Menu Zavřít

Německé mýto je znovu blíž. Návrh schválila i Spolková rada

31. 3. 2017
Autor: Jan Rash/Euro

polková rada, ve které zasedají zástupci vlád jednotlivých německých zemí, dnes dala zelenou zavedení mýtného pro osobní auta na německých dálnicích. Neuplatnila totiž právo námitky, které by zpoplatnění dálnic mohlo výrazně zkomplikovat. Mýtné, které kritizuje několik evropských zemí, včetně Česka, má být zavedeno v roce 2019.

O zpoplatnění dálnic pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali především dopadů na příhraniční obchod a spolupráci. Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru.

Plénum Spolkové rady ale dnes tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě. Na evropské úrovni se ale ještě může stát předmětem právních sporů.


Německé mýto je proti pravidlům EU, tvrdí odborníci. Čtěte více:

Mýtná brána společnosti Kapsch


Pokud by dnes Spolková rada rozhodla opačně, musel by být svolán zprostředkovací výbor složený ze zástupců Spolkového sněmu i Spolkové rady, který by hledal kompromisní řešení. Jednání zprostředkovacího výboru není časově omezeno, a mohlo se tak protáhnout na několik měsíců, což mohlo ohrozit mýtné jako takové.

V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm pak pro návrh znovu našla většina. Plán je sice srdeční záležitostí Křesťanskosociální unie (CSU), ale jak řada poslanců sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU), tak sociální demokracie dávala najevo, že z něj nikterak nadšená není, a hlasovala pro něj především z toho důvodu, že je součástí koaliční smlouvy.

MM25_AI

Schválený návrh, který Česko považuje za diskriminační, počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Rakousko podá žalobu
Proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta podá Rakousko žalobu u Soudního dvora Evropské unie. Oznámil to ministr dopravy Jörg Leichtfried.

„Považuji toto mýtné za diskriminační a neslučitelné s právem EU,“ uvedl Leichtfried. Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády.

Leichtfried dnes v prohlášení kritizoval také Evropskou komisi. „Postup Evropské komise je skandální,“ řekl. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už na konci loňského roku dosáhl s Evropskou komisí ve sporu o mýtné kompromisu.

Šéf české vlády Sobotka minulý týden uvedl, že Česko by se mohlo k rakouské žalobě připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr dopravy Dan Ťok tehdy řekl, že chce počkat na analýzu pravidel německého mýta.

Čtěte také:

Brusel má o splnění podmínek pro zadání mýtného Kapschi pochybnosti

O plánu na mýtné pro osobní auta v Německu pochybují i experti


  • Našli jste v článku chybu?