Menu Zavřít

Německo by na mýtu mohlo tratit stovky milionů eur, ukazuje studie

10. 2. 2017
Autor: CC BY 2.0: Vladislav Bezrukov via Flickr

Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích může být pro německý rozpočet výrazně ztrátové, ukazuje studie zpracovaná pro největší evropský autoklub ADAC. Německo by podle analýzy muselo na systém mýtného doplácet stovky milionů eur ročně.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Vedle dřívější studie pro stranu Zelených tak činí i aktuální analýza dopravního experta Ralfa Ratzenbergera pro ADAC.

Ratzenberger v ní tvrdí, že ministerstvo dopravy očekávané příjmy výrazně nadhodnocuje. Podle jeho propočtů bude projekt, který nedávno schválila německá vláda, už od zavedení v roce 2019 ztrátový. V prvním roce na něj podle experta Německo doplatí 147 milionů eur (3,97 miliardy korun), v roce 2023 už 251 milionů eur (6,78 miliardy korun).


Německo by mohlo podpořit celoevropské mýto. Čtěte více:

Celoevropské mýto bez národních bariér? Německo je pro

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.


Důvodem je především nastavení systému, který počítá s tím, že za něj budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči v Německu registrovaných aut mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích. A právě toto opatření je z rozpočtového hlediska velkým problémem. Ruku v ruce s tím, jak na německých silnicích bude přibývat ekologických aut, se totiž budou zvyšovat náklady Německa na mýtné.

Na návrh německé vlády, s nímž už souhlasila Evropská unie, hledí skepticky několik evropských zemí včetně České republiky. V lednu ho kritizoval i šéf autoklubu ADAC, podle něhož je mýtné pro osobní vozy zbytečné.


Přečtěte si rozhovor s šéfem českého Kapsche:

bitcoin_skoleni

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Výkonný ředitel Kapsch Telematic Services CZ Karel Feix.


Dále čtěte:

Mýto bude. Německá vláda schválila zpoplatnění dálnic

Žaloba kvůli mýtu. Plán Německa je podle Bruselu diskriminační


  • Našli jste v článku chybu?