Menu Zavřít

NĚMECKÝ APLAUS

26. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Nižší cena stála za úspěchem emise dcery Deutsche Telekomu

Primární veřejný úpis akcií T–Online, dcery Deutsche Telekomu, neskončil fiaskem, jak okolnosti naznačovaly, ale jeho výnos zdaleka nedosáhl částek, s nimiž firma původně počítala. S přihlédnutím k výprodejní náladě, která vládla v době úpisu na světových akciových burzách, je to téměř zázrak.

Před několika měsíci, kdy se rozhodlo, že prvním dnem veřejného úpisu tohoto největšího evropského providera připojení k internetu bude pondělí 17. dubna, nikdo nemohl tušit, že v poslední předcházející obchodní den – pátek 14. dubna – vyvrcholí nervozita investorů a americké veřejné trhy zaznamenají pokles, který nemá v historii obdoby. Analytici se shodovali v jednom: horší moment k úpisu emise internetové firmy si Deutsche Telekom vybrat prostě nemohl.

Klima se měnilo v neprospěch vstupu mladých firem na burzu od březnového debutu britské společnosti Lastminu–te.com a nizozemské World Online (EURO 16/2000). Obě společnosti po vpuštění akcií na trh jen s nevolí přihlížely tomu, jak se cena propadá pod emisní kurs.

Nabídka činila sto milionů akcií čili devět procent kapitálu firmy. Předběžná poptávka překročila nabídku dvacetinásobně. Management proto mohl mít dobré důvody stanovit emisní cenu akcie v horní části rozpětí 26 až 32 eur. O víkendu před vstupem na burzu však rozhodl zahájit prodej za 27 eur, ačkoliv ještě před několika týdny se spekulovalo až o padesáti eurech za kus. Šéf Deutsche Telekomu Ron Sommer důvody pro snížení ceny podrobněji nekomentoval. „Nebyli jsme ovlivněni nedávnými neúspěšnými emisemi. Tyto společnosti hrají úplně jinou ligu, prohlásil pro televizní stanici CNN.

Když se makléři přihrnuli v pondělí 17. dubna do práce, kurs v samém zahájení obchodů vyšplhal už o půldruhého eura výše a uzavíral na hodnotě 37,50 eura. „Všichni si pochvalovali strategii managementu Deustche Telekomu, že cenu zbytečně nenafoukl. Přitom byl zájem obrovský, a srazit cenu znamenalo přijít o několik miliard, uvedl analytik Martin Svoboda ze společnosti Schwingel plus Partner. Obchodování bylo podle něj slušně zorganizované, spořádané, německé. „Kdo nestihl prioritní úpis, mohl si akcie koupit v pondělí dopoledne ještě za cenu pod třiceti eury, dodal.

Masivní zájem o T–Online zlomil navíc rekord. T–Online se stala nejobchodovanější akcií v historii německé burzy s 984 tisíci příkazy k nákupu. Valná většina z nich přes parket a necelých dvě stě tisíc prostřednictvím elektronického systému Xetra. Dosavadní rekord držel Infineon s 865 tisíci příkazy. Na frankfurtské akciové burze se ono pondělí zobchodovalo 292 milionů akcií v hodnotě 7,57 miliardy eur, přičemž akcií samotné T–Online se zobchodovalo na 35 milionů v celkové hodnotě 1,1 miliardy eur.

T–Online se však nemusela vyrovnat jen se špatnou náladou na trhu. Musela vyřešit i protesty nizozemské konkurenční společnosti World Online proti dotazníku, který T–Online zaslala předplatitelům svých služeb. Zajímala se v něm, jak jsou spokojeni se službami a zda si přejí zúčastnit se primární emise. Druhá část dotazníku vedla World Online k tomu, že obvinila T–Online z diskriminace uchazečů o úpis akcií, předplatitelé totiž měli získat přednostní právo. Nešlo o zanedbatelný počet. T–Online hlásila na konci března 5,3 milionu abonentů, tedy o milion více než před rokem. Nakonec soud uznal dotazník za prioritní úpis, T–Online se patrně dohodla s World Online, nic podrobnějšího se neví. T–Online tak přiznala 35 akcií každému zájemci z řad předplatitelů, kteří projevili zájem v dotazníku ještě v březnu, a ostatním, kteří se zapsali po prvním dubnu, poskytla 25 akcií.

CIF24

Sommer si slibuje, že z emise vybere přes tři miliardy eur, které chce využít k expanzi dcery v Evropě a ve Spojených státech. „Akcie T–Online se stanou Daimlerem internetového světa, a dlouhodobí investoři mohou spát klidně, řekl novinářům šéf Telekomu. Že měl na mysli dlouhodobý

úspěch svého dítěte, je více než jasné. „Nejde tolik o to, co nejvíce vydělat na úpisu. Hlavní je vytvořit podmínky pro dlouhodobý růst kursu, což management pochopil, podotkl analytik Radek Schmied z Atlantik FT. Emise má pro Deutsche Telekom další rozměr. Slouží jako lakmusový papírek nebo předehra další emisi. Tentokrát má v úmyslu v létě nebo na podzim nabídnout veřejnosti část svého provozovatele mobilní telefonní sítě T–Mobil.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).