Německý ministr financí Wolfgang Schäuble by rád částečně privatizoval německé dálnice. Podle magazínu Spiegel chce založit společnost, která převezme výstavbu a správu dálniční sítě. Menšinový podíl by ve společnosti měly soukromé firmy, většinový by si ponechal stát. Schäubleho plán zatím ale naráží na odpor koaličních sociálních demokratů.
Plánovaná reforma počítá s tím, že by soukromé firmy v nové společnosti mohly získat podíl až 49,9 procenta. To by podle magazínu přišlo vhod především bankám a pojišťovnám, které usilují o lepší přístup k projektům na výstavbu infrastruktury a zároveň hledají možnosti, jak v období nízkých úrokových sazeb dlouhodobě uložit peníze.
Na prosazení změn, které by již v prosinci mohly jít do vlády, je třeba změnit článek 90 německé ústavy tak, aby do budoucna dálnice spravovala pouze spolková vláda. Dosud je spravuje spolu s jednotlivými spolkovými zeměmi.
Německo plánuje obří investice do dopravy. Čtěte více: Německo investuje biliony do dopravy |
Že by se návrh podařilo prosadit, je ale zatím nepravděpodobné. Proti částečné privatizaci se už totiž vyslovili koaliční sociální demokraté i opoziční strany Zelených a Levice.
V současnosti je to v Německu tak, že finance na stavbu dálnic poskytuje spolková vláda, za jejich plánování a stavbu jsou pak zodpovědné jednotlivé spolkové země. V polovině října se spolková vláda a země dohodly na tom, že by německé dálnice do budoucna financovala, plánovala i stavěla zvláštní společnost. Ne všichni však souhlasí s její částečnou privatizací.
Čtěte také:
Žaloba kvůli mýtu. Plán Německa je podle Bruselu diskriminační
Německo nejspíš zpoplatní dálnice. Dohoda s Bruselem je blízko