Menu Zavřít

Německý vývar

15. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Postup na mistrovství světa zvýší nároky svazu na sponzory

Je středa 16. listopadu 2005, krátce po 22. hodině. Anglický rozhodčí Graham Poll na fotbalovém stadionu v Praze na Letné ten večer naposledy fouká do píšťalky a končí barážový zápas Čechů s Nory. Ruce fotbalistů letí do vzduchu, 20 tisíc lidí v hledišti bouří. Česká republika právě postoupila na fotbalové mistrovství světa, po dlouhých šestnácti letech. Kromě hráčů, trenérů a fanoušků po celé zemi, slaví i vedení Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS). Dost možná, že nejšťastnější ze všech funkcionářů je Jaroslav Vacek, místopředseda ČMFS a český fotbalový „ministr financí“. „Výnosy pro celý český fotbal se pohybují v řádech stamilionů korun,“ říká Vacek.

Zlatonosný postup.

Samotný postup na světový šampionát znamená pro svazovou pokladnu příjem 140 milionů korun. Světová fotbalová federace FIFA, pořadatel mistrovství, každému z dvaatřiceti účastníků šampionátu garantuje sedm milionů švýcarských franků. Z toho jeden milion franků již FIFA poslala na účty jednotlivých fotbalových svazů jako zálohu na financování přípravy, zbytek vyinkasují účastníci po vyúčtování šampionátu. Postup ze skupiny, případně další vítězství ve vyřazovací části, znamenají výrazný nárůst prize money, tedy odměn. Například postup mezi nejlepší čtyři celky světa znamená přísun „opravdu velkých peněz“ - poražení semifinalisté budou inkasovat sumu zhruba 400 milionů. Celkově FIFA rozdělí mezi účastníky mistrovství přibližně šest a půl miliardy korun.

Za bydlení ušetří.

Účast na šampionátu by svazovou pokladnu neměla příliš zatížit, světová fotbalová federace totiž jednotlivým svazům hradí cestovní a pobytové náklady pro výpravu se 45 členy až do výše 7,5 tisíce korun na osobu a den. „V rámci tohoto programu máme nárok například na speciální leteckou dopravu v rámci mistrovství. I proto lze odhadovat, že náklady na účast by měly být nižší než na mistrovství Evropy v Portugalsku,“ upřesňuje Vacek. Loňský evropský bronz znamenal pro svaz, po odečtení nákladů, profit přesahující 320 milionů korun. Polovinu z této sumy si mezi sebe rozdělili hráči a realizační tým, půlka zůstala ČMFS.
Konkrétní výši nákladů za pobyt v Německu nedokáže Vacek v tuto chvíli specifikovat, odhaduje však, že by neměla přesáhnout hranici 20 procent celkových příjmů spojených s postupem a účastí na mistrovství. Kromě peněz od světové fotbalové federace totiž bude Českomoravský fotbalový svaz inkasovat peníze i z dalšího zdroje, od svých sponzorů. „Benefity za postup do Německa od pěti hlavních partnerů dosahují zhruba patnácti milionů korun,“ řekl týdeníku EURO Vlastimil Košťál, první místopředseda ČMFS.
Výše sponzorských bonusů se bude odvíjet od úspěšnosti národního týmu na německých fotbalových trávnících. Pokud by se tým trenéra Karla Brücknera probojoval až do finále, odvedou partneři svazu necelých 50 milionů korun, titul mistrů světa by sponzoři ohodnotili ještě dalšími patnácti miliony korun.¨

Sponzoři připlatí.

Sportovní úspěch v podobě postupu na světový šampionát také výrazně zlepšuje pozici svazu před vyjednáváním o nových sponzorských smlouvách. Z informací týdeníku EURO totiž vyplývá, že příští rok v létě doběhnou smlouvy s většinou partnerů, především s generálním sponzorem T-Mobilem, automobilkou Hyundai, finanční skupinou ING či společností Puma, která je výhradním dodavatelem oblečení pro národní fotbalový tým. „Je logické, že hodláme využít úspěchu reprezentace pro zvýšení objemu sponzorských peněz, primárně však máme zájem prodloužit smlouvy se současnými partnery. Jeden či dva miliony korun navíc oproti současným příspěvkům nehraje v dimenzích národního týmu výraznou roli. A prozatím se nevyprofiloval žádný potenciální partner, který by byl ochoten současné sponzory přeplatit například o deset milionů,“ vysvětluje Jan Kinda, šéf společnosti STES, marketingové agentury svazu. Jeden generální sponzor, čtyři oficiální partneři a výhradní dodavatel oblečení v současnosti přináší do projektu STES zhruba 80 milionů korun ročně. Jaroslav Vacek týdeníku EURO řekl, že nárůst sponzorských peněz u prodlužovaných kontraktů by mohl dosáhnout asi dvaceti procent. „Myslím, že je to odůvodněný růst,“ říká. Kinda navíc hodlá „pool“ sponzorů rozšířit o novou kategorii prémiových partnerů, jejíž roční příspěvek by se mohl pohybovat v jednotkách milionů korun. „Oborová exkluzivita pro současné partnery samozřejmě zůstane zachována, existuje ale stále mnoho segmentů, které nejsou v projektu STES zastoupeny, například obor elektroniky či kosmetiky,“ dodává Kinda.

bitcoin_skoleni

Potěšená televize.

Z postupu na fotbalové mistrovství světa se zcela určitě radovali i manažeři České televize, která je držitelem televizních práv pro tuto událost. Sledovanost sportovních přenosů totiž výrazně stoupá s účastí národního týmu na daném turnaji. „Odhadujeme, že ze začátku se bude sledovanost pohybovat na hranici jedné čtvrtiny obyvatelstva, další postup vyřazovací částí šampionátu by mohl k obrazovkám přilákat polovinu, ale třeba i šedesát procent populace,“ říká Štěpán Wolde, marketingový ředitel společnosti ARBO media, která prodává televizní reklamu. Česká televize by prý mohla během měsíčního mistrovství inkasovat za reklamu zhruba 200 milionů korun. „Sponzoring přímých přenosů, záznamů, ale i třeba upoutávek na zápasy, by mohl televizi vynést částku kolem šedesáti milionů korun. Hodnota reklamního času v případě úspěchu české reprezentace může být až dvojnásobná, tedy na hranici 120 milionů,” dodává Wolde.
Tisíce českých fanoušků se také vypraví přímo do dějiště šampionátu podpořit národní tým na stadionech. “Předpokládáme, že v základní skupině vycestuje na jeden zápas kolem osmi tisíc fanoušků. V případě dalších postupů vyřazovací částí, a tím lepší pozice pro získání více vstupenek by měl počet českých příznivců stoupat. Například při účasti ve finále by mohlo na fotbal do Německa vyjet sto až 120 tisíc fanoušků,” odhaduje Jaroslav Beránek z agentury MAG consulting.

Tab.: Štědrá FIFA
(odměny účastníkům mistrovství světa, v milionech korun)
účastník základní skupiny 140 účastník osmifinále 170
účastník čtvrtfinále 220
semifinalista 400
poražený finalista 420
mistr světa 480
pramen: FIFA

  • Našli jste v článku chybu?