Poradenská společnost Fincentrum minulý týden poslala na legislativní odbor ministerstva financí návrh na změnu zákona o bankách. Finanční domy by měly informovat klienta o nové úrokové sazbě hypotečního úvěru alespoň dva měsíce před koncem fixace, prosazuje Fincentrum. Od letošního roku platí podobná úprava na Slovensku.
Jenže bankám se takový plán nelíbí a některé tvrdí, že by to mohlo zdražit hypotéky. „Samozřejmě je možné informovat klienty předem například dva měsíce nebo i podstatně dříve před změnou úrokové sazby. Toto opatření však může mít negativní dopad na výši úrokové sazby, protože banky musejí tuto úrokovou sazbu fixovat klientům již od doby, kdy klientům sazbu oznámí,“ uvedla šéfka odboru segmentu masových klientů UniCredit Bank Radomíra Papoušková s tím, že delší období znamená větší riziko růstu úrokových sazeb, které banky musejí do ceny zohlednit.
„Platí sice, že s čím delším předstihem si banky peníze rezervují pro konkrétní klienty, tím jsou pro banku peníze dražší, ale u lhůty dva měsíce oproti jednomu považuji osobně tento argument spíše za účelové odůvodnění kroku, který banky primárně nechtějí učinit,“ odmítá protesty šéf společnosti Hyposervis Milan Roček. Jinými slovy, banky se podle něj bojí, že by klienti mohli jednodušeji přejít k bance jiné.
Důvodem návrhu na změnu zákona je podle Fincentra fakt, že banky posílají informace o nové sazbě pozdě a klient už nestihne vyjednat přesun hypotéky ke konkurenci, pokud s novou výší sazby nesouhlasí. Mezi bankami jsou v těchto lhůtách velké rozdíly. „Slušné banky tak doplácejí na ty chamtivé,“ říká Petr Stuchlík, generální ředitel společnosti Fincentrum. V průměru se lhůta pohybuje mezi dvaceti a třiceti dny. Nízká míra využití možnosti refinancovat hypoteční úvěr na konci fixace je přitom podle Stuchlíka dána především nedostatkem času pro jednání s jinými bankami.
Banky s takovým výkladem nesouhlasí. Tvrdí, že informují včas. „Nemáme žádné signály, že by klienti byli v časové tísni, naopak jsme přesvědčeni, že stávající podmínky, které nabízíme jsou klientsky dostatečně vstřícné,“ říká za Hypoteční banku Bohdan Suchánek.