PRAHA (tpk) – Co mají společného Renault, PSA Peugeot Citroën a koncern Volkswagen? První pololetí pro ně vyznívá v meziročním porovnání špatně. A ostatní evropské automobilky na tom nejsou o mnoho lépe. Ani jednomu ze zmíněných výrobců se nepodařilo dosáhnout loňských výsledků, i když analytici často očekávali ještě horší čísla. Důvodem je kromě silného eura klesající poptávka po nových vozech v Evropě.
Jednička kontinentu Volkswagen za půl roku ztratila ze všech nejvíce. Tržby sice klesly jen o 2,8 procenta, provozní zisk je však oproti loňskému prvnímu pololetí nižší o 51,8 procenta, a čistý zisk spadl dokonce o 57,5 procenta. Automobilů se značkami koncernu se prodalo 2,472 milionu, z toho necelá pětina na německém trhu. Ve druhé polovině roku se značka Volkswagen spoléhá na modely Touran, Touareg, a především na pátou generaci Volkswagenu Golf, u Audi se očekává velký zájem o novou generaci A3. Zavádění výroby označuje společnost za hlavní příčinu propadu finančních ukazatelů, a to spolu se silným eurem a slabou poptávkou.
Škoda Auto si v rámci koncernu vedla o něco lépe než její mateřská firma, ale meziroční propad zaznamenala rovněž: měla o 1,2 procenta nižší tržby a o třetinu menší zisk po zdanění. Prodej mladoboleslavských automobilů ve světě klesl o 0,9 procenta na 226 300 vozů, v Česku si je koupilo necelých 37 tisíc zákazníků, což je o osm procent méně než ve stejném období loňského roku. Nejprodávanějším modelem automobilky nadále zůstala Fabia.
Druhému největšímu výrobci aut v Evropě, francouzskému koncernu PSA Peugeot Citroën, klesl čistý pololetní zisk o dvanáct procent, provozní zisk o šestnáct. Od druhé poloviny roku si automobilka slibuje více, přestože hodlá omezit výrobu kvůli snížení poptávky. Cílem je splnění plánu prodejů pro tento rok, který byl nastaven na 3,35 milionu aut. Zatím si od ledna automobily se značkami koncernu koupilo 1,686 milionu zákazníků.
Jediný Renault poněkud vybočuje z trendu. Zásluhu na tom však má japonský Nissan, v němž francouzský výrobce drží 44,4 procenta akcií. Ten k čistému zisku společnosti přispěl 859 miliony eur a tento ukazatel díky tomu stoupl o třicet procent. Provozní zisk automobilky naopak spadl meziročně o 35,5 procenta, tržby o necelá dvě procenta. Budoucnost Renault spojuje s druhými generacemi vozů Scénic a Mégane, které se objeví v několika dalších karosářských verzích, jako jsou sedan, kombi a kupé kabriolet. Posílit podíl na trhu by měla také čtvrtá generace velkoprostorového Espace. Renault by mohl vydělat i na chystaném kroku francouzské vlády, která hodlá prodat přibližně 8,5 procenta akcií automobilky. Analytici se totiž domnívají, že to posílí zájem investorů o jeho akcie a zvýší obchodování s nimi. Zbylých patnáct procent si vláda ponechá, aby zachovala stabilitu firmy.
Francouzští kohouti…
(pololetní výsledky v miliardách eur)
PSA Peugeot Citroën Renault
Čistý zisk 0,869 1,18
Provozní zisk 1,278 0,588
Tržby 27,763 18,653
Pramen: PSA Peugeot Citroën, Renault
…a německý ovčák s českým fouskem
(pololetní výsledky v miliardách eur)
Koncern VW z toho Škoda Auto
Čistý zisk 0,596 0,031
Provozní zisk 1,220 -
Tržby 42,831 2,358
Pramen: VW, Škoda Auto