Slovenský developer plánuje v Česku miliardové projekty
Tuzemské realitní firmy a v Česku aktivní investoři do nemovitostí atakují v posledních letech slovenský realitní trh nebývalou měrou. Zřejmě nikdo z nich netušil, že na oplátku se budou doma potkávat s konkurencí od sousedů. A ne ledajakou. Do Česka zamířil největší slovenský developer, který aktuálně spravuje aktiva přesahující 800 milionů eur a obhospodařuje celkem čtvrt milionu metrů čtverečních pronajímatelných ploch. „HB Reavis plánuje do roku 2015 utratit v Česku a na Slovensku 1,5 miliardy eur,“ říká zástupce společnosti Miro Sedlák.
Manželství po evropsku.
HB Reavis se během patnáctileté historie vypracoval mezi nejúspěšnější slovenské firmy. Britský časopis Euromoney jej dvakrát po sobě ocenil jako nejlepšího developera střední a východní Evropy. Firma se nejprve vrhla do kancelářského byznysu. V roce 1997 dokončila první etapu administrativního komplex Bratislava Business Center, po níž následovaly další tři. Nyní je HB Reavis podepsán pod pěti ze sedmi největších bratislavských administrativních center. Firma se brzy pustila i do retailu. V roce 2001 dostavěla svůj první shopping mall s názvem Aupark Bratislava, který dnes patří s 32 tisíci návštěvníky denně k nejúspěšnějším a částečně nahrazuje takzvanou high street, jež Bratislavě dosud chybí. Polovinu centra koupila před koncem roku 2005 společnost Rodamco Europe za 75 milionů eur. „Chtěli jsme strategického partnera. Když začne společnost jako Rodamco pracovat s lokálním hráčem, něco to o něm vypovídá,“ konstatuje Sedlák. Ještě větší obchod ovšem HB Reavis uzavřel s německým správcem podílových fondů Hannover Leasing . Za více než sto milionů slovenských korun mu prodal na začátku loňského roku Apollo Business Center, transakce se dodnes drží mezi třemi největšími realitními dealy na Slovensku. Mimochodem, Hannover Leasing koupil pražské Palladium za 500 milionů eur, čímž patrně uzavřel největší nemovitostní transakci ve střední Evropě. V industriálním segmentu developer zabodoval především založením společného podniku se společnosti Ipec Group Ivana Čarnogurského, který tisk komentoval titulky jako Dva giganty spojily síly nebo Slovensku bude kralovat nová skupina. Joint-venture přinese HB Reavisu především přístup na východní trhy a možná získá i cenné body při své snaze o založení realitního fondu. V neposlední řadě se může učit v posledním segmentu realitního trhu, kterému se dosud spíše vyhýbal. Ipec Group totiž zastřešuje i rezidenční projekty.
Začínali s realitkou.
Zástupce HB Reavisu Miro Sedlák říká, že dnes nejúspěšnější realitní firma na Slovensku se vyklubala z malé realitní kanceláře. Její zakladatelé, kteří si přejí zůstat v anonymitě, již před patnácti lety vycítili příležitost v developmentu, kterému tehdy ještě nikdo nevěřil. Sedlák je na podrobnosti skoupý, říká pouze, že firma vyrostla na čistě slovenském kapitálu. V porovnání s dalšími skupinami, které v devadesátých letech na Slovensku vznikaly a dnes se živí nebo přiživují v nemovitostním byznysu, ale historie HB Reavisu není nijak zvlášť divoká. Počáteční kapitál prý pochází z firmy Asset, která zaváděla ve Slovenské spořitelně software a implementovala informační systémy. Miliardy byly použity na rozjezd dvou firem – společností HB Reavis, která se zabývala komerčními nemovitostmi, a East-West Development s rezidenčním záběrem. Dnes údajně HB Reavis ovládá několik rodin.
Měsíční Twin City.
Půlmilionová Bratislava se mění před očima. Ve srovnání s historickou Prahou nabízí developerům obrovské příležitosti a tuzemské projekty se vedle plánů investorů na nábřeží Dunaje zdají směšně malé a provinční. U řeky chystají megalomanské projekty slovensko-česká skupina J&T a irská Ballymore, HB Reavis se rozhodně nenechá zahanbit. Její development nové čtvrti Twin City dokonce někteří nazývají štěkáním na měsíc. Projekt zahrnuje sto tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, 60 tisíc metrů kanceláří, hotel a 320 bytů. Součástí záměru je i výstavba autobusového terminálu o rozloze 45 tisíc metrů čtverečních. Veřejným tajemstvím ale je, že vybudování nového nádraží – mimochodem vyjde na zhruba miliardu slovenských korun – bylo jakousi podmínkou privatizace necelé poloviny autobusového dopravce Slovak Lines (bývalý SAD Bratislava), kterého koupila firma od slovenského fondu národního majetku právě kvůli lukrativnímu pozemku. Twin City spolyká 17 miliard slovenských korun, jeho dokončení je plánováno na 2011. Volný je ale ještě pravý břeh Dunaje, na levém břehu se připravuje revitalizace takzvaného zimního přístavu, navíc bratislavská radnice nedávno uvolnila v intravelánu města 200 tisíc metrů čtverečních určených k zástavbě.
Když jíš, tak nemlaskej.
HB Reavis je na Slovensku pokládána za poměrně konzervativní až slušnou firmu, která je prosta skandálů. Je typickým developerem, nezakládá si na spekulaci, ale na jistotě. V povědomí veřejnosti, a dokonce i některých konkurentů je známá tím, že svou pověst buduje na tom, co postaví, nepotřebuje levnou publicitu, nevyvolává vášně a vše dělá v souladu se zákonem, který je ovšem někdy poměrně pružný. „Jejich strategie je na rozdíl od jiných firem 'Když papáš, tak nemlaskej. Všechno musí být košer', říká slovenský zdroj týdeníku EURO. První trhlinkou v jejich renomé je výstavba dvaadvacetipatrové věže Aupark Tower Bratislava, která údajně narušuje panorama města. HB Reavis získal stavební povolení a i přes snahu primátora o snížení věže nakonec svá patra postavil. „Ukázali sílu, což se na Slovensku obzvláště cení a HB Reavis bezesporu silný je. Obhospodařuje téměř celé území Mlýnské Nivy v centru Bratislavy a nikoho tam nepustí. Na druhou stranu, firmy si vykolíkovaly svá teritoria už v devadesátých letech, to je na Slovensku obecný jev,“ soudí konkurence. Zdroj se domnívá, že firma se dobře zabydlela v Bratislavě, ovšem komunikace v regionech prý občas zaskřípe. Například plánovaný Aupark se v Žilině se nesetkal s nadšením části obyvatel ani nového primátora. Firma známá tím, že své projekty dotahuje do konce, však nedávno obdržela od krajského stavebního úřadu poslední stavební povolení, které potřebovala.
Hradec, Praha, Brno… Do Česka vstupuje skupina s ověřeným konceptem Auparku. V loňském roce založila v Praze pobočku, ve které dnes pracuje devět lidí. „Rozhodně jsme sem nepřišli jako malý chudší bratr, od konce minulého jsme vyřešili několik projektů,“ říká Sedlák. Firma nyní pracuje na čtyřech tuzemských záměrech. Uchytit se pokoušela původně v Praze v soutěži Českých drah na rozvoj nákladového nádraží Žižkov a v Pardubicích, kde nabídla za pozemky na Masarykově náměstí desetkrát více než izraelská firma AFI Europe, s níž město zdlouhavě vyjednávalo na základě výsledků veřejné soutěže. Ani v jednom případě Slováci neprorazili, o pár kilometrů dál už ale nad izraelskou konkurencí zvítězili. V Hradci Králové uspěli s nabídkou Auparku, který koncentruje nákupní středisko, administrativní prostory vyššího standardu a byty. Pod architektonický návrh se podepsal slovenský ateliér Jančina a bývalý hlavní architekt Hradce Karel Albrecht. V proluce ulic Puškinova a Gočárova by měla vyrůst budova s investičními náklady spočítanými na 1,5 miliardy slovenských korun s plochou téměř 24 tisíc metrů čtverečních za dva roky. O dva roky později by zde návštěvníci měli najít světové značky, jako jsou Mexx, Next, Benetton, Sisley, Stefanel, Esprit, Diesel, Marco Polo, Quiksilver, Tommy Hilfiger, Peek & Cloppenburg či Pierre Cardin, se kterými je firma zvyklá spolupracovat na domácí půdě. Možná. Neúspěšný a rozhněvaný uchazeč – společnost Plaza Centers – se totiž snaží tendr města na prodej parcel zpochybnit, a i když se jí to nepodaří, v záloze má ještě jeden kalibr. Pořídila si totiž sousední objekt, takže může stavbu nákupního střediska Slovákům značně znepříjemnit, což již ostatně avizovala (EURO 26/2007). Třikrát větší projekt než ten hradecký ovšem HB Reavis připravuje v Brně. V blízkosti oblíbeného nákupního střediska Vaňkovka by měl vyrůst Aupark s hrubou pronajímatelnou plochou 71 tisíc metrů čtverečních. Na parkovišti vedle autobusové stanice hodlá společnost investovat zhruba dvě miliardy. K obchodně zábavnímu centru, které bude zahrnovat i kancelářské prostory, náleží 2500 parkovacích míst. Tentokrát angažoval developer britský ateliér Benoy, který pro něho kreslí nákupní centra na Slovensku. Že by firma nemusela s tak velkým projektem vedle zavedené Vaňkovky uspět, si nepřipouští. „Jsme zvyklí žít vedle konkurence a vytěžit z toho synergické efekty,“ říká Miro Sedlák. Bližší informace o ostravských plánech zatím firma zveřejnit nechce. Jisté je pouze to, že společnost opět zacílila na centrum města. Konkrétnější obrysy má však pražský záměr. Firma chystá rozšíření úspěšného centra Černý most, které spravuje nizozemská společnost Rodamco. V těsné blízkosti ulic Chlumecká a Východní spojka by mělo vyrůst dalších téměř 40 tisíc metrů čtverečních s náklady spočítanými na zhruba tři miliardy. Expanze by měla začít už příští rok a skončit během dvou následujících let. „Mohu pouze potvrdit, že s HB Reavisem vedeme finální jednání o vstupu firmy jako codevelopera do projektu,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti Rodamco Europe v České republice Robert Neugröschel. Proč ale tak velká a soběstačná firma jako Rodamco přenechá projekt jinému developerovi bez tuzemských zkušeností? „Pomoc“ v Česku zavedených Nizozemců rozkoukávajícím se Slovákům je patrně součástí gentlemanských dohod o koupi slovenského Auparku. HB Reavis zřejmě nechá Rodamku podíl na slovenských Auparcích v Žilině, Košicích, Trenčíně a Piešťanech, Nizozemci se zase možná zapojí do tuzemských plánů Reavisu v Hradci a v Brně.