Dopis Marku Rosenbaumovi, předsedovi představenstva Tacoma Consulting
Vaše společnost si objednala zveřejnění komerční přílohy v týdeníku EURO, věnované zejména nemovitostním fondům. Příloha začínala krátkým textem, uvozujícím následně rozebíranou problematiku.
V textu se mimo jiné tvrdí, že „Z prvotních analýz a reakcí odborníků a institucí zabývajících se problematikou kolektivního investování, jakož i subjektů v této oblasti podnikajících, jednoznačně vyplývá, že ministerstvo financí v některých oblastech značně podcenilo závažnost a možné důsledky navržených legislativních změn a nerespektovalo zásadní připomínky legislativní rady vlády a jiných institucí včetně odborné veřejnosti“.
Uvedená obecná a konkrétními fakty nepodložená kritika mne velmi překvapila, neboť návrh nyní platného zákona o kolektivním investování předložený ministerstvem financí vládě byl zpracován v úzké spoluprácí s pracovní skupinou, která se podílela jak na přípravě věcného záměru zákona, tak i na přípravě jeho paragrafovaného znění. Členy pracovní skupiny byli zástupci Komise pro cenné papíry, Unie investičních společností, Asociace pro kapitálový trh a České bankovní asociace, tedy zástupci všech relevantních účastníků trhu.
Zákon upravuje dva druhy fondů kolektivního investování, a to fondy standardní a fondy speciální. Rámec pro úpravu standardních fondů je dán příslušnými směrnicemi Evropské unie, které byly do zákona plně implementovány. Pokud jde o fondy speciální, shodli se členové pracovní skupiny na způsobu jejich úpravy po vzoru Lucemburska a lucemburská úprava byla doporučována jako vzor též některými členy Legislativní rady vlády. Z uvedeného je zřejmé, že zástupci odborné veřejnosti se na přípravě návrhu zákona podíleli a měli možnost v průběhu jeho vzniku uplatňovat své připomínky. V rámci obvyklých připomínkových řízení nebyla úprava speciálních fondů zpochybněna a návrh zákona o kolektivním investování byl předložen vládě bez rozporů.
V žádném případě není pravdou, že ministerstvo financí nerespektovalo zásadní připomínky Legislativní rady vlády, o čemž svědčí stanovisko předsedy Legislativní rady vlády, který po zapracování některých připomínek neměl k návrhu zákona výhrady a doporučil vládě návrh zákona schválit. Dalším nepravdivým tvrzením je, že podle nového zákona nelze založit investiční fond. O takových interpretacích některých právníků je ministerstvo financí informováno, ale článek neuvádí žádný konkrétní důvod, se kterým by bylo možné polemizovat. V článku zmiňované vysoké vstupní investice jednoho investora do speciálního fondu nemovitostí byly v této výši nastaveny pozměňovacím návrhem přijatým Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky, nikoliv na základě návrhu ministerstva financí.
Ministerstvo financí v současné době připravuje novelu zákona o kolektivním investování, která by měla přinést podrobnější úpravu speciálních fondů a podpořit rozvoj této oblasti kapitálového trhu. Novela by zároveň měla odstranit některé interpretační nejasnosti a snížit limity pro vstupní investice do některých speciálních fondů.
Žádám Vás proto, abyste se v budoucnu zdržel podobných nepravdivých a zavádějících prohlášení, která poškozují jméno ministerstva financí. V případě, že by se podobná prohlášení z Vaší strany v budoucnosti opakovala, muselo by se ministerstvo financí hájit obvyklou cestou.
Tomáš Prouza
náměstek ministra financí