Menu Zavřít

Nemusíme myslet v horizontu čtvrtletí

22. 2. 2011
Autor: Euro.cz

Káva s... Gildem Zegnou

Přestože světové hospodářství stále vykazuje spíše pomalejší oživení, zdá se, že alespoň pro některé výrobce luxusního zboží ekonomická krize již skončila. „Za loňský rok počítáme se zvýšením čistého zisku celé skupiny o téměř dvacet procent. Potvrdilo se nám, že i v krizi se zákazníci kupující luxusní zboží rozhodují na základě kvality, stylu a autentických hodnot značky,“ řekl týdeníku EURO Gildo Zegna, generální ředitel italské společnosti Ermenegildo Zegna, která patří již více než sto let k významným hráčům na trhu luxusního pánského oblečení.

EURO: Můžete popsat přístup společnosti Zegna k ekonomické krizi?
ZEGNA: Především jsme si zajistili peníze v hotovosti, přesunuli jsme investice ze západu na východ a snažili jsme se udržet si kvalitní zaměstnance. Hospodářsky napjaté situaci jsme dokázali čelit i díky skutečnosti, že Zegna je rodinná firma. To nám umožňuje dělat rychle významná rozhodnutí. Rovněž díky tomu nemusíme myslet jen v horizontu čtvrtletních výsledků, k čemuž jsou nuceny mnohé firmy, jejichž akcie se obchodují na burze.

EURO: Zmiňujete Východ. Předloni se Čína stala nejdůležitějším trhem celé skupiny Zegna. Je těžké přesvědčit Asiaty, aby vnímali vysokou kvalitu evropských luxusních produktů?
ZEGNA: Myslím, že si naši zákazníci, ať již žijí v Miláně, Dubaji, New Yorku či Šanghaji, vybírají výrobky Zegna ze stejných důvodů. Tedy pro náš důraz na luxus, kvalitu, styl a mistrovské provedení. Přiznám, že když jsme například před dvaceti lety vstoupili na čínský trh, bylo nutné provést jakési „vzdělání“ na téma stylu a vkusu typického pro italské muže. Vysoký růst našich tržeb právě v Číně potvrzuje, že místní spotřebitelé naši filozofii pochopili.

EURO: Pánské oblečení patří ke konzervativnějším oblastem módního trhu. Očekáváte přesto i zde nějaké větší změny?
ZEGNA: Vnímáme, že pánská móda se zásadně mění a stále více dohání tu ženskou. Muži totiž věnují více pozornosti vyjadřování osobního stylu právě prostřednictvím vzhledu. I proto významně roste prodej módních doplňků a také sportovního oblečení. Navíc muži nosí o něco méně obleky, než tomu bylo v minulosti. Na druhé straně právě formální obleky a látky používané k jejich výrobě se mění nejméně. Výjimku v této oblasti představují inovativní tkaniny. Příkladem může být naše látka s názvem „Cool Effect“, která dokáže odrážet sluneční paprsky, čímž snižuje tělesnou teplotu osoby nositele.

EURO: Ukazuje se, že vhodným sortimentem i pro muže jsou módní doplňky. I vy jste se rozhodli na ně zaměřit…
ZEGNA: Módní doplňky jsou u nás ve firmě vnímány především jako příležitost zkompletovat poselství značky. Jsou také šancí, jak prezentovat náš pohled na životní styl. Navíc firmě pomáhají získávat nové zákazníky.

EURO: Šest z osmi výrobních závodů Zegna se stále nachází v Evropě. To není pro oděvní firmy příliš typické, neuvažovali jste o jejich přesunu třeba právě do Asie?
ZEGNA: Skutečně stále většina naší produkce vzniká v Evropě, a to především v Itálii. Důvod je zřejmý. Pevně věříme, že označení Made in Italy představuje v mnoha výrobkových kategoriích záruku špičkové kvality.

FIN25

EURO: Kladete také důraz na společenskou zodpovědnost…
ZEGNA: V roce 2000 jsme založili nadaci Fondazione Ermenegildo Zegna zaměřující se na projekty z odvětví kultury, medicínského výzkumu, životního prostředí a sociální oblasti. Pro ilustraci zmíním několik z mnoha subjektů, kterým pomáháme. Naším parterem je například organizace Care & Share usilující o zlepšení životních podmínek lidí žijících v indických slumech. Dále podporujeme organizaci AMREF, jejímž cílem je boj s chudobou na východě Afriky. Se Světovým fondem na ochranu přírody zase spolupracujeme na projektu na záchranu pand v Číně. Působíme i v Evropě – například v rámci projektu Oasi Zegna jsme v roce 1993 vytvořili v piemontských Alpách přírodní rezervaci o rozloze přes sto kilometrů čtverečních.

  • Našli jste v článku chybu?