Jen málo Čechů tuší, že celá čtvrtina v tuzemsku spotřebovávaného plynu pochází z Norska. To ovšem není jediný důvod, proč tento relativně malý skandinávský trh může být pro české podnikatele zajímavý. Poptávka je například po stavebních materiálech i pracovnících.
Norský trh Jen málo Čechů tuší, že celá čtvrtina v tuzemsku spotřebovávaného plynu pochází z Norska. To ovšem není jediný důvod, proč tento relativně malý skandinávský trh může být pro české podnikatele zajímavý. Poptávka je například po stavebních materiálech i pracovnících.
Podnikatelé, jimž jsou už český a sousední trhy malé, se mohou poohlédnout po obchodních a exportních příležitostech i ve vzdálenějších místech Evropy. Norsko nabízí dostatek příležitostí nejen velkým, ale i malým a středním firmám, a dokonce i jednotlivým řemeslníkům.
V důsledku obrovského stavebního boomu je totiž v Norsku v posledních letech vysoká poptávka po kvalifikované pracovní síle ve stavebnictví. Zároveň se specializovaným podnikům nabízí možnost subdodávek pro stavební firmy, a to od dodávek materiálů až po provedení stavebních prací.
Nabídka ovšem musí velmi flexibilně
reagovat na velkou konkurenci Poláků. Značný zájem o toto teritorium projevují také nové členské státy Evropské unie z oblasti Pobaltí. Poláci se například loni stali po Švédech a Dánech třetí největší národnostní menšinou v Norsku. Trvalý pobyt zde v současnosti má 13 600 osob. Podle neoficiálních údajů polské ambasády v Oslo je ovšem v současnosti angažováno na norském pracovním trhu 120 až 140 tisíc Poláků.
Na první pohled netradiční poptávkou mohou být zakázky pro loďařský průmysl. I zde se ovšem čeští producenti mohou úspěšně uplatnit. Jde zejména o vybavení nábytkem, zařízení pro rybí farmy a další subdodávky.
Octavie úspěšně brázdí sever Evropy
Velký zájem je o výrobky českého automobilového průmyslu. Především díky prodeji typu Škoda Octavia usiluje letos mladoboleslavská automobilka o osmé místo na norském trhu s podílem 4,4 procenta a téměř 6000 prodanými vozy.
Místní podnikatelé ale mají i jiného českého favorita. Traktory značky Zetor jsou ve Skandinávii a zejména v Norsku poměrně oblíbené a v současnosti je zde registrováno asi 18 tisíc traktorů této značky. Dalších sedm tisíc strojů pracuje ve Švédsku a 2700 v Dánsku. Řada z nich jezdí i hodně daleko za polárním kruhem.
V nedaleké budoucnosti se ale rýsuje další možnost, a to pro dodavatele dopravních zařízení. Společnost AS Oslo Sporveier (zodpovědná za provoz, řízení a správu systému veřejné dopravy v Oslu) hodlá v nejbližších letech modernizovat městský tramvajový park a postupně nakoupit asi 70 tramvajových souprav.
Vzhledem k letošním podzimním municipálním volbám lze očekávat, že na politické úrovni bude o tomto záměru a o objemu a harmonogramu finančního zdrojování rozhodováno v první polovině příštího roku.
Proniknout na norský trh s obvyklým spotřebním zbožím je ale obtížnější. Místní konzumenti jsou poměrně konzervativní a nároční. Věří tak více domácím výrobcům nebo zavedeným globálním značkám. Zájemci z této oblasti by se proto
měli zaměřit spíše na nabídku subdodávek a outsourcingu.
Norsko je jednou z nejvyspělejších zemí světa s vysokou produktivitou práce a mezinárodně respektovanou konkurenční schopností. Zároveň je to stát výrazně sociální, se smíšenou ekonomikou a silnou ingerencí státu. Norský trh je co do počtu obyvatel poměrně malý (4,7 milionu obyvatel), nicméně představuje velkou kupní sílu.
Cla obchod neprodražují
Dobrou zprávou je, že pro vývoz českých průmyslových výrobků a textilu do Norska jsou plně zrušena cla a množstevní omezení na vývoz průmyslových i zemědělských výrobků. Ochranářská opatření jsou uplatňována jen při dovozu zemědělských produktů.
Celní a daňový úřad vydává ročně celní sazebník, který je zpracován podle systému označování a kódování zboží.
Pro dovoz norského zboží do České republiky platí stejný režim jako pro dovoz zboží z unijních zemí. Norsko přitom patří k tradičním obchodním partnerům Česka. Dlouhodobé záporné saldo vzájemné obchodní bilance je dáno specifikem vzájemné obchodní výměny. Norsko totiž patří po Ruské federaci k hlavním dodavatelům zemního plynu.
V současnosti se Norsko podílí zhruba z jedné čtvrtiny na celkovém ročním dovozu plynu do České republiky. Po odeč-
tení této nosné položky na straně českého dovozu a porovnání pouze tradičních komodit, je vzájemná obchodní bilance pro
Česko naopak vysoce pozitivní. Vývoz v tomto případě předstihuje dovoz více než čtyřikrát. V letošním roce (leden až srpen) dosahuje vzájemná obchodní bilance s Norskem poprvé od zahájení dodávek norského plynu přebytek ve prospěch české strany. Je to ovšem také důsledek poklesu odběru zemního plynu díky mírnější zimě. Svůj vliv má ale také výrazný růst českého exportu, který v uvedeném období vzrostl v porovnání s minulým rokem téměř o polovinu.
Pravidla hry
Norsko sice není členem Evropské unie (Norové to již dvakrát odmítli v referendu), úzce však s Unií spolupracuje v celé řadě oblastí. Do zemí Unie jde přes 80 procent norského vývozu zboží a služeb.
V hospodářské oblasti charakterizuje spolupráci s Evropou účast v Dohodě o Evropském hospodářském prostoru. Ta zajišťuje norským společnostem přístup k jednotnému trhu a stejné konkurenční podmínky, jako mají hospodářství členských zemí.
O perspektivě pro české podnikatele a exportéry se dá uvažovat. Ale jen tehdy, pokud čeští podnikatelé se svými stále ještě relativně nižšími mzdovými náklady budou schopni dodat výrobek v požadované kvalitě a dohodnutém termínu.
U projektů dopravní infrastruktury je podmínkou samozřejmě uspět ve veřejných výběrových řízeních a splnit náročné podmínky klasifikace, kvality a termínových požadavků.
Vzhledem k vysokým mzdovým nákladům je výroba subdodávek pro finální norskou výrobu stále vyhledávanější a výrobní spolupráce vzrůstá. Podnikatelé ovšem musí být připraveni na tvrdou konkurenci. Za samozřejmost se považuje naprosto seriózní jednání a včasné plnění závazků. Uplatnit se zde mohou pouze firmy, které nabízejí nejen kvalitní výrobky, ale i profesionální servis a v případě zájmu klienta i technické řešení.
K norskému standardu „dobrých obchodních mravů“ patří počáteční rezervovanost, solidnost, serióznost a smysl pro poctivé plnění závazků.
Při dohodnuté schůzce je třeba vždy dodržovat přesnost. Norové jsou často považováni za relativně neformální a málo slavnostní, ovšem poněkud rezervované lidi s blízkým vztahem k přírodě. Jsou hrdí na své čisté životní prostředí a přírodní krásy své země. V letním období bývají, někdy i déle než pět týdnů, na dovolené.
Oceňují znalost rozdílů mezi jednotlivými skandinávskými zeměmi. Dobrými tématy rozhovoru jsou koníčky, politika, sport a cestování. Naopak je vhodné se vyhnout osobním tématům, jako je plat, zaměstnání, rodina či společenský stav. Norové zdůrazňují toleranci, a proto je naprosto nevhodná kritika jiných lidí nebo systému jako takového.
Úplatkářství je považováno za hrubý poklesek a v otázce odsuzování a kritičnosti vůči korupci je společnost naprosto nesmlouvavá. Porušování těchto norem je spojeno s rizikem ztráty dobrého jména, a vzhledem k velikosti trhu a jeho informačnímu propojení zpravidla i možnosti dále podnikat. Některé české firmy, zejména malí a střední podnikatelé, ve snaze dosáhnout vysokého zisku a na základě obecných informací, že Norsko je zemí s vysokými cenami, nerozumně kalkulují výši svého zisku do nabídkových cen.
Ty se poté stávají bezkonkurenčně vysokými a jsou příčinou ztráty zájmu o nabídku. Nadsazená cena budí dojem neserióznosti. Norové mají o cenách přehled a široké spektrum sortimentu je dováženo i z Číny.
varování pro kamiony
Při dovozu zboží do Norska, které není členem Unie, je třeba na hranicích zastavit a ohlásit se norským celníkům. České zastupitelství bylo již několikrát požádáno o pomoc při zabavení nákladu a pokutování českých řidičů kamionů, kteří si „nezájem“ přihlížejícího celníka vysvětlili jako povolení pokračovat v jízdě.
zásady jednání
• serióznost
• včasné plnění závazků
• neplést si zemi s Dánskem či Švédskem
• úplatek je netolerovatelný poklesek
• nevhodná témata hovoru: plat, rodina, společenské postavení, kritika jiných lidí nebo společenského systému
kdo dováží z norska
RWE Transgas Praha
Ronal Jičín
Alcan Děčín
Vitana Byšice
Moravia Steel Třinec
Scandique Praha
Visteon-Autopal Nový Jičín
Prakov Olomouc
Mittal Steel Ostrava
Bohemia Print Praha
hlavní vývozci do norska
Škoda Auto Mladá Boleslav
Sandvik Chomutov
Linde Frigera Beroun
Vitana Byšice
Vítkovice Gearworks Ostrava
Barum Continental Otrokovice
Ferox Děčín
Siemens Elektromotory Mohelnice
Mittal Steel Ostrava
Třídič Šternberk