Menu Zavřít

Nenáviděné povolání: v Německu chybí tisíce kamioňáků, firmy varují před kolapsem

4. 6. 2019
Autor: Profimedia.cz

V Německu chybí 45 až 60 tisíc řidičů kamionů. Dopravní firmy varují před kolapsem zásobování. Každým rokem se situace zhoršuje, protože stále více řidičů odchází do důchodu a noví zájemci nejsou.

Situace je každý rok horší. Mladí lidé nemají zájem o nepopulární práci řidiče kamionu, kterého ostatní účastníci silničního provozu nesnáší, protože blokuje nebo zpomaluje provoz. Navíc se jedná o náročnou a osamělou práci.

Německá asociace spedice s logistiky DSLV tvrdí, že sektoru chybí 45 až 60 tisíc řidičů. Situace se zhoršuje s tím, jak každým rokem odchází do důchodu asi 30 tisíc šoférů, nových není ani polovina.

Třetina řidičů kamionů je starší 55 let, jen 2,5 procenta je mladších 25 let. Podíl žen je pouze 1,7 procenta. Objem přepravy díky rozmachu elektronických obchodů přitom roste. Němečtí speditéři tvrdí, že řidiči z východních zemí EU nemohou díru na trhu zaplnit.

Také na letošním mnichovském veletrhu Transport Logistic bude stěžejním tématem řešení nedostatku lidí v sektoru nákladní silniční dopravy, řekl ředitel veletrhu Stefan Rummel. Možností je zatraktivnění profese pro ženy.


Švindly s emisemi kamionů jsou stále propracovanější, policie nestíhá


Nedostatek profesionálních řidičů může vést dokonce ke kolapsu zásobování, varoval šéf německé asociace pro logistiku v nákladní dopravě BGL Dirk Engelhardt. Do roku 2030 by mohlo v Německu chybět asi 150 tisíc řidičů, což je zhruba desetina současného stavu. Přitom se ale počítá, že objem přepravovaného zboží stále poroste. Zástupce logistické firmy DHL tvrdí, že pracovní trh je v případě pozic řidičů úplně vyčerpán.

„Musíme nutně zapracovat na obrazu profese řidičů nákladních vozů u veřejnosti,“ zdůraznil Engelhardt. Kromě náboru žen se musí obecně zlepšit pracovní podmínky pro řidiče. Například kabiny by měly být prostornější a pohodlnější. Doba pro řízení a odpočinek by měla být v rámci EU flexibilnější, navrhuje.

Byli byste ochotni pracovat jako řidič kamionu?

Německé firmy uvádějí, že nedostatek řidičů je způsoben také tím, že v roce 2011 skončila v zemi branná povinnost. Armáda byla velkou zásobárnou mladých lidí, kteří si udělali řidičský průkaz pro nákladní vozy. Logistická společnost Dachser, jež tvrdí, že je jednou z největších firem v Německu pro vzdělávání řidičů z povolání, přijímá ročně pouze stovku nových zájemců o pozici řidiče kamionu.

Bernd Ohlmann z bavorského maloobchodního sdružení upozornil, že nedostatek řidičů má vliv na zákazníky, kteří zboží dostanou se zpožděním. V některých případech už došlo i k tomu, že kvůli výpadku v nákladní dopravě byly v některých supermarketech prázdné regály bez zboží. „To není hororový scénář, který chceme přivolávat. Opravdu stojíme před kolapsem zásobování,“ konstatoval Engelhardt.

MM25_AI

Dále čtěte:

Evropští piloti odmítají návrat poruchového boeingu

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

  • Našli jste v článku chybu?