Kvůli krizi roste počet stížností i hádek doprovázejících koupi bytu
Někomu povolují nervy, jiní využívají své převahy. Nejen na českém rezidenčním trhu panují šarvátky a hádky, zvyšuje se počet stížností. A zřejmě atmosféra kvůli krizi ještě zhoustne.
Zákazníci chtějí víc
Výzkum provedený Asociací realitních kanceláří (ARK) poukázal na to, že lidé věnují výběru nemovitostí větší pozornost než dříve a jsou náročnější na kvalitu poskytovaných služeb. Na dotaz „Pozorujete u klientů, že v posledních letech jsou čím dál informovanější o podmínkách na realitním trhu a o fungování realitního byznysu?“ odpovědělo kladně 78 procent dotázaných realitních kanceláří. Bezmála 90 procent kanceláří souhlasí s tím, že klienti jsou v posledních letech čím dál náročnější na poskytnutý servis. A o podobných zkušenostech hovoří i developeři. „Lidé vyžadují více, mají širší výběr,“ říká Dušan Kunovský, šéf společnosti Central Group. Někteří developeři se již setkali i s tím, že zákazníci kromě informací o bytu chtěli nahlédnout i do účetnictví firmy či vyžadovali písemné prohlášení vedení, že firma nemá dluhy.
Stále vyšší počet klientů, kteří si pořizují byt, kontaktuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Důvod? Nespokojenost s poskytnutým servisem. Sdružení proto začalo v létě spolupracovat s ARK. „Na SOS se obracejí nespokojení spotřebitelé – často zákazníci různých pochybných realitních kanceláří – a my budeme poskytovat odbornou pomoc,“ komentuje situaci generální sekretář ARK Jan Borůvka. Obě organizace kromě řešení problémů chtějí také připravit vzorové dokumenty. Tím prý pomohou vyrovnat postavení realitních kanceláří a jejich klientů.
Podobné služby nabízejí i další subjekty. „Chceme se postavit na stranu kupujících,“ říká Andrea Hájková ze společnosti Hayco. „Jsme schopni pomoci v jakékoli fázi koupě nemovitosti, ať už jde o převzetí staršího bytu, kdy můžeme odhalit vady a nedostatky, nebo usnadníme pořízení bytu v novostavbě. Již z kupní smlouvy lze odhalit spoustu věcí,“ dodává Hájková. Dle jejího názoru by klienti měli mít trochu navrch nebo by měli být alespoň rovnocennými partnery developerů a realitních kanceláří.
Jak vyplývá ze zkušeností mnoha lidí, kteří si kupovali byt, takové rozložení sil zatím nenastalo. „Na konci prázdnin jsem převzala byt v novostavbě. Do předávacího protokolu jsme napsali několik nedodělků a věcí k opravám. I přes několik urgencí stále není byt opraven do bezchybného stavu, developer v podstatě neodpovídá na tyto urgence,“ píše v jednom internetovém blogu klientka developerské společnosti. Ta po převzetí bytu například zjistila, že není vyveden elektrický kabel na osvětlení v koupelně, ačkoli ve smlouvě o smlouvě budoucí kupní je uveden ve standardu. Pochybení reklamovala. Bohužel bez odezvy. Developeři v některých případech argumentují tím, že požadavky klientů jdou mnohdy až do extrémů. S trochou nadsázky lze prý tvrdit, že kupující si pořizují trabant, ale chtěli by kvalitu mercedesu.
Vadí každá dlaždička
O „náročných a reptajících“ zákaznících vědí své i developeři působící v zahraničí. Tak například budoucí obyvatelé rezidenčního komplexu v americkém Coloradu měli přislíbeno, že v blízkosti jejich domovů vznikne umělé jezírko, ke kterému budou moci chodit odpočívat. Nesplněný slib znamenal, že cena jejich nemovitosti, kterou zaplatili a v níž byla zakalkulována i atraktivní rekreační plocha, samozřejmě neodpovídá skutečnosti. Kupci podali na developerskou společnost žalobu.
Američtí developeři již zjistili, že s tím, jak se prohlubuje krize na rezidenčním trhu, stoupá počet stížností. Časopis Businesweek konstatoval, že analýza, která sleduje spokojenost s novou bytovou výstavbou připravenou společností J. D. Power & Associates dokazuje, že se názor spotřebitelů zlepšil mezi roky 2001 až 2004 a od té doby stagnoval. V loňském roce ale narostl počet stížností připadajících na výstavbu jednoho bytového domu o sedm procent. A další statistické údaje hovoří ve stejném duchu. Společnost Criterium Engineers, která se zabývá inspekcemi na stavbách, zjistila, že v letech 2003 až 2006 se počet podstatných problémů na stavbách nových bytů zvýšil o více než třináct procent.
Odborníci předpovídají, že výtky se budou objevovat stále častěji. Navrub lze tuto skutečnost připsat hektické výstavbě zahájené v posledních pěti letech, někdy však též značně nerealistickým očekáváním kupujících. Americká instituce National Association of Home Builders tvrdí, že 55 procent stížností se týká těsnění, nátěrů a podobných drobností. Zvyšuje se ale také nespokojenost s některými praktikami při pronajímání bytů. V oblastech, kde v posledních měsících klesly ceny rezidenčních realit nejvíce, „je každá odchlípnutá dlaždice ke vzteku“, konstatoval časopis Businessweek.
Kdo je nejlevnější?
V Česku se začali kvůli krizi handrkovat nejen kupující s developery a realitními kancelářemi, ale dokonce i developeři mezi sebou. Ubylo poptávajících a společnosti musejí o každého zákazníka bojovat. Firmy se snaží přilákat zájemce na co nejnižší ceny. Do střetu se tak dostaly společnosti Central Group a Ekospol. Oba developeři se přou o to, kdo na trhu nabízí ty nejvýhodnější byty. Central Group vede marketingovou kampaň garantující nejnižší ceny. Ještě před Central Group přišel s podobnou akcí Ekospol. Jejich výzva se jmenuje záruka nejnižší ceny. Dle vedení Ekospolu konkurence opisuje. A dodává, že konkurenční podmínky jsou prý nesplnitelné. „V praxi jsou splnitelné jen pro člověka, který si chce koupit dva byty,“ tvrdí generální ředitel Ekospolu Evžen Korec.
„My nepodmiňujeme bonus žádnou podepsanou smlouvou, pouze si ověříme ceník od konkurence,“ zdůrazňuje Korec. Přiznává ale, že na výzvu o nejnižších cenách zareagovala spousta lidí, zatím však nikdo bonus v podobě zlevnění a padesát tisíc korun k tomu nezískal. „Někteří klienti, kteří se hodně přiblížili splnění podmínek, nemusejí například připlácet za klientské změny,“ dodal Korec.
Šéf Central Group považuje přestřelku s Ekospolem za nedorozumění. „Garantujeme klientům až do doby výstavby, že pokud najdou srovnatelnou nemovitost za méně peněz, jsme ochotni jim kupní cenu snížit nebo vrátit veškeré prostředky i s pětiprocentním úrokem,“ vysvětluje Kunovský. Dodává ale, že nechce, aby šlo o nějaký fiktivní obchod, proto v případě, že bude klient chtít vrátit peníze, požaduje předložit smlouvu s jiným developerem. „Domnívám se, že nabídka je výhodná hlavně pro lidi, kteří si nyní pořídí byt. Nemusejí mít obavy, že v průběhu výstavby ceny zlevníme, a oni tak na transakci prodělají,“ dodává Kunovský.
Je jasné, že o tom, kdo nabízí skutečně to nejlukrativnější bydlení, rozhodnou kupující. Všichni developeři si budou muset zvyknout na nová pravidla hry. Doba, kdy prodali vše v jakékoli kvalitě ještě před tím, než začali stavět základy, dávno minula. Zákazník, pokud se mu něco nelíbí, má právo se ozvat.