říká o nynějších problémech kolem české vojenské rozvědky Jan Vidím Předseda výboru pro obranu a bezpečnost Poslanecké sněmovny Jan Vidím je jedním z šesti poslanců, kteří spolupracují s vedením ministerstva obrany na objasnění úlohy vojenské rozvědky v kauze Karla Srby.
říká o nynějších problémech kolem české vojenské rozvědky Jan Vidím
Předseda výboru pro obranu a bezpečnost Poslanecké sněmovny Jan Vidím je jedním z šesti poslanců, kteří spolupracují s vedením ministerstva obrany na objasnění úlohy vojenské rozvědky v kauze Karla Srby.
Můžete již sdělit nějaké konkrétní údaje z šetření poslanecké komise ve vojenské rozvědce?
Zatím jsme se sešli dvakrát s kontrolním týmem ministerstva obrany na kontrolu Vojenské zpravodajské služby a tento týden bychom měli projednat kontrolní zprávu za přítomnosti ředitele Vojenského obranného zpravodajství, a možná i za přítomnosti pana ministra. Zatím je tedy předčasné předjímat jakékoli definitivní závěry.
Jak vůbec fungují vojenské tajné služby? Potvrzují se informace o jejich neefektivnosti a klientelizmu, překračujícím i hranice zákona?
Vojenská kontrarozvědka funguje docela dobře, a dělá to, co má ze zákona dělat. Vojenská zpravodajská služba nemá vlastní zákon a je řízena podzákonnými normami ministerstva obrany. Myslím si, že drtivá většina příslušníků služby funguje přiměřeně. Je tam ale řada bolavých míst, a tam se nemůže podívat do očí nejenom daňovým poplatníkům, ale ani sama sobě. Někteří důstojníci se nechovali jako zpravodajci, kteří mají shromažďovat informace ve prospěch České republiky, ale chovali se tam jako soukromníci ve vlastním „eseróčku“.
Potvrzují se i informace o podivném hospodaření vojenské rozvědky?
Nedá se vyloučit, že i tam může být problém. Útvar, o nějž jde, vůbec nebyl kontrolovaný, a to dnes bez obalu přiznáná i ministr obrany. Jakákoli organizace, která není kontrolovaná, se začíná chovat po svém a samozřejmě, že začíná i po svém hospodařit. Vůbec bych se proto nedivil, kdyby se objevily nějaké velké finanční nesrovnalosti.
Hodláte iniciovat legislativní návrhy, které by umožnily i kontrolu tajných služeb s působností vně ČR?
Zde je třeba rozlišit dva termíny. Jednou věcí je kontrola, a druhou dohled. Kontrolu by měl provádět ten, kdo nese za činnost služby exekutivní odpovědnost. Každá speciální služba musí být proto kontrolována ministrem, který ji má ve své gesci. V případě rozvědky ještě náčelníkem generálního štábu. Zde je kontrola naprosto neopomenutelná, a to jak funkční, tak politická. Proto musí být kontrola u těchto tajných služeb daleko silnější než dosud. Druhou věcí je dohled nad činností tajných služeb s působností mimo území ČR. Ten by měl existovat nad činností a především hospodařením služeb. Osobně jsem byl dlouho odpůrcem toho, aby ofenzivní zpravodajské služby měly parlamentní dohled, protože jsem žil v přesvědčení, že nepůsobí na území ČR. Informace o osobách, které pro naše ofenzivní služby pracují a které by pronikly na veřejnost, by je skutečně mohly až ohrozit na životě.
Změnil jste názor pod vlivem posledních událostí?
Poslední zkušenosti s vojenskou rozvědkou mne vedou k přehodnocení tohoto názoru. Dospěl jsem k závěru, že dohled veřejnosti nad oběma ofenzivními službami, tedy jak nad civilní, tak vojenskou rozvědkou, je naprosto nezbytný. V e spolupráci s představiteli ministerstva obrany v horizontu několika málo měsíců připravíme první návrhy příslušného zákona.
V souvislosti s aférou vojenské rozvědky se hovoří se o různých zpravodajských hrách i zahraničních tajných služeb. Myslíte si, že se někdy dozvíme úplnou pravdu?
Kdekoli jsou ve hře tajné služby, tak žádné podezření nelze šmahem odmítnout. Není ale možné jednoznačně říci: stojí za tím KGB, CI 5, či někdo jiný. Zpravodajské hry jsou vždycky velmi zvláštní, a tam skutečně nelze vyloučit vůbec nic. Jestli se někdy dozvíme pravdu o významu spolupracovníka Salimy (krycí jméno Karla Srby - pozn. red.), plnou pravdu o tom shnilém článku uprostřed vojenské rozvědky? To v tuto chvíli nevím, a ani nevím, zda se to vůbec někdy v budoucnosti dozvím.