Facelift pomohl malému vozu dospět, i když ne všude
Pokaždé, když v Praze projíždím hypermoderním strahovským tunelem sledovaným trilionem speciálních kamer, fascinuje mě dokonalost tuzemského řízení dopravy. Nedávno jsem tam jel zase. V noci. Ačkoliv na silnici nebylo po jiných vozech ani potuchy, na počátku mě uvítala padesátka. Po dvě stě metrech ji vystřídala sedmdesátka - a pak opět padesátka. Zdánlivě bez zřejmé příčiny. Nejspíš v Mozambiku právě stříhla žirafa ušima, takže na druhém konci tunelu dočasně číhalo tornádo. Jenže co když ne? Můžete pravidla vymyšlená lidmi, kteří nedokážou ani svého řidiče donutit k jejich dodržování, poslat k čertu? No, přinejmenším si můžete sednout do Citroënu C3 a budete mít po starostech.
Aby nedošlo k nedorozumění, vůz to není extrémně letargický. Žádný současný automobil nemá položenou nejvyšší rychlost tak nízko, aby nepřekonal dálniční stotřicítku, a cé trojka s benzinovou čtrnáctistovkou a maximem na necelých 170 kilometrech v hodině si poradí s jakýmkoli vlakem ploužícím se po pečlivě udržovaných českých kolejích. Je to něco jiného, co odrazuje od zadupávání plynového pedálu do podlahy. Charakter. Osobnost vozu složená z nejmenších drobností, jakými je font písma palubního počítače, materiál použitý k čalounění sedadel nebo citlivost odpružení. To vše napovídá řidiči, jak by si automobil přál, aby s ním bylo zacházeno. A z toho všeho v C3 vyzařuje, že není kam pospíchat.
Lehké řízení usnadňuje manévrování s vozem za nízkých rychlostí stejně jako poloměr otáčení těsně nad pět metrů. Odezva na plyn nenutí zkoušet akceleraci na stovku za 12,4 vteřiny, protože se snadno spokojíte s osmdesátkou, a tvar pohodlných předních sedadel naznačuje, že při smýkání zatáčkami byste od nich čekali oporu marně. Proto působí jeden z technologických pomocníků řidiče obzvláště zbytečně. Varovné pípání oznamující překročení rychlosti potřebovat nebudete, i když je v základní výbavě. A to ani v případě, že si ho skutečně nastavíte a navíc přehlédnete obří digitální číslice zaplňující půlku displeje sdruženého tachometru a otáčkoměru.
Mnoho jiných prvků standardní výbavy s relaxovaným charakterem malého citroënu naopak souzní. Přehledný palubní počítač obsahuje několik údajů o průměrné rychlosti a spotřebě, volant nastavitelný ve dvou směrech navozuje pohodlí stejně jako regulovatelná výška sedadla řidiče. Při zařazení zpátečky zadní stěrač otře okno, dokonce si můžete zvolit, aby světla zhasla až několik vteřin po uzamčení vozu. A opravdu zhasnou.
Harmonii dotváří benzinová čtrnáctistovka o výkonu 73 koní, přestože ve svém ranku nepatří mezi ideální agregáty. Její počáteční unylejší projev však cé trojce vyhovuje. V nízkých a středních otáčkách je poměrně tichá, stotřicetikilometrová rychlost na dálnici představuje vhodný kompromis mezi jemně zvýšenou hlučností a stabilitou komfortně naladěného podvozku. Ten si zjevně troufne i na vyšší tempo, ale proč jej pokoušet?
Modernizace z konce loňského roku se zaměřila především na cizelování osvědčeného. Jemné změny masky měly spolu s designově vyhraněnější středovou konzolí a kvalitnějšími materiály ve výplních dveří udělat z C3 dospělejší vůz. Koneckonců, i otáčkoměr dostal červené pole, aby cé trojka nevypadala jako instantní produkt pro motoristické ignoranty. Přesto pár detailů nadále řidiče omezuje: trochu horší výhled na křižovatce lze ještě omluvit elegantně zalomenými předními sloupky a kratší sedáky vzadu zase splácejí daň za slušný zavazadlový prostor, do něhož se vejde přes tři sta litrů nákladu. Poměrně vysoká hrana kufru ale překáží při vykládání a přesvědčivější a přesnější řazení se hodí, i když člověk nepoužívá převodovku tak často jako Sobotka termín rozpočtový schodek.
Pro automobily, jako je Citroën C3, by omezení rychlosti nemusela existovat vůbec. A vlastně ani pro žádné jiné. Míra nebezpečnosti jízdy závisí totiž daleko více na umění odhadnout své schopnosti při řízení v kombinaci s okolnostmi na silnici a vlastnostmi automobilu. Za volantem Audi A8 se na suché a prázdné dálnici nepřinutíte dodržovat stotřicítku, jelikož zevnitř nápadně připomíná stojící vůz. Více než stovkou s ním ve sněhové vánici nebo ve městě pojede psychopat bez ohledu na jakékoliv zákazy. Ten strahovský tunel jsem onehdy v noci prosvištěl šedesátkou, protože ochota Citroënu C3 pomoci řidiči najít optimální tempo je nezměrná. Stačilo to a vůbec to nebylo špatné.
Citroën C3 1,4i SX
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1360 cm3
Maximální výkon: 54 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 167 km/hod.
Průměrná spotřeba: 6,1 litru na 100 km
Základní cena: 365 900 Kč
Klady
- modernizovaný design interiéru
- snadná ovladatelnost
- zajímavá výbava
Zápory
- gumové řazení
- vysoká hrana zavazadlového prostoru
- krátké sedáky vzadu