Menu Zavřít

Nepodceňujme manažerské vzdělávání

21. 6. 2004
Autor: Euro.cz

PREZIDENT ČESKÉ MANAŽERSKÉ ASOCIACE LADISLAV MACKA: Sebelepší pracovníci nejsou firmě mnoho platní, pokud také nejsou dobře vedeni a motivováni. Jinými slovy řečeno: když firma nemá kvalitní manažery, snižuje si šanci na úspěch.

PREZIDENT ČESKÉ MANAŽERSKÉ ASOCIACE LADISLAV MACKA:

Sebelepší pracovníci nejsou firmě mnoho platní, pokud také nejsou dobře vedeni a motivováni. Jinými slovy řečeno: když firma nemá kvalitní manažery, snižuje si šanci na úspěch.

Odpovídá podle vás úroveň českých manažerů požadavkům, které na ně klade působení na jednotném vnitřním trhu?

Je asi třeba rozdělovat podle toho, o jak velkou firmu se jedná. Velké firmy mají kvalitní útvary pro řízení lidských zdrojů, které opravdu připravují vzdělávací program pro vrcholové i další manažery. Mnoho velkých firem v ČR má zahraniční vlastníky. To, že v jejich čele stojí čeští manažeři, je dokladem, že jsou dobří. Mnozí z nich se také uplatnili v centrále mateřské firmy nebo v jejích pobočkách v jiných zemích. V těchto firmách je totiž dobré řízení lidských zdrojů, mateřské společnosti propagují rozšiřování znalostí a manažerských dovedností a vytvářejí pro to také dobré podmínky. Jiná je ale situace u středních a malých firem, které jsou řízeny spíše podnikatelsky než manažersky.

Co je charakteristické pro management středních firem? Mají již více zaměstnanců, než malé firmy. Proto v jejich čele musí být nejen podnikatel, ale také manažer. A tito lidé často podceňují roli manažerského vzdělávání. Proč? Na jedné straně neví, co by měli studovat, v čem své manažerské znalosti a dovednosti rozšiřovat, na druhé straně je to pro ně problém času. Často argumentují, že na nějaké systematické vzdělávání, delší než jedno- nebo dvoudenní kurzy, není čas. Ve skutečnosti je to ale otázka uvědomění si důležitosti těchto znalostí a jejich neustálého doplňování, rozšiřování. Je to také záležitost dobré organizace času. S tím souvisí potřeba delegovat některé pravomoci i povinnosti na jiné. Je tedy úroveň managementu ve středně velkých firmách špatná a pro jednotný trh nedostačující? Takto kategoricky bych to netvrdil. Úrovně českých manažerů jsme se již dotkli v souvislosti s velkými firmami. K tomu v managementu přibyli mladí lidé, z nichž mnozí mají zahraniční zkušenosti. Někteří z těchto manažerů dnes působí i ve středních firmách a zvedli úroveň jejich managementu. Přesto ale střední firmy mají co dohánět. Co konkrétně mají dohánět?

Například uvědomit si, že manažerská profese je také leadership, tedy vůdcovství. A také ujasnit si, jaké místo firma na trhu má, chce dosáhnout. Tedy mít firemní vizi. Poté je potřeba k jejímu dosažení zvolit správnou strategii. K realizaci této vize musí firma vybrat vhodné lidi. A manažer je při tom musí vést.

Mohou čeští manažeři středních firem ještě dohnat, co v přípravě na vstup do Evropské unie zameškali?

Okamžik vstupu do EU není rozhodující. Tím bude okamžik, kdy se jednotný trh - tedy trh starých členských zemí a trh nováčků - začne propojovat. S určitým zpožděním se projeví zájem firem ze Západu působit v ČR. Z toho pak vyplyne i větší konkurenční tlak na české firmy. Pokud manažer bude chtít tlaku úspěšně čelit, musí si uvědomit, co je to vůdcovství, co je vize a také že management jsou různé postupy. Musí také vidět, že management je ve vývoji - ve světové ekonomice dochází v současnosti k velkým změnám. Důraz se dnes například klade na inovace. Manažer musí tyto změny sledovat a vzdělávat se.

Jak Česká manažerská asociace pomáhá manažerům tyto požadavky zvládat? Asociace se dlouhodobě zabývá otázkou manažerských způsobilostí. Například co by měl manažer v ČR umět, co by měl sledovat. Následně pak na to manažery upozorňujeme, snažíme se je vést k tomu, aby těmto požadavkům vyhovovali. Tomu slouží například i různé semináře, konference či kurzy. Velmi důležité je, aby si manažeři nejen vyslechli přednášku, ale aby také diskutovali, vyměňovali si zkušenosti. Tomu slouží například i soutěž Manažer roku. V ní nejde „jen“ o ocenění dobrých manažerských výsledků či postupů, ale také o předávání zkušeností. Oceněné zveme na semináře, aby se s ostatními podělili o své zkušenosti a řekli, jak postupovali, aby dosáhli úspěchu. Pořádáte i nějaký kurz či seminář zaměřený speciálně na nové podmínky jednotného trhu? Zrovna nyní v červnu začíná kurz Euromanager Plus, na kterém participujeme a který potrvá až do prosince. Cílem kurzu je poskytnout vyššímu a střednímu managementu středních a větších podniků praktickou kvalifikaci pro zvládnutí právně-regulačních a manažersko-strategických nároků jednotného trhu. Nezapomíná ani na nácvik praktického zvládání klíčových situací. NĚKTERÉ SLABINY

Interní komunikace:

* rutinní operativa zastiňuje nové podněty a strategii

* standardy spíše formální

Externí komunikace:

* marketing a obchod v závěsu za výrobou

* nezacílenost na rozhodující segment

* nedostatečná komunikace se zahraničím

* nevyužívání podnikatelských organizací

Leadership:

* přetížení tahounů

* oddělení top od středního managementu

* nevyužívání moderních nástrojů strategického řízení, vedení lidí a komunikace, sebezdokonalování

Personalistika:

* nevyužívání moderních motivačních nástrojů

* nedostatečná práce s nositeli znalostního potenciálu

bitcoin_skoleni

* chybí benchmarking jako nástroj osobního a firemního růstu

(pramen: audit připravenosti českých firem na vstup do EU)

  • Našli jste v článku chybu?