Majitelé nepojištěných motorových vozidel to podle všeho budou mít od příštího roku ještě těžší než nyní. Za škodu způsobenou nepojištěným autem zaplatí nejen vysokou pokutu, ale také poplatek garančnímu fondu. Ten by měl být vyšší než samotné povinné ručení. Pokud neuposlechnou, hrozí jim exekuce.
Povinné ručení
Po českých silnicích jezdí zhruba 800 tisíc aut, jejichž majitelé neplatí povinné ručení. Podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven Tomáše Síkory jsou mezi těmito „hříšníky“ i tací, kteří vůbec nevědí, že musí platit i za odstavené motorové vozidlo. I na ně dopadne novela zákona o zákonném pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla, kterou minulý týden schválil Senát.
Nový bič na neplatiče
Zásadní novinkou novely je příspěvek do garančního fondu. Ten by měl získávat prostředky i od těch osob, které nemají svůj automobil či motocykl pojištěný. Pokud se dnes stane dopravní nehoda a zaviní ji nepojištěné vozidlo, vymáhá stát náhradu škody formou ne příliš efektivního správního řízení. Nyní dostane Česká kancelář pojistitelů možnost získat příspěvek přímo od majitele nepojištěného auta.
„Bude tady fungovat standardní metoda vymáhání dluhů. Soukromý subjekt je schopen získat peníze efektivněji. Nejprve přijde výzva k zaplacení, po ní další upozornění. Pak může následovat i exekuce, pokud dotyčný nezaplatí nebo neodhlásí motorové vozidlo,“ popisuje novinku Tomáš Síkora.
Poplatek garančnímu fondu bude o něco vyšší než je horní hranice povinného ručení v příslušné kategorii motorového vozidla. Tím se má zabránit spekulacím – kdyby byl poplatek nižší, mohlo by se někomu vyplatit uhradit spíše poplatek než řádné povinné ručení.
Zvýší se pojistné limity
Novela přináší také větší ochranu proti odpovědnosti za vysoké škody. Limit pro škody na majetku se zvyšuje ze současných 18 milionů na 35 milionů korun. Na tento limit bude možné dosáhnout až k 1. červnu 2012, aby se zabránilo prudkému nárůstu sazeb pojistného. Na stejnou hranici 35 milionů korun se zvýší i limit pro škody na zdraví. Pojišťovny, z nichž řada má limit plnění vyšší než 18 milionů korun již dnes, neočekávají výrazný dopad na ceny povinného ručení.
„Vliv na sazby má především vývoj výše škod. V něm se odrážejí například cena náhradních dílů a práce v servisech, výdaje spojené s léčením zraněných osob, zvyšující se příjmy obyvatelstva a mimo jiné i limit plnění. Proto je nyní předčasné hovořit o vlivu této úpravy na sazby,“ říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. K prokazování povinného ručení bude nově stačit pouze takzvaná zelená karta.
Pachatelé přestupků možná zaplatí více
Ministerstvo vnitra požaduje, aby pojišťovny při stanovení výše povinného ručení nezohledňovaly u řidiče pouze počet jím způsobených nehod, ale i počet jeho přestupků. Informace o přestupcích proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu by měly pojišťovny dostávat od policie. „Dnes mohou pojišťovny sankcionovat pouze dopravní nehody, ke kterým již došlo. Nemohou tak zohlednit rizikové chování řidičů, kteří se často dopouštějí nebezpečných přestupků a působit tak na ně preventivně,“ uvádí ministr vnitra Ivan Langer. Ministerstvo již podle něj s pojišťovnami o možnosti brát v úvahu při pojištění přestupky jedná.
„Pojišťovny možnost zahrnutí bodového systému do jejich pojistné politiky připouštějí, ale konkrétní možnosti budou teprve předmětem jednání,“ reagovala mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. Některé hlasy ze strany pojišťoven jsou ale k návrhu skeptické – podle nich není úkolem pojišťoven vychovávat řidiče. Problém by navíc vznikl u takzvaných flotilových smluv s podnikovými vozy.
Ministerstvo plánuje, že by změna zákona mohla začít platit od začátku příštího roku. Pojišťovny by pak měly dva až tři roky na to, aby zpracovaly potřebná data z centrálního registru řidičů a vytvořily nový pojistný model. Podle Langra pojišťovny s návrhem ministerstva zatím souhlasí.