Nissan o svém naftovém hendikepu moc dobře věděl, proto se konečně dostává pod kapotu modelu Murano diesel. Bez něj nemají sportovně užitkové vozy žádnou šanci. Stačí se podívat na české prodeje, v nichž třeba Audi Q5 s několika stovkami vozů na českých silnicích poráží dvacetikusové murano na hlavu. A přitom Q5 v tomto přímém souboji není tím atraktivnějším autem.
Nissan nicméně mohl ze svých zásob dieselů vybírat lépe. Například šestiválec, který vládne pod kapotou modelů sesterské značky Infiniti, je skvělý. Jenže do murana zamířil čtyřválec z off-roadu Pathfinder a pick-upu Navara. Motor sice prošel modernizací, nicméně traktorový zvuk i projev nezmizely.
Čtyřválec je hlučný a při každé akceleraci začne vibrovat tak silně, že se rozdrnčí i některé části interiéru. To se dá tolerovat hrkavé dodávce, jenže ne novému stylovému SUV za milion korun. I tak je ale diesel praktičtější volbou než benzinový šestiválec, který nemá s vaší peněženkou slitování. Alespoň že interiér odpovídá cenovce. Kůže, kvalitní plasty, perfektně rozmístěné ovladače, čitelný displej navigace, pohodlné sedačky a dostatek místa jak vpředu, tak vzadu a v kufru. Jenže co s tím, když po každém šlápnutí na plyn auto zarachotí.
Motor si naštěstí zachoval dynamiku. Nabízí 190 koní a na stovce je naftové murano za 10,5 sekundy, což není špatné. Co se dynamiky týče, spadá mezi rychlejší čtyřválcová SUV. Naopak brzdy jsou zcela průměrné, pro razantnější nástup je potřeba hodně si dupnout. Nejlépe se murano cítí ve stavu, kdy neakceleruje, nezpomaluje a nezatáčí. To znamená buď v garáži, nebo na dlouhé štaci po dálnici s nastaveným tempomatem. Pak umí jezdit za osm litrů s naprostým komfortem pro posádku, bez hluku a bez drnčení.
Na zatočených okreskách zmizel dřívější „lodní“ projev, kdy se auto rozkolébalo a trvalo mu dlouho, než se uklidnilo. Řízení je ale stále přeposilované a náklonů v zatáčkách si nelze nevšimnout. Ve městě naopak murano boduje díky obrovskému rejdu a vysoké poloze s dobrým přehledem po okolí.
Vnější interiér plně odpovídá cenovce vozu. Auto působí reprezentačním dojmem, mohutná karoserie má hodně moderní tvary, jejichž atraktivitu ještě podtrhují agresivně navržené světlomety. A když vůz stojí na dvacetipalcových kolech, pozornosti davu neujde. Stejně tak vynikající interiér, na nějž si řidič zvykne po sto metrech a který by mohlo muranu závidět pětaosmdesát procent konkurence, doplňuje obrázek vynikajícího vozu pro úspěšné. Jenže pak se rozchrochtá traktor pod kapotou a rozduní plasty uvnitř a rázem je jasné, že za milion korun se dá koupit i něco jiného. To je ale škoda, protože potenciál tohohle jinak skvělého auta zůstane nevyužitý.
Klady
Design
Ergonomie
Materiály
Prostor
Zápory
Chrochtavý, vibrující diesel
Tabulka
Nissan Murano
Motor: přeplňovaný řadový naftový čtyřválec
Objem: 2488 ccm
Převodovka: šestistupňová automatická
Výkon: 140 kW
Rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,5 s
Spotřeba: 10,1/6,8/8
Cena (základní): 995 000 Kč