Menu Zavřít

Nepraktický, ale krásný

25. 2. 2008
Autor: Euro.cz

VYZKOUŠELI JSME – FIAT 500 - Od uvedení Volkswagenu Beetle nepřišlo na trh auto, které by vzbudilo tolik pozornosti kvůli svému retrodesignu. Italský Fiat uvedl 1. února do Česka model 500, který dráždí emoce nejednoho pamětníka.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Fiat 500 není užitkovým vozem, nemá verzi N1. Určitě se ale po něm budou ohlížet autopůjčovny a všichni, kdo chtějí stylové auto do města. Lze si jej představit jako služební vůz pro kreativce, mediální nebo umělecké agentury.

Původní Fiat 500 spatřil světlo světa v roce 1957, na výrobním pásu tehdy nahradil model Topolino. Byl to typický produkt poválečného průmyslu – malý, levný a konstrukčně jednoduchý. Motor vozu byl uložen v zadní části a poháněl kola zadní nápravy. Dvouválcový vzduchem chlazený motor měl nejdříve objem 479 cm3 a poskytoval výkon pouhých 9,6 kilowattů, což je méně než řada dnešních motocyklů. Autíčko nevážilo ani půl tuny a dosahovalo nejvyšší rychlosti 85 km/h. Jeho spotřeba činila 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů. O rok později se představilo provedení Sport s motorem o objemu 499,5 cm3. Tato pohonná jednotka se později dostala i do ostatních verzí Fiatu 500 a byla naladěna na výkon 13,2 kilowattu. Fiat 500 se vyráběl až do roku 1975 a brány automobilky opustilo 3 miliony 678 tisíc těchto oblíbených vozů.

Současní konstruktéři si vzpomněli na tradici a remake auta přichází s velkou pompou na evropské trhy. V Česku je k mání od 279 900 korun, později má přijít ještě levnější verze Naked. Profit vyzkoušel vůz ve vyšší variantě Sport. Lze o Fiatu 500 uvažovat i pro podnikání? Hned při prvním seznámení s vozem bylo zřejmé, že jeho praktičnost ustupuje stylu. Karoserie je třídveřová, stejně jako tomu bylo u předlohy. Řidič i vedle něj sedící spolujezdec netrpí nedostatkem místa, zadní sedadla jsou ale spíše nouzová. Jejich uživatelé sice mají relativní dostatek prostoru pro nohy, ale kvůli sešikmené střeše už vyšším postavám nezbývá místo pro hlavu. Milým překvapením je ale kufr, do kterého se vejde solidních 170 litrů nákladu. Do zavazadelníku původní pětistovky se totiž nevešla ani větší sportovní taška. Na převážení větších nákladů v současné verzi ale člověk musí stejně zapomenout.

TECHNICKÉ ÚDAJE

MM25_AI

  • *Model - Fiat 500 1.4 Sport Typ vozu - třídveřový hatchback Motor - benzinový čtyřválec Objem válců - 1,4 litru Max. výkon - 74 kilowattů Max. rychlost - 182 km/hod Zrychlení 0-100 - 10,5 sekundy Spotřeba - 6,3 litru / 100 km Kufr - 170 litrů Cena (základ verze)** - 379 900 Kč

Reinkarnovaný Fiat 500 má oproti původnímu konceptu zcela přepracovaný systém pohonu. Motor má stejně jako většina současných aut vpředu a pohání přední kola. Vzduchem chlazený dvouválec už je také minulostí, pod kapotou nové pětistovky mohou být tři typy moderních agregátů. My jsme měli benzinový čtyřválec s objemem 1,4 litru, který zaručuje výkon až 74 kilowattů. Autíčko se dokáže hnát po dálnici rychlostí 182 kilometrů, pokud tedy jezdec hodně dupe na plynový pedál. Ve městě umí výborně manévrovat a s délkou 3,5 metru se vejde do kdejaké škvíry. Minusem je ale výhled z kabiny. Palubní deska v retro stylu s kulatým ciferníkem tachometru je sice půvabná, ale hodně vysoká, takže přes ni řidič nevidí kapotu. Totéž platí o výhledu dozadu, tradice si vyžádala malé zadní okno.

Nový Fiat 500 je vozem pro image. Není praktický, ale krásný, stejně jako designový mobil nebo kávovar. Na ulici jej nelze přehlédnout, zvlášť když si majitel k základu pořídí ozdobné lišty v náraznících, rámečky oken, koncovku výfuku nebo polepy s čárovým kódem na střeše a kapotě. Přitom nabízí většinu technických vymožeností současnosti. O bezpečnost osádky se v případě kolize stará sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče, za příplatek 20 tisíc korun může mít zájemce k dispozici i stabilizační systém ESP.

  • Našli jste v článku chybu?