Menu Zavřít

Nepřátelská cizina

10. 3. 2005
Autor: Euro.cz

Volkswagen

bitcoin_skoleni

PRAHA (tpk) – Je sklenička Volkswagenu napůl prázdná, nebo napůl plná? „Koncern výrazně pokročil na cestě za zvyšováním konkurenceschopnosti,“ tvrdil šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder minulé úterý na výroční tiskové konferenci. Přesto výsledky prvního letošního čtvrtletí nebudou uspokojivé, jak dodal o něco později, a poslal tím hodnotu akcií své společnosti skoro o čtyři procenta níže.
Podmínky v automobilovém průmyslu v minulém roce Volkswagenu právě nakloněny nebyly. Silná evropská měna snížila tržby koncernu o 1,1 miliardy eur, stoupaly ceny materiálů, zejména oceli. V Severní Americe se provozní ztráta prohloubila na 900 milionů eur. Na čínském trhu, jemuž Volkswagen vévodí, se přiostřila konkurence, a navíc nerostl o desítky procent jako předloni. Německé automobilce proto v zemi poklesly prodeje a spolu s nimi i provozní zisk z tamní výroby na zhruba 200 milionů eur.
Přes obecnou nepřízeň osudu se však Volkswagenu podařilo oproti roku 2003 zlepšit většinu základních finančních ukazatelů. Díky programu na snižování nákladů ForMotion uspořil koncern 1,6 miliardy eur, potěšující pro investory je zejména pozitivní cash flow automobilové divize ve výši 1,9 miliardy. Za rok 2003 v ní totiž zahučelo téměř 2,5 miliardy.
Další pokrok za zlepšováním výkonnosti se od Volkswagenu očekává letos ve druhém pololetí. Tehdy by se již měl projevit nástup ambiciózních modelů, jako je Passat nové generace či Golf Plus od VW, kombík A6 od Audi či Continental Flying Spur od Bentley Motors. Osm značek sdružených ve Volkswagenu v tomto roce celkem představí dvacet nových nebo modernizovaných modelů. Koncern hodlá v rámci programu ForMotion uspořit dalších 3,1 miliardy eur a Pischetsrieder prohlašuje, že je to reálné. Z nejhoršího venku? výsledky koncernu Volkswagen v roce 2004 (meziroční změna)

  • tržby 88,963 mld. eur (+4,9 %)
  • provozní zisk 1,62 mld. eur (+1 %)
  • čistý zisk 0,716 mld. eur (-28,6 %)
  • počet prodaných vozů 5,143 milionu (+2,5 %)

Jak ušetřit přes tři miliardy Plán úspor programu ForMotion v roce 2005

  • Výrobní náklady: osekat náklady při zachování kvality a pestrosti modelové řady (1 miliarda eur)
  • Jednorázové výdaje: rozšířit využívání virtuálních technik při vývoji nových modelů (1,5 miliardy eur)
  • Režijní náklady: prověřovat efektivitu výrobních struktur a procesů (900 milionů eur)
  • Prodeje: zvýšit počet prodaných vozů rychlejším pronikáním na nové trhy (400 milionů eur)
  • Užitkové vozy: zvýšit produktivitu a snížit náklady (200 milionů eur)
  • Finanční služby: výrazněji rozšířit činnost divize mezi fleetové zákazníky (150 milionů eur)
  • Dceřiné společnosti: zlepšit výkonnost importérských firem na trzích mimo Německo (150 milionů eur)
  • Našli jste v článku chybu?