Provozovatel konkurenční restaurace se v inzerátech prezentuje jako „jediná mexická restaurace ve městě“.
Přitom my provozujeme mexickou restauraci ve stejném městě už několik let. Jak se můžeme bránit?
podnikatel z jižní Moravy
Pravděpodobně se jedná o klamavou reklamu, upravenou především § 45 obchodního zákoníku. Rozumí se jí „šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů“.
Jestliže je údaj v reklamě klamavý a může uvést zákazníka v omyl nebo jestliže je způsobilý poškodit konkurenční podnik a získat výhodu na jeho úkor, vyzvěte nejdříve konkurenta, aby reklamu odstranil dobrovolně ve vámi určité lhůtě. Doporučuji učinit tento krok písemně. Pokud neuspějete, neváhejte domáhat se svých práv u soudu (předtím doporučuji ještě zkusit živnostenský úřad). Tam můžete žádat, aby se konkurent zdržel klamavého jednání a „odstranil závadný stav“. Dále můžete požadovat přiměřené zadostiučinění včetně náhrady škody. V zájmu co nejrychlejšího ukončení dosavadní reklamy požadujte po soudu také vydání takzvaného předběžného opatření.
Mgr. Zdeněk Bauer právník