Proč rychle rostoucí dubajská společnost poroučí Boeingu a Airbusu
Habib Fekih cestoval roku 1985 po Středním východě jako obchodní zástupce evropského výrobce letadel, firmy Airbus. Právě v tom roce vytvořil dubajský vládnoucí rod maličkou leteckou společnost zvanou Emirates, aby v kyvadlové dopravě převážela na palubě dvou pronajatých letadel pákistánské dělníky mezi Dubají a Karáčí. „Nikdo nevěřil, že by Emirates mohla být úspěšnou leteckou společností,“ vzpomíná Fekih, který dnes stojí v čele filiálky Airbusu na Středním východě. „Byl to vtip dne.“
Teď už se nikdo nesměje. Emirates je dnes desátou největší leteckou společností na světě a při své expanzi všude od New Yorku až po Nové Dillí je vychvalována za své vynikající služby. A v ohromujícím měřítku nakupuje letadla: má jich objednáno za 37 miliard dolarů a další miliardové objednávky by měly brzy následovat. V tom se s ní nemůže měřit žádný jiný dopravce. Díky tomu má společnost nebývalý vliv u Airbusu a Boeingu. Vliv o to větší, že nakupuje pouze velkokapacitní modely, jež jsou pro výrobce nejvýnosnější. Společnost Emirates vlastně už nutí firmy Airbus a Boeing, aby navrhovaly nová velkokapacitní letadla podle jejích specifikací a prováděly nákladná vylepšení existujících modelů.
Mohla by společnost Emirates po sporu kolem firmy Dubai Ports World využít tuto moc a uškodit americkým vývozům tím, že by mnohamiliardové objednávky adresovala Airbusu místo Boeingu? Odborníci na letecký průmysl tvrdí, že dubajští vládci pravděpodobně nedovolí, aby jejich rozhodování o nákupech ovlivňovala politika.
Ovšem společnost Emirates a její přímočarý prezident Tim Clark pocházející z Británie určitě dovedou dát dodavatelům pořádně zabrat. Clark si vzpomíná, že když Boeing uvažoval o tom, že uvede na trh svou novou verzi 777-300ER s dlouhým doletem, jeho programový šéf Lars Andersen „přišel za mnou a zeptal se mě: Co musím udělat, abych vás přiměl koupit tohle letadlo?“ Výměnou za volnou ruku, pokud jde o specifikace designu včetně velikosti a doletu, společnost Emirates objednala 46 těchto nových letadel, tedy víc než jakýkoli jiný přepravce. „Clark ví, co chce, a my nasloucháme,“ prohlašuje Scott Carson, výkonný viceprezident Boeingu pro prodej.
V naději, že od společnosti Emirates získá objednávky na 40 až 60 letadel, firma Airbus přepracovala plány na svůj nový model A350 tak, že nově navrhla křídla a provedla další úpravy, jež zvedly vývojové náklady o víc než miliardu dolarů. Firma Boeing, která se ucházela o stejnou zakázku se svým modelem 787 Dreamliner, by mohla ustoupit Clarkově tlaku a vyvinout prodloužený model až s 310 sedadly. Clark upozorňuje Airbus, že pokud nevynaloží miliony na zlepšení palivové účinnosti svého tryskového letadla A340-600, společnost Emirates by mohla svou objednávku představující čtyři miliardy dolarů zrušit nebo odložit. „Ano, předěláváme je,“ uvádí. Zatímco většina vedoucích pracovníků leteckých společností o svých jednáních s výrobci letadel mlčí, Clark zesiluje tlak tím, že o svých požadavcích otevřeně mluví.
Poschoďová letadla
Tato nedávno zbohatlá společnost má nepochybně velkou kupní sílu. A protože se má její flotila do roku 2012 rozrůst z 80 na víc než 150 letadel včetně 45 nových poschoďových megastrojů A380 firmy Airbus, společnost Emirates může ze své dubajské základny dál expandovat. Mohl by se však tento plánovaný růst stát fatou morganou? Dubaj má jen milion obyvatel a společnost Emirates je co do velikosti pouhým zlomkem hlavních amerických a evropských dopravců. Kdyby se růst zastavil, miliardové zakázky u Boeingu a Airbusu by se mohly vypařit.
To ale není pravděpodobné. Clark a předseda představenstva společnosti Emirates šejch Ahmed bin Saíd al-Maktum chytře udělali z Dubaje středisko spojující Evropu a USA s prudce rostoucími asijskými trhy. Clark, který vede společnost Emirates od jejího založení, je ostříleným řídícím pracovníkem v oboru letecké dopravy a na Středním východě žije už 30 let. Letecká společnost zaznamenala loni zisky ve výši 637 milionů dolarů při prodejích 4,9 miliardy dolarů. Její lety mají v průměru sedmdesátiprocentní obsazenost, což je zdravý ukazatel. Cestující mluví nadšeně o takových výjimečných vymoženostech, jako je systém 200 zábavních kanálů, jež je možné sledovat při letu. „Je to jako rozdíl mezi motelem a opravdu dobrým hotelem,“ popisuje Fred Watts, obchodník čekající v přepychové hale společnosti Emirates na mezinárodním letišti Johna F. Kennedyho v New Yorku.
Na obzoru je však několik mraků. Politická stabilita Středního východu je neustálým zdrojem znepokojení a přitom, jak budou získávat letadla s delším doletem další dopravci, je možné, že se přitažlivost Dubaje jako střediska zmenší. Zatím se však zdá, že společnost je rozhodnuta vydržet – a dál kupovat letadla.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek