Ekonomický efekt pořádání velkých akcí nelze prokázat
O tom, že summit NATO bude konat v Praze, se rozhodlo předloni v prosinci. Krátce poté, co se v Praze konalo výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu (MMF) a Světové banky. Spojitost obou akcí je zřejmá. Poměrně hladký průběh jednání světových finančníků byl pro Česko potvrzením jeho schopnosti zvládnout i vrcholné zasedání transatlantického vojenského paktu. Pozitivní ekonomické důsledky podobných monstrpodniků ale už tak zřejmé nejsou.
Opačná tendence.
„Když se představíme jako dobří hostitelé, vrátí se do Prahy turisté, kteří se sem báli jezdit. Jen příjmy z turistického ruchu se mohou znovu pohybovat v desítkách miliard ročně,“ tvrdí vládní zmocněnec pro summit NATO Alexander Vondra. Používá prakticky tytéž argumenty o vzestupu cestovního ruchu, jaké padaly v souvislosti se zasedáním MMF. Naopak nový ředitel České centrály cestovního ruchu (ČCCR) David Gladiš komentuje údaje o českém incomingu slovy: „Sociologické průzkumy říkají, že Česká republika je stále méně žádanou destinací pro západní turisty.“
Pohled do statistiky centrální banky Gladišova slova snadno prokáže. Loni, v roce následujícím po zasedání MMF, se české příjmy z cestovního ruchu meziročně zvýšily jen o 130 milionů dolarů, a to při pro korunu příznivém kursovém vývoji. Letos za první pololetí, tedy ještě před povodněmi, dokonce ve srovnání se stejným obdobím loni při ještě výraznějším posilování koruny klesly. Ještě markantnější je počet zahraničních návštěvníků. Ten v uvedeném období klesá pořád.
Čím více, tím lépe.
Dostupné údaje uvádějí, že pražské zasedání MMF stálo 4,3 miliardy korun, z toho připadají na rekonstrukci Kongresového centra 3,3 miliardy. Náklady na summit NATO odhaduje náměstek ministra financí a bývalý zmocněnce právě pro zasedání MMF Zdeněk Hrubý asi na miliardu. Pouze tyto prostředky lze v převážné míře považovat za bezprostřední ekonomický přínos, protože tak či onak přispějí k růstu hrubého domácího produktu. S ostatními přínosy je to komplikované, protože pokud se dostaví, pak zprostředkovaně a ve vzdálenější budoucnosti.
Více než samotné hlavy států se o to přitom zaslouží novináři, kterých na summit NATO přijede kolem tří tisíc a budou-li spokojeni, budou o Česku pozitivně referovat nejen v souvislosti se summitem. Akce podobného významu bedlivě sledují i manažeři kongresové turistiky a jejich zvládnutí je pochopitelně dobrou referencí. Experti v oboru, které týdeník EURO oslovil, hovořili o postupně se etablující pověsti Prahy jako kongresového města. Zdráhali se však specifikovat, nakolik je to důsledek úspěšného zvládnutí zasedání MMF a nakolik výsledek příznivé relace mezi náklady a užitnými vlastnostmi tuzemských kapacit a kontinuálně rostoucí prestiže České republiky v souvislosti s blížícím se vstupem do Evropské unie.
Ať se boří.
Rychlý profit ze zasedání NATO budou inkasovat velké hotely, pojišťovny, velké incomingové agentury, významné stravovací a cateringové firmy, některé cestovní kanceláře, někteří prodejci aut, kancelářské a výpočetní techniky i dalšího vybavení, například květin, lepší restaurace a pravděpodobně i někteří taxikáři. Kvalitnější pražské hotely vykazují v nynějším období obvykle obsazenost 65 až 70 procent a zasedání aliance nejenže zvýší tento ukazatel, ale především pomůže vytlačit nahoru ceny snížené srpnovými povodněmi. Naopak malé hotely pociťují úbytek běžných turistů, které odrazuje možná mela v pražských ulicích. Obecně platí, že na peníze ze summitu dosáhnou především velké firmy.
Hospodářská komora hlavního města Prahy uspořádala u příležitosti summitu průzkum mezi svými členy, v převážné míře středními a menšími podniky. Šéf komory Petr Kužel považuje summit za přínosnou akci, která napomůže vnímání České republiky jako země, v níž je dobré investovat a podnikat. Mezi účastníky průzkumu však při hodnocení možného podnikatelského prospěchu převládla skepse. A to nejen mezi menšími podnikateli, kteří kvůli obavám z vandalismu raději své provozovny zavřou. Obavy z negativního dopadu vandalismu, ale i předpokládaného úbytku klientů během akce vyjádřila i jedna z největších tuzemských bank.
Naopak, jednatel menší firmy vyjádřil stručně a jasně své pozitivní pocity: „Antiglobalizační turisté vše rozbijí a my jako stavební firma to budeme opravovat.“ To je ovšem ekonomický přínos opravdu výrazně nepřímý.