Česko se musí řídit při zdanění energetických produktů směrnicí unie
Autor editorialu s názvem Rozlúčkový mejdan (EURO 37/2005) se zabýval mimo jiné příjmy a výdaji Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Píše, že předseda KDU-ČSL „Miroslav Kalousek se nyní staví proti snížení spotřební daně z uhlovodíkových paliv, protože je přece třeba budovat silnice a dálnice, a na to jsou potřeba peníze“. V této souvislosti je třeba upozornit, že Česká republika je povinna se řídit Směrnicí EU 2003/96/ES, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny, kde v příloze I., v tabulce A je stanovena minimální úroveň zdanění pohonných hmot. Směrnice uvádí minimální sazbu daně u bezolovnatých benzínů 359 eur za 1000 litrů, u motorové nafty 302 eur/1000 l. Dle ustanovení § 48 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních ve znění pozdějších předpisů, je sazba daně u bezolovnatých benzinů 11.840 Kč/1000 l, což jest 374,47 eura/1000 l a u motorové nafty 9950 Kč/1000 l, tedy 314,69 eura/1000 l (kurz pro přepočet k 1. 10. 2004). Vzhledem k rozdílu kurzů pro přepočet z 1. 10. 2004 pro rok 2005 a případně dle kurzu 1. 10. 2005 pro rok 2006 vyplývá, že rozdíl mezi minimální sazbou spotřební daně dle směrnice Evropské unie a sazbou dle platné české legislativy bude ovlivněn posilováním či oslabováním české koruny vůči euru. Rozdíl není tak vysoký, aby se případně snížila spotřební daň u benzínů či motorové nafty.
Převedeno krajům.
Je pravdou, že ceny pohonných hmot výrazně stouply. Za současné situace se nejeví jako nejvhodnější řešení regulovat tento cenový šok snížením sazby spotřební daně u pohonných hmot, což mohl být jeden z hlavních důvodů, proč byl předseda KDU – ČSL proti snížení této sazby daně. Dalším důvodem mohla být snaha zabránit případnému budoucímu vytýkacímu řízení vůči České republice ze strany Evropské unie, protože by nedodržela minimální výši zdanění pohonných hmot, jak ji určuje její směrnice.
V tabulce pro názornost uvádíme následující srovnání sazeb spotřebních daní u benzínu a motorové nafty ve vybraných členských zemích unie. (Sazby jsou uvedeny dle stavu platného k 1. 1. 2005, kurz ze dne 1.10.2004. )
V roce 2005 byl novelizován zákon č. 1/2005 Sb., o rozpočtovém určení daní, kterým byly na rok 2005 snížené daňové příjmy SFDI u spotřební daně z minerálních olejů z dvaceti na 9,1 procenta z celostátního hrubého výnosu. Ale pro autorovo tvrzení, že „peníze takto odčerpané z obnovy státního majetku byly potom bezezbytku prožrány“, není žádný důvod. Tyto finanční prostředky byly převedeny na kraje, které je jako vlastníci silnic II. a III. tříd použily k témuž účelu, k jakému sloužily v rámci rozpočtu SFDI. Příjmy SFDI na rok 2005 byly vykompenzovány navýšením dotace z Fondu národního majetku.
Vyrovnaný rozpočet.
V rozpočtu SFDI na rok 2006 byly schváleny usnesením vlády ČR č. 1174 ze dne 14. 9. 2005 příjmy v rekordní výši 55,5 miliardy korun.. Tím byl splněn cíl stanovený v programovém prohlášení vlády, a to zajistit příjmy SFDI ve výši nejméně 50 miliard korun. Příjmy SFDI tvoří mimo převodů výnosů spotřební daně z minerálních olejů a dotace z Fondu národního majetku také výnosy ze silniční daně, výnosy za použití vybraných dálnic a silnic, včetně kompenzačních plateb z fondů Evropské unie. Rozpočet SFDI na rok 2006 je vyrovnaný, příjmy a výdaje jsou ve stejné výši. Přestože činnost Fondu národního majetku bude ukončena k poslednímu dni letošního roku, působnost bude převedena na ministerstvo financí a příjmy v roce 2006 budou zajištěny z výnosu z privatizace majetku ve výši 22,2 miliardy korun. V následujících letech se předpokládají příjmy z výkonového zpoplatnění a rovněž z privatizace majetku.