Doprava Vládou schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok a jeho střednědobý výhled na roky 2015 a 2016 děsí stavební firmy. Kolaps výstavby příští rok nehrozí, ovšem pokud by měl platit i rámec pro další dva roky, na řadu přijde konzervování rozestavěných silnic. V tuto chvíli všichni zúčastnění spoléhají na to, že se příští vláda nebude schváleným výhledem rozpočtu řídit a dodatečné miliardy někde najde.
Střednědobý výhled měl zajistit stabilitu v resortu, který potřebuje zhruba vědět, s jakými penězi může počítat. Nikdy nešlo o dogmatický text, ale takový extrém jako letos tu ještě nebyl. „Rozpočtový výhled je nereálný,“ uvádí o něm dokonce sám SFDI v předkládací zprávě.
Kdyby měly SFDI a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v tuto chvíli brát dokument vážně a chovat se jako řádní hospodáři, žádné další stavby by v příštím roce nezahájily i za cenu ztráty evropských dotací a zastavily by přípravu akcí na všech silnicích první třídy.
Příští rok bude SFDI hospodařit s 46,6 miliardy, v letech 2015 a 2016 má jít o 37 miliard.
SFDI považuje za naprosto nutné navýšit v roce 2015 národní zdroje o 11,6 miliardy a v roce následujícím o 5,6 miliardy. V opačném případě budou v roce 2015 chybět i prostředky na dofinancování akcí z Operačního programu Doprava I (OPD I), o hladkém rozjezdu projektů pro druhé programovací období nemluvě. Potíže vystupňovala paradoxně vláda tím, že dopravě přiklepla na příští rok pět miliard navíc na zahájení projektů OPD II. V podstatě řekla: Začněte stavět, přestože v roce 2015 je v rozpočtu na kofinancování těchto staveb nula.
Zatím se zdá, že teoreticky by mohla být doprava schopná jako jeden z mála resortů evropské dotace vyčerpat. V sektoru silnic a dálnic zbývá asi čtrnáct miliard korun.
Zhruba sedm miliard by mělo putovat na modernizaci D1, je ovšem otázkou, zda se do konce roku 2015 podaří dokončit dalších sedm úseků. Zhruba 1,5 miliardy půjde na dva úseky dálnice D3, nicméně výstavba se odkládá, jelikož neúspěšní uchazeči napadli tendr u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tamtéž skončila už v prvním kole soutěž na výstavbu dalšího úseku D1 mezi Přerovem a Lipníkem v objemu zhruba šesti miliard. Část evropských peněz v objemu zhruba 1,7 miliardy korun by mohlo ŘSD investovat do větší bezpečnosti stávajících silnic, například do výměny svodidel.
Už nyní je jasné, že současné schéma rozpočtu SFDI odnesou ve velké míře silnice první třídy. Pokud totiž stát nevyhradí na tyto komunikace vlastní prostředky – ve výhledu nejsou žádné, přestože SFDI požadoval příští rok více než čtyři miliardy – výstavba se na nich téměř zastaví. Jde přitom o obchvaty měst nebo investičně náročnou výstavbu silnic R4 či R7. Fondy Evropské unie jsou v tomto případě skoupé: v následujících sedmi letech připadá v úvahu zhruba deset miliard korun.
Kde utratíme miliardy
Tendry chystané Ředitelstvím silnic a dálnic
Silnice Výše investice
1/11 úsek Nebory–Oldřichovice 1,9 mld. Kč
1/11 úsek Oldřichovice–Bystřice 2,66 mld. Kč
1/68 Třanovice–Nebory 3 mld. Kč