Menu Zavřít

NEREFORMOVATELNÉ NELZE REFORMOVAT

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Hugo Kysilka

Zrušení Rady vzájemné hospodářské pomoci bylo výsledkem všeobecného konsenzu všech členských zemí. Nedávné málo pochopitelné prohlášení ministra Grégra, že RVHP se neměla rušit, ale reformovat, je v současné době zcela paradoxním anachronismem.

Úkolem rady bylo zabezpečovat hospodářsko-politickou prioritu - vzájemný obchod mezi členskými státy. Ve skutečnosti byla především politickou a ideologickou organizací. Politické aspekty v činnosti RVHP je možno dokumentovat na celé řadě rozhodnutí. K nejzávažnějším patří nepochybně to, které přisoudilo tehdejšímu Československu úlohu metalurgické báze pro rozvoj hospodářství dalších členských stát ů. To mělo za následek trvalý růst energetické náročnosti hospodářství tehdejší ČSSR a přivedlo zemi k rozměrné hypertrofii těžkého průmyslu. V rámci RVHP byla však přijímána i další závažná rozhodnutí, například k rozvíjení těž by uranu v Československu za krajně nákladných, neekologických a realizačně nevýhodných podmínek.

Rada rozhodovala i o takzvané internacionální pomoci méně rozvinutým státům, zejména formou odběrních kontingentů a preferenčních cen - jako příklad je možné uvést Kubu a povinné odběry cukru a citrusů za takzvané stimulační ceny. Obdobná opatření byla uplatňována i vůči dalším mimoevropským členům RVHP.

Zcela specifická byla pravidla a podmínky vzájemného obchodu mezi členskými státy RVHP. Jejich základem byla rozhodnutí státního plánu, z nich vyplývající kontingenty vzájemných dodávek, vyjadřované v pětiletých obchodních dohodách stvrzo vaných na mezivládní úrovni. Rozhodující role v tomto směru příslušela hmotnému bilancování dodávek, prováděnému centrálními plánovacími aparáty. Jednalo se o systém, který byl přímým a neoddělitelným produktem koncepce centralizovaného rozhodování prostřednictvím státního plánu. Daleko více než o zah raniční obchod šlo o vzájemně hmotně vybilancovanou výměnu taxativně stanovených kontingentů zboží.

Tento systém měl i závazně stanovená pravidla oceňování a vzájemného zúčtování. Pro pochopení cenového mechanismu RVHP a jeho ekonomických důsledků jsou důležitá opatření, přijatá v průběhu takzvané první a druhé ropné krize. Kd yž na přelomu 70. a 80. let západní ekonomiky musely reagovat na cenovou explozi ropy a ropných produktů komplexem úsporných, restrukturalizačních a inovačních opatření, RVHP se rozhodla ve vzájemném obchodu přijmout ceny na bázi takzvanýc h pětiletých klouzavých průměrů světových cen. To zdánlivě zmírnilo dopady z výkyvů cen, ale dále prohlubovalo izolaci socialistických ekonomik od faktických tržních procesů a jejich přirozeného působení na nezbytné strukturální změny v ;hospodářství.

Na počátku roku 1990 se tehdejší sovětský premiér Ryžkov pokusil prosadit okamžitý přechod vzájemného obchodu na zúčtování ve volné měně a v běžných světových cenách. Tento krok by zdánlivě poněkud přibližoval podmínky obchodu v rámci tehdy je ště existující RVHP běžným obchodním podmínkám. Ve skutečnosti se však dále prohlubovala vnitřní i vzájemná nekonzistentnost řídících mechanismů. Proto také podniky, dodávající v té době do tehdejšího SSSR na základě mezivládních dohod a t akzvaných indikativních spisků dodávek, postupně narážely na platební neschopnost sovětských dovozců. Československé podniky v dobré víře realizovaly dodávky, aniž by inkasovaly platby. Důsledky jsou cítit dodnes. Řada výrobců, zvyklých na masivní a pohodlný odbyt svých výrobků na „měkkých trzích RVHP, ztratila postupně tyto odbytové možnosti a neměla prakticky šanci uplatnit své zboží v dané kvalitě na jiných trzích. Vzhledem k dlouholeté ko nzervaci výrobkových struktur neměla ani pohotově jinou, konkurenceschopnou nabídku. To byly vlastně i počátky rozpadu trhu RVHP. Veškeré navazující pokusy na úrovni vládních činitelů oživit hospodářské vztahy neuspěly. Neuspěl ani pokus o využ ití národních měn ve vzájemném obchodě. Přesto nikdo nedal podnikům linii k opouštění trhů RVHP; základní bariérou se však stala absence koupěschopné poptávky na těchto trzích.

Vlastní rozpad RVHP jako systému měl ovšem daleko podstatnější objektivní příčiny. Souvisely především se sjednocením Německa, s pokračujícími politickými a ekonomickými změnami ve střední a východní Evropě a intenzifikací transforma čních procesů, především v ČSFR, v Maďarsku a Polsku, a konečně s rozpadem samotného Sovětského svazu. RVHP se stala především v důsledku těchto procesů zcela neorganickým prvkem. Ani její jakékoliv principiální reformování nemohlo přinést žádoucí racionální výsledky.

bitcoin_skoleni

Likvidace RVHP byla oprávněná. Dokazuje to neschopnost rady přizpůsobit se novým prvkům, které se začaly postupně uplatňovat v hospodářských stycích mezi zúčastněnými státy. A dokazuje to i fakt, že centralizovaný mnohostranný mechanismus spolupráce se přeměnil do podoby bilaterálních hospodářských vztahů. Problémy na dvoustranné úrovni pak objektivně vyplývají z rozdílů v tempu a záměrech společenských změn v jednotlivých státech RVHP a z prohlubující se nekonz istentnosti jejich ekonomických systémů.

  • Našli jste v článku chybu?