Menu Zavřít

NERV: Školy by se měly zaměřit na matematiku, IT, jazyky a finance

28. 2. 2011
Autor: profit

Národní ekonomická rada vlády (NERV) dnes prezentovala odborné veřejnosti doporučení pro zlepšení oblasti vzdělávání.

Foto: Profimedia

V posledních devíti letech Česká republika v rámci OECD zaznamenala systematický pokles gramotnosti patnáctiletých dětí. Podle pracovní skupiny NERV pro konkurenceschopnost je proto potřeba v oblasti základního a středního školství změnit způsob vyučování.

Učení faktů jako izolovaných informací již nemá smysl, má smysl učit v souvislostech, nikoliv izolovaně. Je potřeba učit, že skutečnosti, fakta, poznatky mají být výsledkem řešení problémů jako vedlejší produkt, nikoliv jako primární cíl,“ vysvětlil člen NERV Daniel Münich.

V dnešním světě nevědět, jak například založit živnost, to je špatné. To je obrovský dluh, který já spatřuji v základním školství - právní a finanční gramotnost,“ doplnil koordinátor NERV pro konkurenceschopnost Michal Mejstřík.

Jedním z doporučení je tak zvyšování čtenářské, matematické, IT a ekonomicko-finanční gramotnosti. Zaměřit se má školství také na praktické ovládání minimálně anglického jazyka.

NERV také upozornil na některé negativní důsledky plošného testování žáků. „Hrozí redukce výuky na to, čemu se například státní maturita věnuje. Hrozí tak memorizační přístupy, biflování se encyklopedických údajů, systém začne generovat učení izolovaných fakt,“ varoval Daniel Münich s tím, že například v některých cizích zemích jsou známé případy manipulace výsledků, podvádění a falšování výsledků.

Školné výrazně pomůže vysokým školám

bitcoin_skoleni

Ekonomové se shodli, že financování vysokého školství výrazně pomůže zavedení školného v rozsahu vymezeném stropy. Školnému musí předcházet systém univerzálních bezrizikových studentských půjček přiměřeně úročených (neúročené v jasně vymezených životních situacích) v systému s případnou státní garancí.

Pozitivní přínos školného nebude spásonosný, ale bude mít řadu forem: racionalizace rozhodování uchazečů, studentů a škol; cenný informační signál o nerovnováhách mezi nabídkou a poptávkou a o rozdílech v kvalitě vzdělávací nabídky; autoregulační prvek v obtížně regulovatelném systému; zdroj dodatečných prostředků na další rozvoj úspěšných a poptávaných škol a vzdělávacích programů; nástroj umožňující výhodný export (prodej) vzdělávacích služeb zahraničním zájemcům o studium,“ píše se v doporučení NERV, které je celé k dispozici na webových stránkách vlády.

  • Našli jste v článku chybu?