Témata odborné konference Školství 2020, která se konala 15. října v kongresovém centru pražského Top hotelu, přilákala na 700 účastníků. Ředitelky a ředitelé českých škol, představující většinu z návštěvníků konference, měli možnost diskutovat nejen nad odbornými tématy současného stavu a budoucnosti českého školství, ale také přímo poskytnout zpětnou vazbu ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy Robertu Plagovi a předsedovi vlády Andreji Babišovi, kteří se konference osobně zúčastnili.
Hned úvodní část programu konference Školství 2020 se nemohla vyhnout dvěma vládou připravovaným změnám v oblasti školství. Jednak jde o zásadní změny ve financování regionálního školství, které mají začít platit od 1. ledna následujícího roku, a pak také o růst platů učitelů a nepedagogických pracovníků ve školství v roce 2020. Jak zmínil Jiří Horecký, prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR, poprvé v historii nastává situace, kdy školské odbory i zaměstnavatelé zásadně nesouhlasí s plošným navýšením platů zaměstnancům ve školství stejnou fixní částkou 2700 korun, jak navrhuje vláda.
Rozhodnutí vlády o navýšení tarifních platů jednou paušální částkou pro všechny, bez ohledu na platovou třídu a platový stupeň podle odborářů i ředitelů škol stírá rozdíly v množství a kvalitě odvedené práce, stejně jako v délce praxe ve školství. Oproti původně slibovanému 15procentnímu růstu platů navíc dnes vláda hovoří jen o deseti procentech, z nichž jen část má směřovat do nárokových složek platu. Školské odbory oproti tomu trvají na principu deset plus pět, tedy desetiprocentním nárůstu tarifů a pětiprocentním růstu motivační, nenárokové složky mezd. Právě tu přitom většina ředitelů škol považuje za velmi důležitý motivační nástroj při odměňování pedagogů.
Kromě nadtarifní složky platu a odměňování nepedagogických zaměstnanců panují zatím nejasnosti také v připravované reformě financování regionálního školství s plánovaným spuštěním od nového roku. S blížícím se termínem změny roste i nervozita kolem nedořešených otázek financování škol, jelikož od příštího roku budou školy nově dostávat peníze nikoli podle počtu žáků, ale podle rozsahu výuky a počtu odučených hodin.
Ministr školství Robert Plaga během svého vystoupení projevil pochopení pro určitou míru nedůvěry, způsobenou nejasnostmi kolem připravovaných reforem a změn ve financování, ale zároveň upozornil na růst platů učitelů o více než deset procent v roce 2018 a 15procentní zvýšení platů v celoročním vyjádření za rok 2019. V roce 2020 má do regionálního školství směřovat z rozpočtu dalších téměř 18 miliard korun. Po schválení rozpočtu na rok 2020 pak podle ministra budou známy nové výše tarifních i nadtarifních složek platů učitelů podle typů škol a objemu výuky. Systém odměňování bude podle ministra transparentnější a v rozpočtu na něj bude vyčleněn dostatek finančních prostředků.
Kromě desetiprocentního nárůstu mezd, se kterým počítá rozpočet na rok 2020, slibuje vláda další růst platů o devět procent v roce 2021.
Pokud jde o změny ve financování regionálního školství od příštího roku, slibuje si od nich ministr Plaga významné zlepšení současného stavu financování i kvality školství, za které namísto krajů přebírá větší odpovědnost ministerstvo školství, a rovněž i omezení nerovností ve financování škol v různých krajích.
Předseda vlády ČR Andrej Babiš zdůraznil důležitost školství a vzdělávání dětí i význam vnímání učitelské profese jako prestižního zaměstnání. Premiér ve svém projevu připomněl i závazek růstu průměrné mzdy učitelů uvedený v programovém prohlášení vlády, která má v roce 2021, tedy na konci aktuálního volebního období, dosáhnout 45 tisíc korun, což představuje 150 procent průměrného výdělku učitelů v roce 2017. Učitelská profese je přitom jediným státním zaměstnáním, u kterého je v programovém prohlášení vlády uveden konkrétní cíl růstu průměrné mzdy.
Přímo na konferenci Školství 2020 se premiér Babiš, ministr Plaga a odborový předák František Dobšík, předseda ČMOS PŠ, dohodli na dalším jednání ohledně růstu platů v roce 2020. Odboráři však stále počítají s případným vyhlášením jednodenní stávky na školách, pokud nebude splněn jejich požadavek na vyšší růst netarifní složky mezd. Podle ministra Plagy by měla vláda o růstu mezd učitelů v roce 2020 definitivně rozhodnout do konce října. Ke zvýšení tarifní složky mzdy o deset procent, a nikoli o pevnou částku, se během diskuse s premiérem přiklonila i řada z přítomných ředitelek a ředitelů škol.
V rámci dalších témat řešila letošní konference Školství 2020 například ekologickou a sexuální výchovu na českých školách, stejně jako roli škol v systému dalšího vzdělávání a rekvalifikací nebo moderní metody výuky. Ředitelům českých škol byl na konferenci představen také projekt Zdraví dětem, který je zaměřený na boj s dětskou obezitou a poruchy příjmu potravy a zahrnuje přednášky i kurzy akreditované ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 0
Růst platů učitelů v roce 2018 činil více než deset procent, za rok 2019 to v celoročním vyjádření bude zhruba 15 procent. V roce 2021 má průměrná mzda učitelů dosáhnout 45 tisíc korun, tedy 150 procent průměrného výdělku učitelů v roce 2017.
O autorovi| Radek Kubeš, spolupracovník redakce