Nejen opalovací krémy, ale i náplasti, monitory či speciální oděv chrání proti UV záření
Uvažovali jste někdy o žádoucí opálené pleti? Je projevem toho, jak se příroda snaží chránit vaši pokožku před nebezpečným UV zářením. Existují však mnohem účinnější ochranné štíty proti slunci než vaše vlastní pokožka. V současnosti si můžete vybrat z široké nabídky ochranného oblečení. UV senzory vás zase mohou varovat, že už jste se slunečním paprskům vystavili dost dlouho. Volně k dostání jsou dokonce i tablety, které vás údajně ochrání před spálením od slunce a jeho škodlivými účinky.
První linii obrany obvykle tvoří opalovací krémy. Společnost Johnson & Johnson přišla s novým výrobkem, který slibuje lepší ochranu proti ultrafialovým paprskům A, jež způsobují předčasné stárnutí a mohou být jednou z příčin rakoviny kůže. (Ochranný sluneční faktor neboli SPF měří jen ochranu proti ultrafialovému záření B, jež způsobuje spálení od slunce a rakovinu. Označuje dobu trvání ochrany.)
Po dvou hodinách.
Průlomové složení opalovacích krémů Neutrogena a Aveeno firmy J&J stabilizuje chemickou látku zvanou avobenzon (nebo Parsol 1789), která blokuje UVA záření. Normálně se na slunci rozkládá po hodině či dvou. V Neutrogeně se výsledný blokátor nazývá Helioplex; v Aveenu je označen jako Active Photobarrier Complex. Nové opalovací krémy mají ochranné faktory SPF od 30 do 55 a vydrží čtyři až pět hodin. Složení výrobků firmy J&J je výrazem pokusu najít tak účinný štít proti UVA záření jako Mexoryl a Tinosorb, které jsou obsaženy v evropských opalovacích krémech, ale zatím nejsou schváleny k prodeji v USA. Mexoryl a Tinosorb, jež jsou běžně k dostání na webu, tvoří součást takových výrobků jako Anthelios, Ombrelle, Vichy, Avene a Bioderma Photoderm. Z jiných blokátorů záření UVA lze ve Spojených státech koupit oxid zinečnatý a oxid titaničitý.
I ty nejlepší opalovací krémy ztrácejí účinek, a proto se jimi znovu natírejte každé dvě hodiny, zvláště když se potíte nebo plavete. A naučte se poznat, kdy už vám pobyt na slunci stačí. Abyste mohli sledovat, jak dlouho jste byli celkově vystaveni slunečnímu záření, je užitečné pořídit si jeden z nových výrobků reagujících na UV záření. Samolepicí náplasti SunSignals (balíček osmnácti náplastí stojí pět dolarů) postupně mění barvu na jasně oranžovou, když jsou vystaveny UV záření, čímž vás upozorňují na to, abyste se znovu namazali opalovacím krémem nebo šli do stínu.
Lepší volbou je elektronický UV monitor, který stojí zhruba 25 nebo 30 dolarů. Firma La Crosse Technology vyrábí monitor, který vypadá jako sportovní hodinky, nebo existují typy vyráběné firmami Chaney Instrument a Oregon Scientific, jež můžete nosit na krku. Zadáte do nich svůj typ pleti od světlé po tmavou a ochranný faktor SPF opalovacího krému, který používáte. Monitory vypočítají sílu UV záření toho dne a použijí to k odpočítání času, který můžete bezpečně strávit na slunci. Model firmy Oregon Scientific je vodovzdorný a obsahuje digitální teploměr. V síti obchodů Target stojí dvacet dolarů.
Ochrana v prádle
Když je i trocha slunce příliš, tak se zakryjte. Bílé tričko má ochranný faktor pouze pět a ještě méně, když je mokré. Lepší jsou tmavší barvy a silnější tkaniny, i když nejsou tím prvním, po čem ve slunečném dni sáhnete. Společnosti Coolibar, Sun Precautions, NoZone a další vyrábějí pestré, lehké čepice a oděvy s faktorem SPF až 50. Kutilové mohou tento účinek napodobit za pomoci přísady do praní SunGuard od společnosti, která vyrábí barviva Rit Dye. Obsah krabičky za dva dolary zvýší ochranný faktor SPF obyčejného trička na 30 a ochrana vydrží zhruba dvacet praní.
Doplňky stravy, jako SunPill firmy Pure Pharmaceuticals a Heliocare firmy IVAX, vás údajně ochrání před sluncem přibližně za dolar denně, ale buďte na pozoru: podle dermatologů vám sice neuškodí, ale dobrý opalovací krém a čepici nenahradí.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek