Menu Zavřít

Nestabilní. Novým úsekem D8 se bude projíždět v jednom pruhu

16. 12. 2016
Autor: ČTK

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří se v sobotu otevře s omezením. Provoz kolem estakády u Prackovic bude sveden do jednoho dálničního pruhu. Dnes to uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu.

Slavnostní otevření je naplánováno na sobotní dopoledne, pro dopravu by měla být dálnice k dispozici vpodvečer. Otevření úseku dálnice D8 má být přítomen mimo jiné prezident Miloš Zeman. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček dnes večer uvedl, že Zemanův sobotní program se v tuto chvíli nemění.

Omezení se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. „Sobotní otevření D8 platí. Generální ředitel ŘSD se rozhodl pro mírné omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu. V uplynulých 24 hodinách registruje rada na měřicích bodech údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu prackovické estakády. Jedná se o odezvu na prováděná technická opatření ke stabilizaci stavby,“ řekl Rýdl.

Opatření je podle ŘSD dočasné. „Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě,“ doplnil Rýdl.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.


Čtěte, jak ŘSD rozděluje zakázky:

Vítězové bez boje. ŘSD v podlimitních zakázkách rozděluje stamiliony

 Ilustrační foto, práce na silnici (Autor Hynek Glos)


Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice 17. prosince by tak nedoporučil.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo nyní povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Dále čtěte:

Zbývající úsek D8 se otevře v sobotu. Ministerstvo povolilo jeho užívání

bitcoin_skoleni

Kdo dostaví české dálnice? Hlásí se Turci, Italové či Španělé

V roce 2017 se začne stavět 140 kilometrů dálnic


  • Našli jste v článku chybu?